Társoldalunk:

Szabó Krisztián: Tudatosan kell agresszívebbnek lennem

2017.01.07. 07:34

Szabó Krisztián négyszeres Európa-bajnok, mégsem tartja magát profi autóversenyzőnek. Sízőként kezdte, aztán váltott egy nagyot: sikeres lett kamionnal, vasszöcskével, de az eddigi legjobb eredménye a ralikrosszos Eb-győzelem, noha nem is agresszív versenyző. Még csak 24 éves, de már van egy fia és egy diplomája, közben pedig bámulatos tudatossággal építi a versenyzői karrierjét is.

A 2016-os ralikrossz-Európa-bajnok Szabó Krisztiánnak 13 éves koráig a síelés volt a fő sportja. "Édesapám síoktatóként dolgozott, így szinte kötelező volt a testvéreimmel együtt kipróbálni. Versenyeztem is, de sosem voltam profi, diákolimpiát és korosztályos magyar bajnokságot is nyertem. Jó eredményeket is elértem, de azt gondoltam, szeretnék egyszer a legjobb lenni a világon valamiben, és az nem a síelés lesz."

Érdekelte a quadozás, de a szülei valami biztonságosabbat szántak neki, így jutottak el végül az autókrosszhoz. Hamar jöttek a sikerek, a második szezonjában nekivágott a junior-Európa-kupának, amit nagy meglepetésre meg is nyert, utána pedig megvédte a címét. Innentől egyre tudatosabban gondolkodott a versenyzői karrierjéről.

Szabó Krisztián újoncként bronzérmes lett a ralikrossz-Eb-nFotó: Hirling Bálint - Origo

Ahogy a gokartozás ízére ráérző fiúk többnyire F1-es világbajnokok akarnak lenni, neki a Dakar – ahol az apja versenyzett is – a nagy álma, de már tizenévesen tudta, hogy a sivatag inkább a harmincas, tapasztalt versenyzők terepe.

Ennek rendelek alá mindent, de időközben alakultak új célok, megismertem új sportágakat.”

Bár iskolásként sokat gokartozott, később úgy döntött, az aszfaltos versenyek helyett marad a "laza burkolatú" szakágaknál. Adta magát, hogy az autókrosszban kategóriát váltva, nagyobb autóba üljön, amellyel szintén Eb-t nyert, majd jött a ralikrossz.

Loeb és Block is jelen
A ralikrossz gyökerei a hatvanas évekbe, Angliába nyúlnak vissza, de igazán komoly népszerűségre csak az utóbbi években tett szert. Az addigi Európa-bajnokság 2014-ben kapott világbajnoki státuszt az FIA-től, ezzel mindössze az ötödik ilyen rangú sorozat lett a Forma-1, a WTCC (túraautó-világbajnokság), WRC (rali-világbajnokság) és WEC (hosszútávú világbajnokság) után. Jelenleg Eb- és vb-sorozatot is rendeznek. A ralikrosszban nagyjából kilométeres, zárt pályákon versenyeznek, ahol egymást váltják az aszfaltos és a murvás szakaszok. A futamok rövidek, pörgősek, és folyamatosak a "test test" elleni csaták. Minden adott, hogy a sorozat még népszerűbb legyen, miután olyan hírességek is beszállnak a szakágba, mint a ralivilágbajnok Petter Solberg és Sebastien Loeb vagy a kaszkadőrvideóiról híres Ken Block.

Egy futamra a 2014-es idény végén be is ugrott, ott mindjárt harmadik lett. A 2015-ös idény különlegesen alakult: bemutatkozott a ralikrossz-Eb-n, de mellette versenyzett egy kamionos sorozatban is az Egyesült Államokban – mindkét szériában bronzéremmel zárt. "Ma nem attól lesz valaki nagyon jó pilóta, ha egy területen kiemelkedő, hanem ha több helyen is kipróbálja magát, és mindegyikben jól szerepel, illetve gyűjti a tapasztalatokat, a kilométereket."

Kamionozni Jobbágy Ákos, az OXXO Racing Team vezetője hívta, miután indított egy projektet Amerikában. Két szempontból is komoly erőpróbát jelentett Szabónak: megesett, hogy egymást követő három hétvégén Európában, Amerikában, majd ismét Európában versenyzett, de "ezt inkább kalandnak fogtam fel".

Másrészt a kamionozás és a ralikrossz "egyáltalán nem összeegyeztethető. A ralikrossz autóm egy 1600 köbcentis Skoda, elsőkerék-meghajtású, viszonylag erős, 235 lóerős, viszont nagyon jó féktávot lehet vele venni, és nagyon jó a kanyarsebessége. Könnyű, jól kezelhető. A kamion viszont irgalmatlanul erős, ott a kigyorsításra kell koncentrálni, utcai fékek, utcai gumik vannak rajta, ezért vigyázni kell, nehogy túlmelegítsd. Öt és fél tonna, nem lehet vele rövid féktávokat venni, a kanyarsebessége sem nagy, viszont jobban gyorsul, mint bármi, amit eddig vezettem, mert közel ezer lóerő és három-négyezer NM a nyomatéka. Erős vas."

Szerzett is a ralikrosszban használható tapasztalatokat, amelyek jól jönnek majd az aszfaltos szakaszokon az ívek megválasztásánál és az esős futamokon.

Rengeteg futam és egy joker kör
A ralikrosszban már az időmérő is tényleges futam: a pilóták a négy kvalifikációs futamon nemcsak egymással, hanem az órával is harcolnak. Összeadott időeredmények alapján a leggyorsabb hat-hat versenyző jut az elődöntőkbe, közülük hat a döntőben küzdhet meg a végső győzelemért. Bajnoki pontok azonban nem csupán a döntő helyezéseiért járnak, hanem az elődöntőért és kvalifikációs futamokért is. Egy ralikrosszos hétvége öt-hat körös futamok hosszú sora, melyek túl rövidek ahhoz, hogy a résztvevők akár egy pillanatra is kiengedjenek. És létezik még a joker kör: a versenyzőknek minden futam egyik körét egy alternatív, hosszabb pályaszakaszon kell teljesíteniük. A joker időzítésével gyakran lehet pozíciókat nyerni vagy bukni.

2016 aztán az előző idényt is felülmúlta. Kamiont ezúttal nem vezetett, de megszületett a fia, Mózes, angolul lediplomázott az IBS-en, ralikrosszban pedig Európa-bajnok lett. Egész idényben csak Szabó és Ulrik Linnemann nyert futamot, az idényzárót hatpontos hátrányból várta a magyar versenyző. Szabó a vasárnapi elődöntőt és döntőt is megnyerte, így végül egyetlen ponttal övé lett a bajnoki cím.

"Egy kivétellel minden versenyen jól mentem, és akkor elérkezett ez a bizonyos utolsó forduló. Arra gondoltam, innen csak nyerni tudok, mert a második helyem biztos, ezért csak a saját dolgomra figyeltem. Érdekes ez, mert például nagyon jó a pole-ból indulni, de onnan csak veszíteni lehet (pozíciókat), hátulról viszont sokat nyerhetek, és ez nekem jobban fekszik."

Ezzel együtt nem tartja magát agresszív pilótának, noha az autóversenyzést jellemzően a kontrollált agresszió művészetének szokás tartani. Tudatosan kell arra figyelnem, hogy picit agresszívebb legyek. Nem arra kell ügyelnem, nehogy összeütközzek valakivel, hanem arra, hogy igenis hagyjam ott az autót, és ne legyek túl engedékeny. Tavaly ez sokat javult, korábban többször elvettem a gázt, inkább vigyáztam a kocsimra és magamra. A bajnoki címhez elengedhetetlen volt, hogy kicsit erőszakosabb legyek.”

Nem agresszív, inkább alulról feszegeti a határokatFotó: Hirling Bálint - Origo

Mindez nemcsak versenyzői felfogás, kicsit életszemlélet is: "Még mindig nem tartozom az agresszívek közé, inkább alulról feszegetem a határokat, mintsem túllőjek rajtuk, hogy onnan vegyek vissza. Inkább óvatosan kezdek, ha beülök egy új autóba, először kipróbálom lassan, majd szépen egyre gyorsulok és gyorsulok."

A kisfia júniusban született, ez azonban nem változtatott a versenyzésén, inkább "a közúti közlekedésemen, amikor ott van velem". Nem osztja tehát a klasszikus képletet, miszerint minden gyerek körönként egy másodperc pluszt jelentene, már csak azért sem, mert a fiamon kívül is vannak, akik hazavárnak”.

Annál többet számít érzelmileg a gyerek, aki ugyan ott volt a németországi idényzárón, de külön aludt az édesanyjával. "Nagyon stresszes hétvége volt, péntektől vasárnapig csak a versenyre figyeltem, fontos volt, hogy tudjak pihenni", de megérte, meglett a bajnoki cím, és az utolsó futam végén életében először örömében elsírta magát a sisak alatt.

Két, elképesztően sűrű év van mögötteFotó: Hirling Bálint - Origo

"Mózes születése után két-három héttel államvizsgáztam, ami azért elég sűrű időszak volt." Azóta nyugodtabb kicsit az élete, noha a versenyzés mellett dolgozik is – a családi vállalkozásban felel a beszerzésért, továbbá tartja a kapcsolatot a külföldi beszállítókkal –, és igyekszik minél többet együtt lenni a családdal.

Idén még nem vált a vb-re, az Eb-címvédés a célja, és a további tapasztalatszerzés. A vb nagyobb falat, nyolc-tízszeres a költségvonzata, de már elkezdenek dolgozni, hogy 2018-ra az is megvalósulhasson. Változás azért lesz, Skoda helyett Audi A1-essel hajt majd, amitől újabb előrelépést remél. "Az autókon mindig vannak apróbb változtatások, de nem fejlődik jelentősen futamról futamra, inkább télen lehet nagyot előrelépni." Az Audival egy speciális edzésen is részt vesz: Svédországban és Finnországban befagyott tavakon tudnak gyakorolni.

Ezt már mind elérte 24 éves koráraForrás: Szabó Krisztián

Noha az FIA az év közép-európai tehetségének választotta (a díjat Jean Todttól vehette át), itthon pedig volt már az év ralikrosszosa, végtelenül szerény maradt, nem is nevezi magát profi autóversenyzőnek, mert nem kizárólag ebből él, igaz, foglalkozik vele sportpszichológus és fizioterapeuta is. Jólesik neki, ha díjakat kap, de az igazi sikereket a pályán érheti el, és ott juthat el a nagy álma, a Dakar-indulás beteljesüléséig.

Róla mondták
Szabó László (Krisztián édesapja, szponzora): „Krisztián a quadozás miatt lett autóversenyző, ugyanis féltettem, hogy össze fogja törni magát. 12 évesen gyorsabb volt nálam: amikor én a Dakaron indultam, ő amatőr quadversenyeken legyőzött engem. Ezért ültettük be egy csővázas autóba. Erre az első autókrosszversenyén a harmadik körben kigyulladt alatta az autó, így kezdődött a pályafutása. (...) Számos sportágat kipróbált, a családban kötelező program volt lovagolni, mountain bike-ozni, kajakozni, sízőként pedig több diákolimpiát és magyar bajnoki címet is megnyert. Egy támogató család veszi körbe, de rengetegen vannak a családon kívül is, akik segítenek. Szeretném, ha kicsit mindenki magáénak érezné ezt az eredményt.”


Rolf Volland (a Volland Racing csapatfőnöke):
„Az sem befolyásolta a teljesítményét, hogy a közelmúltban apa lett, hiszen a lényeg, hogy az ember fejben ott legyen, ebben pedig ő nagyon erős. Krisztiánnak nincsen jogosítványa Magyarországon, de ez nem számít.”


Matics Zsolt (Fit4Race, Krisztián fizioterapeutája):
„Krisz négy-öt évvel ezelőtt került hozzám, és már a második-harmadik edzés után azt mondtam, igen, ez a srác biztosan meg tudja állni a helyét nemzetközi szinten bárhol, bármikor. Az idei év végén értünk ahhoz a ponthoz, amikor egy magas fallal találtuk szemben magunkat. Azt mondtam neki, ha ezt át tudod ugrani, már nem lesz határ előtted. Innentől pedig olyan magabiztosságra tett szert, hogy egy új »szoftver« került a fejébe, amivel innentől ebben a szakágban bárkit le tud győzni.”


Oláh Gyárfás (az MNASZ elnöke):
„Krisz nevét mindenki jól ismeri, tudják, hogy ő egy Magyarországról jött pilóta, és ezzel a Skodával akármire képes. Büszke vagyok rá, hogy ilyen tehetséges pilóta és profi csapat képviseli a magyar színeket itthon és külföldön.”