BARCELONA, SPAIN - FEBRUARY 27: Masashi Yamamoto of Honda (L) and Toyoharu Tanabe of Honda (R) look on in the Red Bull Racing garage during Day Two of F1 Winter Testing at Circuit de Barcelona-Catalunya on February 27, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Noha a koronavírus kényszerszünetre száműzte az F1-es mezőnyt, a pszichológiai hadviselés nem állt le. A Red Bull sportszakmai vezetője, Helmut Marko például a Mercedes és a Ferrari táborát is bekóstolta. Eközben az is kiderült, hogy az energiaitalosok és motorszállítójuk eltérő állásponton volt az Ausztrál Nagydíj elhalasztásáról, ami feszültséget szült a felek között.
Helmut Marko csípős nyelve közismert, a Red Bull sportszakmai ügyeiért felelős veterán pedig most, a kényszerszünetben sem tétlenkedik. Noha a versenypályán jelenleg nincs esély rivalizálásra, a 76 esztendős osztrák így is igyekszik nyomást helyezni a főbb ellenlábasokra. Hogyan? Például ellenfélhergelő nyilatkozatokkal, amelyekből a napokban is „eldurrantott" egyet a Kronen Zeitung hasábjain.
„A Hondának köszönhetően most először végre nagyjából ugyanolyan motorerővel rendelkezünk majd, mint a többiek, így bízunk benne, hogy mi is részesei leszünk a bajnoki címért vívott küzdelemnek" – idézte a lap a szakvezetőt, aki mindjárt oda is szúrt egyet a Ferrarinak: „Ők eddig is gyorsak voltak, de nem tudtak kellően egyenletes teljesítményt nyújtani."
Marko nem feledkezett meg a Mercedes-táborról sem, megcsípve a hatszoros világbajnok címvédőt, Lewis Hamiltont:
Az elmúlt években többé-kevésbé ellenfél nélkül versenyzett, de hiszek benne, hogy idén komoly csatát láthatunk Hamilton és Verstappen között, ráadásul remélhetőleg olyan csomagot tudunk adni Maxnak, amely révén komoly ellenfél lehet"
– mondta az osztrák, aki hozzátette: „Lewis borzalmasan gyors, ráadásul lendületben van, viszont egy körön Verstappen a leggyorsabb jelenleg, ráadásul immáron megvan a megfelelő habitusa és érettsége is."
Marko optimizmusához sokat hozzátesz, hogy a két csapatot felvonultató energiaitalos kontingens nagy dobást vár az idei évre a motorszállító Hondától.
A felek kapcsolata mindeddig kifogástalannak tűnt, azonban az Ausztrál Nagydíj törlése a kiszivárgott információk szerint meghozta az első komolyabb feszültséget az együttműködésben.
Emlékezetes: a Red Bull csapatai a végsőkig kiálltak amellett, hogy meg kell rendezi a végül a koronavírus-járvány miatt elhalasztott évadnyitó futamot, a Honda különítménye viszont egészen más álláspontra helyezkedett. Erről Jamamoto Maszasi, a japán vállalat F1-es programjának igazgatója lebbentette fel a fátylat – utólag.
Melbourne-ben a kialakult helyzet fényében hoztunk egy belső döntést, hogy nem veszünk részt a versenyen. Erről tájékoztattuk a Red Bullt is. Nem volt könnyű az ezzel kapcsolatban folytatott beszélgetés Markóval..."
– fogalmazott az Autosport Web című japán online kiadvány szerint Jamamoto, aki azt is elismerte: tökéletesen tisztában voltak azzal, hogy így a két partnercsapat motorok nélkül maradt volna a futam esetleges megrendezése esetén.
„Úgy gondoljuk, hogy a Honda egy nagy gyártó és jelentős résztvevője az F1-nek, így mindenképpen figyelembe kell venni a vállalat véleményét" – utalt vissza a vitás helyzetre Yamamoto, aki hangsúlyozta: a Honda számára a biztonság volt a legfőbb szempont és – mint mondta – „a létező legjobb döntést" hozták meg az illetékesek a viadal lefújásával.
Az már most nyilvánvaló: ha végre elindul az évad, az egyik érdekesebb kérdés az lesz, hogy mennyire súlyos törést okozott az ausztráliai feszültség a Red Bull és a Honda eddig gondnélkülinek tűnő kapcsolatában.