Csak kapkodom a levegőt, és sírok - társuk haláláról írtak Klein Dávidék

Horizontal
Nepalese volunteers and friends of Swiss climber Ueli Steck carry his body at a hospital in Kathmandu on April 30, 2017. Swiss climber Ueli Steck, one of the most feted mountaineers of his generation and famed for his speed ascents of iconic Alpine routes, died on Mount Everest April 30, officials said. "Today morning, he had an accident on the Nuptse wall and died. It seems he slipped," Ang Tsering Sherpa, head of the Nepal Mountaineering Association, told AFP. / AFP PHOTO / PRAKASH MATHEMA
A hétvégén meghalt a Mount Everesten a világ egyik legjobb és leggyorsabb hegymászója, Ueli Steck (részletek itt). A Magyar Everest Expedíció 2017 keretében a világ legmagasabb hegyét első magyarként oxigénpalack nélkül megmászni igyekvő Klein Dávid és Suhajda Szilárd többször találkozott az elmúlt napokban a svájci alpinistával. Kettőjük megemlékezését a Facebook-oldalukról beágyazva, változtatás nélkül közöljük.

Suhajda Szilárd szavai:

„Csak kapkodom a levegőt és sírok...

Este megálltam egy pillanatra és azt vettem észre, hogy néma csend üli az alaptábort. Szállingózott a hó, csípős fagy volt és olyan koromfeketeség, hogy az éjszaka vaksötétje még a minket körülvevő óriási hegyeket is eltüntette. Mintha az óceán fenekén lennénk. Vihar előtti süket nyugalom. Még a levegő sem mozdult...

A délelőtt szomorú híre letaglózó és felfoghatatlan! Csupán néhány napja, boldogan kiáltottunk Uelira: mi voltunk az utolsó alaptáborból, akiktől fölfelé menet elköszönt.

Felvetette – mivel tudta, hogy mi már aludtunk a hármas táborban -, hogy menjünk együtt a Déli-nyeregbe: „Úgy mégiscsak érdekesebb lesz, mint egyedül!" – mondta. Épp azon tűnődtem, hogy még nem is csináltunk közös fotót vele, de rá is érünk és nem is kell ez a felhajtás, hiszen egy csapatban, Ueli Steckkel vállvetve fogunk mozogni a hegyen! Nincsenek sztárok és rajongók: hasonszőrűek vagyunk, hegymászók, sporttársak!

Igyekszünk majd tartani a lépést, illetve figyelmességből majd csak visszavesz egy kicsit: mondjuk fele olyan tempóra!

A „svájci erőgép"! „A Szték!" – ahogy jégmászásainkkor sokszor emlegette őt a társaság. Döbbenetes!

Pont tegnap kérdezte otthonról érdeklődő barátom: „És Ueli Steck? Milyen ember?" Néhány találkozás elég volt, hogy könnyen válaszoljak: „Egyszerű és szerény, szerethető figura. Egy kicsit amolyan magányos farkas. Pont, mint mi!" Csak miközben mi majd megfagytunk a viharban, hátunkat a szélnek vetve, mozdulatlanul inogva, addig ő könnyed léptekkel húzott el mellettünk: pár barátságos szót váltva, üvöltve a zúgásban, nagy egyetértésben megállapítottuk, hogy nincs túl jó idő!

Aztán persze, vele együtt mind levonultunk a hegyről.

Csak kapkodom a levegőt. A hír szenzációéhes hazugságnak tűnik! Átrohanok a konyhasátorba, Phurbát kérdezem: bólogat. Közben épp serpák érkeznek odafentről – megállnak nálunk. Mesélni kezdenek. A részletek iszonyatosak. A földre ülök. Zihálok. Nem is értem, mi történik! Amint megüzenem Dávidnak a hírt és le kell írnom a szavakat, elengedem magam: csak sírok. Nem segít, de mást nem tehetek.

„Ha sokáig folytatom ezt az őrültséget, előbb-utóbb végem lesz!"

– mondta Ueli Steck, miközben a műholdas telefonját bütykölte, majd a szeretteit emlegette.

Nepáli önkéntesek és Ueli Steck barátai viszik a hegymászó holttestét a katmandui kórházba Forrás: AFP/Prakash Mathema

A leírt mondat megmásíthatatlan: Ueli meghalt.
„This is the life we choose, the life we live..."
Olyan boldog volt a minap. Csak mosolygott, s mielőtt lendületes lépteivel eltűnt a gleccser jégtornyai között, kezet szorított velünk. Így emlékszem rá.
Isten áldjon, Ueli Steck!"

Klein Dávid szavai:

A világ egyik legjobb hegymászója, a "Svájci Gépként" emlegetett 41 éves Ueli Steck akklimatizációs mászás közben meghalt az Everesten.

"Április 16-án még vállvetve harcoltunk a szélben,

később az alaptáborban mosolyogva beszélgettünk a palack nélküli mászás stratégiájáról. Kedves és közvetlen mászót ismertünk meg személyében, vártuk, hogy a hosszú alaptábori napok során jobban megismerjük...
Nyugodjék békében!
Mindhármunk nevében őszinte részvétünket fejezzük ki családja, barátai és mászótársai felé." Edina, Szilárd és Dávid