Csak fuvallatnak bizonyult a haldokló csillagok szuperszele

vörös óriás
Mégsem szuperszelet, hanem az eddigi feltételezésekhez képest csak "szellőt" bocsátanak ki a haldokló csillagok. A Nature Astronomy című szaklapban megjelent tanulmány szerint az eddig hitt anyagmennyiségnek csak tíz százalékát veszítik el ebben az időszakban a csillagok.

Erre a sorsra fog jutni a Nap, amibe a Föld is belepusztul

A kis tömegű csillagok, mint amilyen a Nap is, életük végén vörös óriássá fújódnak fel. Eddig a kutatók azt feltételezték, hogy e fázis végén több száz éven át hatalmas mennyiségű gázt és port bocsátanak ki kozmikus környezetükbe.

Életük alkonyán - bizonyos tömeghatár felett - a csillagok felfúvódva vörös óriássá alakulnak át Forrás: Sky Notes

Ezért nevezik ezt a folyamatot szuperszél-fázisnak.

Az új megfigyelések szerint azonban a vörös óriások a tömegüknek csak a tíz százalékát bocsátják ki ekkor. A vörös óriás a kistömegű csillagok fejlődésének igen látványos szakasza. A Nap is így fogja végezni mintegy ötmilliárd év múlva.

A Nap hozzávetőleg ötmilliárd év múlva átalakulni fog vörös óriássá Forrás: Science Photo Library/MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Mark Garlick/Science Photo Libra

Amikor a Nap elhasználja a belsejében lévő, a magfúzióhoz szükséges hidrogénraktárát, jelenlegi méretének több százszorosára fog felfújódni.

Illusztráció egy fehér törpéről, a csillagmaradvány körül törmelékmező látható Forrás: NASA, ESA, STScI, and G. Bacon (STScI)

Eközben elnyeli majd a belső bolygókat, köztük a Földet is, a külsőket pedig izzásba hozza.

Végül egy fénytelen, szupersűrű fehér törpévé zsugorodik.

Hihetetlenül nagynak tűnt a távozó anyagmennyiség

A Herschel űrteleszkóppal végzett megfigyelések az úgynevezett szuperszélfázis létére utaltak, amelynek során a vörös óriások több száz éven át hatalmas mennyiségű gázt és port adnak dobnak ki kozmikus környezetükbe.

Egy vörös óriás teleszkópos fotója Forrás: Origo

Az asztrofizikusok eddig azt feltételezték, hogy akár 100 földtömegnyi anyag is az űrbe kerülhet ily módon,

egyetlen év leforgása alatt. "Ez még számunkra, asztronómusok számára is hihetetlenül nagy mennyiségű csillaganyagot jelent, ami viszonylag rövid idő alatt lökődik ki" - nyilatkozta Franz Kerschbaum, a Bécsi Egyetem Asztrofizikai Intézetének kutatója.

Legegyszerűbb esetben a csillagszél gömb alakban löki ki az anyagot Forrás: Eso

A tudósok mindeddig sikertelenül kutattak az ekkora mennyiségek kilökődésének megfelelő mechanizmusok után. "Az ilyen nagyarányú tömegveszteséggel a csillagok nem élhetnek eleget ahhoz, hogy egyáltalán megtaláljuk őket" - állítják a kutatók.

Nincs több ellentmondás, most már minden illeszkedik

Egy nemzetközi kutatócsoport a Chilében lévő, jelenlegi legnagyobb teljesítményű rádiótávcső-rendszer, az Atacamai Nagyméretű Milliméteres Hálózat (ALMA) segítségével pontosan megmérte azoknak a gázoknak az eloszlását, tömegét és sebességét, melyeket a vörös óriások bocsátottak ki az elmúlt néhány ezer évben.

Az Atacamai Nagyméretű Milliméteres Hálózat (ALMA) egyik rádióteleszkópja Forrás: Wikimedia Commons/Iztok Boncina

Ezek az úgynevezett OH infravörös csillagok, amelyek a kibocsátott gáz- és porfelhő mögött rejtőznek,

és ezért csak infravörös fényben láthatóak. Az ALMA pedig erre specializálódott.Két megfigyelt óriáscsillag esetében észlelték, hogy a csillagszél spirálisan áramlik a vörös óriás felől.

A Nap vörös óriássá válik (illusztráció) Forrás: Origo

Ennek oka, hogy mindkét objektum valószínűleg kettős csillag. A csillagpartner viszont a haldokló csillag leple mögött nem látható közvetlenül. "Ott van azonban a gáz- és porfelhőben és a gravitációs erejével kényszeríti erre a pályára a csillagszelet" - magyarázta Kerschbaum.

Egy vörös óriáscsillag, az LL Pegasi Forrás: STSCI/ESA/NASA & R. Sahai

A vörös óriások tehát nem a Föld tömegének százszorosának megfelelő gázt és port bocsátanak ki,

hanem csak annak mintegy tizedét.

"Ez azt jelenti, hogy nincs több ellentmondás, minden illeszkedik" - mondta a tudós.

(Forrás: MTI/APA)