Keveredtek egymással az európai őselefánt elődei

mamut, combcsont
DNS-vizsgálathoz előkészített mamutcombcsont
Különböző fajokkal vegyültek az európai erdei őselefánt elődei: az egyes elefánt- és mamutfajok a fejlődés során nem különültek el tisztán, hanem egymás között is keveredtek – állapították meg kutatók a PNAS című szaklapban bemutatott tanulmányukban.

A tudósok korábban úgy vélték, hogy az európai erdei őselefánt az afrikai erdei elefánt tiszta testvérfaja. Az új kutatás eredményei szerint azonban az európai erdei őselefántot (Palaeoloxodon antiquus), amely 50-35 ezer éve kihalt, a családfa alapján nagyon távoli gyapjas mamuttól (Mammuthus primigenius), az Afrikában ma is élő erdei elefánttól (Loxodonta cyclotis) és az afrikai elefánt (Loxodonta africana) őseitől érkező hatások is érték.

David Reich, a bostoni Harvard Medical School kutatója vezetésével egy szakértői csoport az elefántfélék rokoni kapcsolatait vizsgálta különböző faji képviselők 14 genommintájának elemzésével. Köztük volt a ma élő három elefántfaj, az afrikai elefánt, az erdei elefánt és az ázsiai elefánt (Elephas maximus), rajtuk kívül a már kihalt európai erdei őselefánt, a gyapjas mamut, az amerikai mamut (Mammuthus columbi) és az amerikai masztodon (Mammut americanum) is.

DNS-vizsgálathoz előkészített mamutcombcsont Forrás: JD Howell/Jd Howell

Megállapították, hogy a mamutoknál is volt már fajon kívüli keveredés: a gyapjas és az amerikai mamut között.

A ma Afrikában élő két faj, az afrikai és az erdei elefánt genetikailag tisztán vált el egymástól – mondta Kurt W. Alt kutató.

Az afrikai elefánt és az erdei elefánt keveredéséből bár létrejön kereszteződés (hibrid) azokban a térségekben, ahol elterjedési területük fedi egymást, ez azonban nem hagy hosszan nyomot örökítőanyagukban – állapították meg.

A szakértők szerint ezeket a tényezőket is figyelembe kell venni a fajvédelemben.