Fél év alatt felejtődhet el egy telefonszám

Vágólapra másolva!
Fél év: ennyi idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy ha valaki lemondja telefon-előfizetését, a száma kikopjon ismerősei fejéből. Ezt követően a visszaadott hívószámot a szolgáltatók újra felhasználják, azaz kiadják új ügyfélnek.
Vágólapra másolva!

Járt már ön úgy, hogy az újonnan vásárolt előfizetésén az első hívás alkalmával egy ingatlanközvetítőt kerestek? Vagy egy újságírót? Majd ezt követően hónapokon keresztül heti rendszerességgel felhívta önt egy kedélyes ismeretlen, és valaki egészen mást keresett? Ilyen esetben hamar kiderül: a szám előző tulajdonosa szándékosan vagy véletlenül nem tájékoztatta valamennyi kapcsolatát arról, hogy megszűnik az elérhetősége.

Hat hónapnyi szünet

Bár a telefontársaságok általában hat hónapig nem adják ki újra a leadott számokat, úgy tűnik, ez az idő gyakorta nem elég ahhoz, hogy valakinek a száma kikopjon a köztudatból. Régi hirdetésekben, névjegykártyákon, céges kontakt adatbázisokban örök időre beragadhat egy-egy telefonszám, hogy aztán az előző tulaj népszerűségétől, ismertségétől függő gyakorisággal fel-felhívják időnként.

A visszamondott előfizetések utáni számpihentetésről nincs jogszabály, de az általunk megkeresett és választ adó szolgáltatók - az Invitel, a Pannon és a Vodafone - mindegyike úgy nyilatkozott, hogy 6 hónapig pihentetnek egy-egy számot, mielőtt azt egy új előfizetőnek adnák. Mint a körkérdésünkre adott válaszokból kiderült: nem sokat vizsgálják, hogy egy telefonszám nagy vagy kis forgalmú volt, fél év elteltével bárkié vagy bármié is volt a szám, kiadhatóvá válik. Egyedül az Invitel nyilatkozott úgy, hogy látják ugyan, hogy az egyes számok korábban nagy vagy kis forgalmat bonyolítottak le, az ügyintézőre bízzák, hogy miként kezeli ezt az információt.

Számhordozással bonyolult

Kicsit más a helyzet, ha egy szám nem az előfizetés lemondása kapcsán száll vissza a telefontársaságra, hanem mert megváltozott. Ez manapság már ritka, sőt, a mobiltársaságoknál nem is adódik ilyen helyzet, azért előfordulhat, hogy a hírközlési hatóság vagy a vezetékes telefontársaság kezdeményezésére meg kell változnia egy számnak. Erre már van jogszabályi előírás, ami szintén a hat hónapot tekinti irányadónak, azaz a korábbi számot ennyi ideig nem adják ki új ügyfélnek. Sőt, a szabály szerint 60 napig egy tájékoztató hangszövegnek kell szólnia a régi szám hívásakor - persze csak ha az előfizető igényli ezt.

Kicsit bonyolítja csak a helyzetet, ha egy elhordozott számról van szó, azaz más telefontársasághoz tartozik, mint arra a híváskor gondolnánk. Ha egy ilyen ügyfél mondja fel az előfizetést, pihentetik szintén fél évig a számot, majd visszaadják annak a szolgáltatónak, amelyiktől elhordozták. Ezután az eredeti szolgáltató is pihenteti ugyanannyi ideig - tehát összesen egy évig -, majd újra "forgalomba kerülhet" a hívószám.

Marad a számcsere

Nincs mit tenni, ha egy olyan számot kap valaki, amelyen az elviselhetőnél nagyobb mértékben hívják a régi előfizetőt. Ha a szám a kiadást megelőzően pihent hat hónapig - tehát a szolgáltató eleget tett saját vállalásának - nincs más hátra, mint megváltoztatni. Ez persze valahol lutri, nincs garancia arra, hogy az új számról nem derül ki, hogy fél éve még a nemzetközi vasúti tudakozóé volt.

A számváltozásért, ha az előfizető kezdeményezi, viszont fizetni kell: ennek díja az Invitelnél 3000 forint, a Vodafone-nál közel ötezer, ám itt csak a számlás előfizetők kérhetik ezt, a feltöltőkártyásoknak új kártyát kell venniük. A Pannon nem írt árat, a kérdésünkre küldött válaszlevélből az derül ki, hogy a számcsere díját befolyásolja, hogy az előfizetői jogviszony kártyás vagy számlás, illetve hogy a kiválasztott hívószám üzleti szempontból értékesebb, különleges hívószám vagy általános hívószám. Mint megerősítették: ott a kártyások is kérhetnek számváltozást. Valamennyi telefontársaság akként nyilatkozott, hogy a számcsere 48 óra alatt lezajlik.