Jön az eperszezon: így válasszon érett, zamatos gyümölcsöt

2019.04.11. 10:55

Már most hétvégén kapható lesz a piacokon a magyar eper - valójában szabadföldi szamóca - igaz, csak kisebb mennyiségben. Amit most árulnak, inkább még görög vagy spanyol eper. Mindenesetre jó hír, hogy végre itt az igazi eper szezonja, mert egy igazán finom és egészséges gyümölcs kerülhet az asztalunkra. 

A meleg tavaszi idő felgyorsította a növények növekedését, így szakértők szerint idén jobban összecsúszik majd a fóliás, illetve a szabadföldi eper érése. A friss, magyar eper egyébként könnyen megkülönböztethető az importált, még koraéretten leszedett, és több ezer kilométerről ideérkező importtól. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szakemberei szerint

a magyar áru állagra nem olyan kemény és a levelei frissebbek, jobb, intenzívebb az íze és az illata is.

Sose válasszunk tehát méret vagy szín szerint, inkább bízzuk magunkat az orrunkra, s hagyjuk, hogy az eper illata varázsoljon el bennünket. A választott gyümölcs legyen tehát illatos, fényes és egységes színű, élénkzöld gallérral és kocsánnyal.

A magyar szabadföldi eper jellemzően május közepétől kerül ki a piacok, üzletek pultjaira. A fóliás pedig éppen mostanában.

Forrás: Táfelspicc

A köznyelvben egyébként „epernek" nevezett gyümölcs valójában szamóca. Az eper (ami fán terem) és a szamóca rendszertanilag is eltérő besorolású. Az erdőben található, pici szemű, kesernyésebb, eperszerű gyümölcsöt pedig erdei szamócának hívjuk.

Az eper szerencsére nemcsak finom, egészséges is. Lássuk, hogy mire jó!

1. Serkenti az agyat

Szerencsére az eper gazdag C-vitaminban, és kiváló jódforrás, ami hozzájárul az agy és az idegrendszer megfelelő működéséhez. Káliumtartalma miatt hasonlóképpen összefüggésbe hozták a jobb kognitív funkciókkal. Javítja a memóriát, és segíthet megelőzni az Alzheimer-kórt hosszú távon. Tulajdonképpen tanulás mellé kiváló nassolnivaló a vizsgázóknak!

2. Cukorbetegeknek is tökéletes

Alacsony, úgynevezett glikémiás indexe és magas rosttartalma miatt cukorbetegeknek jó választás. Egy 2011-es kutatás szerint 37 szem eper naponta hatékonyan minimalizálja a diabéteszes szövődményeket, beleértve a vesebetegséget.

3. Szívvédő

Egy Harvard-tanulmány megállapította, hogy az antocianinok és a flavonoidok jelenléte az eperben csökkenti a szívroham kockázatát 32%-kal. Az eperben található polifenolok pedig csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, a vérnyomást is.

Forrás: VanBloem Gardens

4. Segíthet megelőzni az allergiát és az asztmát

A szamóca nagymértékben tartalmaz flavonoidokat, ennek köszönhetően gyulladáscsökkentő hatása lehet. Segít enyhíteni az allergiával kapcsolatos tüneteket, mint az orrfolyás, könnyező szemek, és a csalánkiütés. Hasonlóképpen, az asztma előfordulása is nagymértékben csökkenthető magas C-vitamin-bevitellel, amelyből sok van az eperben. A benne található bioflavonoidok csökkentik az asztmás rohamok gyakoriságát, és azok súlyosságát.

Káprázatos süteményeket és krémeket is készíthetünk eperből! Megéri kipróbálni mindet, mert ellenállhatatlanok! Nézzük a legegyszerűbbet:

Eperhab

Forrás: --

Hozzávalók:

30 dkg friss eper, 4 tojás fehérje, 1/2 citrom reszelt héja, 1 tk. porcukor.

1. Mossa meg, és jól csöpögtesse le az epret. A felét tartsa meg, a többit egy botmixer segítségével pépesítse.

2. A megmaradt epret vágja fel és porciózza poharakba.

3. Válassza ketté a tojásokat, most csak a fehérjére lesz szüksége.

4. Egy öblös tálban verjen kemény habot a tojásfehérjéből. Amikor már elég masszív a hab, adja hozzá a porcukrot (de csak ha még édesebbé akarja tenni, lehet nélküle vagy más édesítőszerrel is), és még egy kicsit folytassa a habverést.

5. Keverje bele a habba a pürésített epret, illetve ízlés szerint a citromhéjat, és már kanalazhatja is a megmaradt eper tetejére a poharakba. Egy szem epret is tehet a tetejére!