Darwin a szamárpadban<BR/>

A Scientific American felmérése szerint az amerikai iskolákban egyre inkább terjed a kreacionizmus tanítása, míg az evolúciót igyekeznek kiszorítani az oktatásból.

A Scientific American aggasztónak tartja, hogy a kreacionizmus újra meghatározó szerepet tölt be az amerikai oktatásban. A folyóirat felmérése szerint a vezető tudományos nagyhatalom iskoláiban ismét egyre gyakrabban azt tanítják, hogy a világ csupán pár évezreddel ezelőtt keletkezett. Az evolúció tanítását mind újabb és újabb államokban korlátozzák.

A folyóirat szerint az amerikaiak 45 százaléka hisz abban, hogy a világot Isten legfeljebb 10000 évvel ezelőtt teremtette; ennyien vonják tehát kétségbe, hogy a világegyetem körülbelül 13 milliárd éves, és az ember ősei majomszerű lények voltak.

Az amerikai katolikusok mintegy 40 százaléka ragaszkodik ahhoz, hogy az ember teremtésére mindössze pár évezreddel ezelőtt került sor, bár II. János Pál pápa 1996 óta többször is hangsúlyozta: nincs ellentmondás a keresztény tanítások és az evolúció elmélete között.

"Volt olyan újság Mississippiben, amely erre akkoriban azzal reagált, hogy a pápa már szenilis, és nem kell komolyan venni" - jegyzi meg Amanda Chesworth, a Darwin Day egyesület vezetője. "Nagyon félelmetes. A kreacionizmus egyre újabb területeket hódít meg."

Az evolúció oktatásának megakadályozására tett kísérletek a múltban ritkán jártak sikerrel. A leghíresebb amerikai példa talán John Scopes 1925-ös tárgyalása volt, akit a bíróság 100 dollár pénzbírságra ítélt, mert Darwin elméletét tanította az iskolában. Az államban 1967-ig maradtak érvényben az evolúció oktatását tiltó rendelkezések.

1999-ben Kansas állam Oktatási Tanácsa megtiltotta a darwini elmélet iskolai említését, bár ezt a rendelkezést később visszavonták.

A kreacionizmus hívei sok helyütt ugyanakkor kisebb győzelmek sorozatával büszkélkedhetnek. A Scientific American felmérése rámutat, hogy számos északi államban, így Illiois, Ohio és Wisconsin iskoláiban helyi szinten erős kreacionista túlsúly alakult ki.

Ohio fontolgatja az evolucionizmus oktatásának betiltását, de még New York és Massachusetts államokban is érzékelhető bizonyos szembefordulás az evolúció doktrínájával. Sok helyütt történnek kezdeményezések a biológiaórák cenzúrázására, vagy az evolúcióval azonos óraszámban oktatott "Teremtéstudomány" bevezetésére.

"Minden ember egyenlőnek teremtetett"

Minden ember egyenlőnek teremtetett - áll az Amerikai Függetlenségi Nyilatkozatban. Erre az "nyilvánvaló igazságra" hivatkozva Washington állam szenátusa január 18-án rendeletet fogadott el.

A rendelet szövege szerint "az evolúció elméletének oktatása nem egyeztethető össze a Függetlenségi Nyilatkozattal", és ezért "a nyilvános iskolákból el kell távolítani minden olyan tankönyvet, illetve tantervet, amely az evolúció elméletét tanítja, és olyan tankönyvekkel, illetve tantervekkel kell őket helyettesíteni, amelyek a teremtés nyilvánvaló igazságát tanítják."

A felmérést végző Lawrence Lerner a folyóiratban korábban megjelent cikkében retorikai szempontból a Holokauszt-tagadáshoz hasonlította a kreacionizmus jelenségét, amelyet azzal magyarázott, hogy egy szűk, ám annál hangosabb kisebbség félreértelmezi az evolúció elméletét, attól tartva, hogy az fenyegetést jelenthet legbensőbb vallási meggyőződéseire.

Washington állam január 18-ai rendelete

Darwin és a világ első ökológiai kísérlete

Nem hiányzik a könyvtárából?

Darwin: A fajok eredete