Gyanús keletnémet szál az évszázad légikatasztrófájában

2019.03.26. 20:05

Tavaly december 21-én volt kereken harminc éve, hogy a Pan American World Airways London-New York között közlekedő 103-as járatát 259 emberrel a fedélzetén, nem sokkal a Boeing 747-es londoni felszállása után, a skóciai Lockerbie felett felrobbantották. A négy magyar halálos áldozatot is követelő katasztrófa elkövetésével a líbiai titkosszolgálat egyik tisztjét gyanúsították meg, akit el is ítéltek, de úgy tűnik, hogy a szövevényes hátterű ügy még harminc év elteltével is tartogathat meglepetéseket.

Ismét nyomoznak a 20. század egyik legnagyobb légikatasztrófájának ügyében

A német államügyészség elismerte, hogy eddig a volt keletnémet állambiztonsági szolgálat, a hírhedt Staasi öt egykori ügynökét hallgatták ki skót jogsegély-megkeresés alapján, az 1988. december 21-én a skóciai Lockerbie felett felrobbantott Pan Am utasszállító ügyében – adta hírül a BBC.

A pilótakabinban semmilyen jel sem utalt vészhelyzeti eljárásraForrás: Pinterest

A német államügyészség igen szűkszavú nyilatkozata szerint az érintett öt személy az 1970-es, illetve 80-as években volt a Staasi alkalmazottja, akiket tanúként hallgattak meg.

Az 1988. december 21-én Lockerbie felett felrobbantott Boeing 747-es pilótafülkéjének földbecsapódott roncsaForrás: Lockerbie Memories/AP

Ezek csak tanúkihallgatások voltak"

– erősítette meg a Frankfurt am Odera-i államügyészség szóvivője a dpa német hírügynökség érdeklődésére,

hogy - legalább is egyelőre még - egyetlen volt Staasi-ügynököt sem gyanúsítottak meg az ügyben.

A skót koronaügyészség képviselője a hírrel kapcsolatban kiemelte, hogy a skóciai nyomozóhatóságoknak kezdettől fogva az volt a meggyőződése, hogy a Pan Am 103-as járat felrobbantásában nem csak a később jogerősen elítélt Abdelbaszet Ali Mohamed Al-Megrahi - Kadhafi egykori titkosszolgálatának a tisztje - volt az egyedüli elkövető.

Az elítélt merénylő, Abdelbaszet Ali Mohamed Al-Megrahi a líbiai titkosszolgálat tisztje voltForrás: AP

A skót hatóságok, annak ellenére, hogy a korábbi bizonyítékok alapján csak Al-Megrahit sikerült bíróság elé állítani és elítélni,

sohasem hittek a magányos merénylő teóriájában.

Az ügyészségi szóvivő szerint a jelenleg folyó vizsgálatban olyan bizonyítékok merültek fel, amelyek egyértelműen arra utalnak, hogy más személyek is részt vettek az 1988. december 21-i terrorcselekményben.

A Clipper Maid of the Seas a betonon. Londonban négy magyar utas is felszállt a haláljáratraForrás: Wikimedia Commons

A koronaügyészség képviselője a volt keletnémet Staasi-ügynökök most megszellőztetett szerepét firtató kérdésre a következőket válaszolta: „Az ügyészek és a rendőrök az Egyesült Királyság kormányával és amerikai kollégáival együttműködve azzal a céllal folytatják ezt a vizsgálatot, hogy az Al-Megrahival együttműködött személyeket bíróság elé állítsák." A szóvivő mindehhez diplomatikusan hozzátette, hogy  jelenleg helytelen lenne ennél többet mondani, a nyomozás érdekeire figyelemmel.

Lockerbie vigasztalan képet mutatott a katasztrófa utánForrás: Pinterest

A Staasi ügynökeinek a BBC információi szerint abban lehetett szerepük,

hogy ők juttatták el a Boeing felrobbantására használt pokolgép alkatrészeit

egy meg nem nevezett állítólagos svájci üzletember közvetítésével a líbiai titkosszolgálatnak, amelynek tisztje, Al-Megrahi végül fel is juttatta a bombát a Pan Am 103-as járat fedélzetére.

Máltai ruhacímke buktatta le a líbiai titkosügynököt

Már a tragédia másnapján nagy erőkkel elkezdődött a vizsgálat, amiben a brit közlekedési minisztérium légikatasztrófákat vizsgáló szervezete, az Air Accidents Investigation Branch (AAIB) mellett az amerikai szövetségi légügyi hatóság, a Federal Aviation Administration szakértői, illetve a Scotland Yard, majd az FBI nyomozói is részt vettek.

Rengeteg roncsdarabot kellett összegyűjtenie a vizsgálóknakForrás: Pinterest

A nagy területen szétszóródott roncsmaradványok begyűjtése és összeállítása után vált bizonyossá, hogy a 103-as járat katasztrófáját a pilótafülke alatti poggyásztérben elhelyezett,

és az egyik csomagba rejtett időzítő szerkezetes pokolgép felrobbanása okozta.

A nyomozóknak sikerült annak a poggyásznak a maradványát is azonosítaniuk, amibe a robbanószerkezetet rejtették el, mi több, megtalálták ennek a darabjait is.

Az összegyűjtött roncsdarabokat a gép vázát pontosan formázó állványzaton rakták összeForrás: Pinterest

A pokolgépet egyébként egy Toshiba típusú rádiómagnóba építették be.

A bomba egyik elszenesedett darabjába ékelődve azonosították az időzítő szerkezet egyik áramkörének maradványát,

amelyről hosszas vizsgálódás után kiderült, hogy nagyon hasonlít ahhoz, amit a tragédia előtt tíz hónnappal korábban a líbiai titkosszolgálat egyik ügynökénél foglaltak le.

A 103-as járat pusztulást okozó, kazettás magnóba rejtett pokolgép pontos rekonstrukciójaForrás: Getty Images/Getty Images

A nyomozók a robbanószerkezetet rejtő Samsonite bőröndben talált ruhamaradványok címkéi alapján jutottak el Máltára, Tony Gauci valettai kereskedőhöz,

aki részletes személyleírást tudott adni arról a „líbiai kinézetű" férfiról,

akit utóbb Abdelbaszet Ali Mohamed Al-Megrahiként, a líbiai titkosszolgálat tisztjeként azonosítottak.

Szocialista szálak a szövevényes terrorcselekmény hátterében

A merénylet szövevényes hátterében felvetődött a „szocialista szál" gyanúja is, mivel a pokolgépben használt Semtex csehszlovák gyártmányú plasztik robbanóanyag volt.

Kiderült, hogy a bomba elektronikus időzítő szerkezete ugyancsak a keleti blokkból származott,

amit a Líbiát sújtó fegyverembargó miatt egy svájci közvetítő útján szállítottak le a líbiai hadsereg számára.

A becsapódó és teljesen elégő szárny egy 47 méter hosszú krátert vágott a talajbaForrás: Pinterest

Az aprólékos és rendkívül kiterjedt nyomozás kiderítette, hogy a pokolgépet tartalmazó bőröndöt Abdelbaszet Ali Mohamed Al-Megrahi adta fel név nélkül Máltán, a Pan American World Airways 103A frankfurti, illetve az onnan London érintésével New Yorkba tartó 103-as járatára.

Frankfurtból a Pan Am egy Boeing 727-se szállította át az utasokat Londonba, a New York-i járatraForrás: Wikimedia Commons

A csehszlovák eredetű Semtex plasztik robbanóanyagot

a korabeli reptéri biztonsági detektorok nem tudták kimutatni,

ezért is juthatott fel gond nélkül a bombát tartalmazó a csomag a Londonból New Yorkba induló N739PA lajstromszámú, „Clipper Maid of the Seas" nevet viselő Boeing 747-121-es típusú óriásgépre.

A Pan Amarican "Clipper Maid of the Seas" nevet viselő Boeing 747-121 típusú óriás utasszállítójaForrás: Wikimedia Commons

A nyomozás adatai szerint a Pan Am 103-as járata ellen elkövetett merénylet szálai nagyon magasra nyúltak, arra a legnagyobb valószínűség szerint személyesen Moammer Kadhafi adott utasítást a Líbia elleni 1986-os amerikai bombatámadás megtorlásaként, amelyben a diktátor nevelt lánya is meghalt.

Moammer Kadhafi, líbiai vezető végül beismerte, hogy Líbia állt a merénylet hátterébenForrás: AFP

Líbia csak hosszas diplomáciai huzavona után, 1999-ben adta ki Abdelbaszet Ali Mohamed Al-Megrahit,

akit 2001. január 31-én - tagadása ellenére - életfogytig tartó szabadságvesztésre ítéltek, de gyógyíthatatlan rákbetegsége miatt már 2009-ben hazaengedték Líbiába.

Gyógyíthatatlan rákbetegsége miatt 2009-ben hazaengedték Abdelbaszet Ali Mohamed Al-MegrahitForrás: AFP

Kadhafi bukása után, 2015-ben a skót koronaügyészség két személy, Abdullah Senussi, Kadhafi mostohatestvére és a líbiai titkosszolgálat volt főnöke, valamint az úgynevezett Lockerbie-ügyben korábban eljárás alá vont, ám bizonyítékok hiányában felmentett másik szereplője, Mohammed Abuagila Masud kiadatását kérte.

Elszállítják az egyik pilóta holttestétForrás: Pinterest

A líbiai hatóságok azonban nem adták ki Skóciának a kért személyeket,

mert Senussit 2015-ben halálra ítélték - igaz, hogy nem végezték ki -, de jelenleg is börtönben ül, csakúgy, mint a 10 évre elítélt Masud. Hogy őket kihallgatják-e a helyszínen, arról egyelőre nincs még információ.

Még lehetnek komoly meglepetések a 103-as járat ügyében

A 103-as járat a közeledő karácsonyi ünnepek ellenére is csak „félházas" volt, mert 1988. december 5-én az Egyesült Államok helsinki nagykövetségét egy ismeretlen telefonáló arra figyelmeztette, hogy karácsony környékén a palesztin Abu Nidal terrorszervezet bombamerényletet fog végrehajtani a Pan Am egyik Londonból New Yorkba tartó járata ellen.

Egy három székből álló üléssor a 103-as járatból. A roncsok igen nagy területen szóródtak szétForrás: Pinterest

Amikor a fenyegető üzenet nyilvánosságra került, rengetegen visszamondták foglalásaikat, és ennek volt betudható, hogy a 103-as járaton – a személyzettel együtt – csak 259-en tartózkodtak.

A Máltán feladott robbanószerkezet a Clipper Maid of the Seas londoni felszállása után 37 perccel később lépett működésbe,

a skóciai Lockerbie körzetében.

A detonáció első másodpercében leszakadt az első osztály teteje, miközben az orr a lökéshullámoktól legyező és bólintó mozgásokat végzett, majd letörtForrás: YouTube

A 9400 méteres utazómagasságon bekövetkezett detonáció a gép orrát a pilótafülkével együtt letépte, a zuhanás közben több részre szakadt Boeing roncsai részben Lockerbie-re zuhantak 11 lakos azonnali halálát okozva, részben pedig a környéken szétszóródva csapódtak a földbe.

A pilótafülke letörése után a törzs még egy darabig tovább repült lapos szögbenForrás: YouTube

A katasztrófát senki sem élte túl. Az áldozatok között volt négy magyar is; egy háromfős váci család, a 29 éves Roller János, valamint felesége, a születésnapját éppen aznap ünneplő 27 éves Rollerné Pisák Zsuzsanna, valamint ötéves kislányuk, Edina, továbbá egy 79 éves budapesti hölgy, Drucker Róbertné.

Ez volt a 20. század egyik legnagyobb légikatasztrófájaForrás: Origo

A német főügyészség közleménye szerint a 103-as járat ügyében további vizsgálatok várhatók a lehetséges Staasi-szálat illetően. A hatóságok szűkszavúsága ellenére is nagyon valószínű, hogy még komoly meglepetések lehetnek a 20. század egyik legsúlyosabb légi szerencsétlenségének valós hátterében.

(Forrás: BBCAirportal.hu)

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK