Mobiljukon át figyelhetik a vásárlókat a plázákban

2011.11.25. 14:17

Több amerikai, de néhány európai bevásárlóközpontban is használnak olyan megfigyelőrendszert, amely a vásárlók mobiltelefonjai által kibocsátott jelek alapján monitorozza az emberek mozgását, így nyomon lehet követni azt, hogy miként mozogtak az áruházban - számolt be a CNN amerikai hírcsatorna internetes hírportálja.

A CNN információi szerint egy dél-kaliforniai és a Virginia állambeli Richmondban lévő bevásárlóközpontokban már kiépítették a FootPath elnevezésű technológiát, amely lehetővé teszi a plázák üzemeltetői számára, hogy nyomon kövessék vásárlóik útját az áruházon belül, és még azt is megtudják, hol, melyik üzletben mennyi időt töltöttek. A megoldást egy brit cég fejlesztette ki, és néhány európai plázában is alkalmazzák, azt azonban nem lehet tudni, hogy melyek ezek.

Rögzítik, ki mennyi időt töltött egy-egy üzletben

A technológia használatához az áruházak területén érzékelőket kell elhelyezni, amelyek a vásárlók mobiltelefonjai által kibocsátott jelek alapján egy matematikai algoritmus segítségével egy-két méteres pontossággal képesek meghatározni a vevők által bejárt útvonalat.

A FootPath honlapján szereplő információk szerint a megtett útvonal térképe mellett a rendszer azt is jelzi, hogy egy-egy vásárló mennyi időt töltött egyik vagy másik üzletben. A rendszeren profilokat is lehet alkotni tipikus vásárlókból, ha például valaki csak ruhaboltokat keres fel, azt a divat kategóriába sorolja a non stop működő rendszer.

A mobil kikapcsolásával lehet megkerülni

Kifejlesztői szerint a rendszer semmilyen személyes adatot nem rögzít a vevőkről, nem ismeri telefonszámukat, ám begyűjti készülékeik egyedi azonosítószámát (IMEI), amelyhez egy véletlenszerűen kiválasztott karakterekből álló azonosítót rendel hozzá. A megfigyelőrendszer nem rögzíti, hogy az adott ügyfél mit vásárolt.

Forrás: Path Intelligence
Egy vásárló tipikus útját lehet nyomon követni a FootPathszal

Az amerikai plázák üzemeltetői a CNN-nek elmondták, hogy a rendszer azt a célt szolgálja, hogy pontos adatuk legyen arról, hogy az áruház mely részeit keresik fel a legtöbben. A plázákban egyébként nem hallgatják el a vásárlók elől, hogy monitorozó rendszert használnak, erről a tényről tájékoztató feliratokkal informálják a betérőket, akiknek egy lehetőségük van, hogy kikerüljék mozgásuk megfigyelését: kikapcsolják a mobiltelefonjaikat.

A CNN híre szerint a megfigyelőrendszert kifejlesztő Path Intelligence cég több két nagy amerikai áruházlánccal is tárgyalásokat folytat rendszerének bevezetéséről. A mobiltelefonos mozgásmonitorozó rendszer használata nem olcsó, a cég az áruház méretétől függően negyven-hetvenezer eurót, vagyis tizenkét-huszonkét millió forintnak megfelelő havidíjat számít el az adatok elemzéséért, és ebben nincs benne a hardveres egységek telepítésének díja.