A német államügyészség elismerte, hogy eddig a volt keletnémet állambiztonsági szolgálat, a hírhedt Staasi öt egykori ügynökét hallgatták ki skót jogsegély-megkeresés alapján, az 1988. december 21-én a skóciai Lockerbie felett felrobbantott Pan Am utasszállító ügyében – adta hírül a BBC.
A német államügyészség igen szűkszavú nyilatkozata szerint az érintett öt személy az 1970-es, illetve 80-as években volt a Staasi alkalmazottja, akiket tanúként hallgattak meg.
Ezek csak tanúkihallgatások voltak"
– erősítette meg a Frankfurt am Odera-i államügyészség szóvivője a dpa német hírügynökség érdeklődésére,
hogy - legalább is egyelőre még - egyetlen volt Staasi-ügynököt sem gyanúsítottak meg az ügyben.
A skót koronaügyészség képviselője a hírrel kapcsolatban kiemelte, hogy a skóciai nyomozóhatóságoknak kezdettől fogva az volt a meggyőződése, hogy a Pan Am 103-as járat felrobbantásában nem csak a később jogerősen elítélt Abdelbaszet Ali Mohamed Al-Megrahi - Kadhafi egykori titkosszolgálatának a tisztje - volt az egyedüli elkövető.
A skót hatóságok, annak ellenére, hogy a korábbi bizonyítékok alapján csak Al-Megrahit sikerült bíróság elé állítani és elítélni,
sohasem hittek a magányos merénylő teóriájában.
Az ügyészségi szóvivő szerint a jelenleg folyó vizsgálatban olyan bizonyítékok merültek fel, amelyek egyértelműen arra utalnak, hogy más személyek is részt vettek az 1988. december 21-i terrorcselekményben.
A koronaügyészség képviselője a volt keletnémet Staasi-ügynökök most megszellőztetett szerepét firtató kérdésre a következőket válaszolta: „Az ügyészek és a rendőrök az Egyesült Királyság kormányával és amerikai kollégáival együttműködve azzal a céllal folytatják ezt a vizsgálatot, hogy az Al-Megrahival együttműködött személyeket bíróság elé állítsák." A szóvivő mindehhez diplomatikusan hozzátette, hogy jelenleg helytelen lenne ennél többet mondani, a nyomozás érdekeire figyelemmel.
A Staasi ügynökeinek a BBC információi szerint abban lehetett szerepük,
hogy ők juttatták el a Boeing felrobbantására használt pokolgép alkatrészeit
egy meg nem nevezett állítólagos svájci üzletember közvetítésével a líbiai titkosszolgálatnak, amelynek tisztje, Al-Megrahi végül fel is juttatta a bombát a Pan Am 103-as járat fedélzetére.
Már a tragédia másnapján nagy erőkkel elkezdődött a vizsgálat, amiben a brit közlekedési minisztérium légikatasztrófákat vizsgáló szervezete, az Air Accidents Investigation Branch (AAIB) mellett az amerikai szövetségi légügyi hatóság, a Federal Aviation Administration szakértői, illetve a Scotland Yard, majd az FBI nyomozói is részt vettek.
A nagy területen szétszóródott roncsmaradványok begyűjtése és összeállítása után vált bizonyossá, hogy a 103-as járat katasztrófáját a pilótafülke alatti poggyásztérben elhelyezett,
és az egyik csomagba rejtett időzítő szerkezetes pokolgép felrobbanása okozta.
A nyomozóknak sikerült annak a poggyásznak a maradványát is azonosítaniuk, amibe a robbanószerkezetet rejtették el, mi több, megtalálták ennek a darabjait is.
A pokolgépet egyébként egy Toshiba típusú rádiómagnóba építették be.
A bomba egyik elszenesedett darabjába ékelődve azonosították az időzítő szerkezet egyik áramkörének maradványát,
amelyről hosszas vizsgálódás után kiderült, hogy nagyon hasonlít ahhoz, amit a tragédia előtt tíz hónnappal korábban a líbiai titkosszolgálat egyik ügynökénél foglaltak le.
A nyomozók a robbanószerkezetet rejtő Samsonite bőröndben talált ruhamaradványok címkéi alapján jutottak el Máltára, Tony Gauci valettai kereskedőhöz,
aki részletes személyleírást tudott adni arról a „líbiai kinézetű" férfiról,
akit utóbb Abdelbaszet Ali Mohamed Al-Megrahiként, a líbiai titkosszolgálat tisztjeként azonosítottak.
A merénylet szövevényes hátterében felvetődött a „szocialista szál" gyanúja is, mivel a pokolgépben használt Semtex csehszlovák gyártmányú plasztik robbanóanyag volt.
Kiderült, hogy a bomba elektronikus időzítő szerkezete ugyancsak a keleti blokkból származott,
amit a Líbiát sújtó fegyverembargó miatt egy svájci közvetítő útján szállítottak le a líbiai hadsereg számára.
Az aprólékos és rendkívül kiterjedt nyomozás kiderítette, hogy a pokolgépet tartalmazó bőröndöt Abdelbaszet Ali Mohamed Al-Megrahi adta fel név nélkül Máltán, a Pan American World Airways 103A frankfurti, illetve az onnan London érintésével New Yorkba tartó 103-as járatára.
A csehszlovák eredetű Semtex plasztik robbanóanyagot
a korabeli reptéri biztonsági detektorok nem tudták kimutatni,
ezért is juthatott fel gond nélkül a bombát tartalmazó a csomag a Londonból New Yorkba induló N739PA lajstromszámú, „Clipper Maid of the Seas" nevet viselő Boeing 747-121-es típusú óriásgépre.
A nyomozás adatai szerint a Pan Am 103-as járata ellen elkövetett merénylet szálai nagyon magasra nyúltak, arra a legnagyobb valószínűség szerint személyesen Moammer Kadhafi adott utasítást a Líbia elleni 1986-os amerikai bombatámadás megtorlásaként, amelyben a diktátor nevelt lánya is meghalt.
Líbia csak hosszas diplomáciai huzavona után, 1999-ben adta ki Abdelbaszet Ali Mohamed Al-Megrahit,
akit 2001. január 31-én - tagadása ellenére - életfogytig tartó szabadságvesztésre ítéltek, de gyógyíthatatlan rákbetegsége miatt már 2009-ben hazaengedték Líbiába.
Kadhafi bukása után, 2015-ben a skót koronaügyészség két személy, Abdullah Senussi, Kadhafi mostohatestvére és a líbiai titkosszolgálat volt főnöke, valamint az úgynevezett Lockerbie-ügyben korábban eljárás alá vont, ám bizonyítékok hiányában felmentett másik szereplője, Mohammed Abuagila Masud kiadatását kérte.
A líbiai hatóságok azonban nem adták ki Skóciának a kért személyeket,
mert Senussit 2015-ben halálra ítélték - igaz, hogy nem végezték ki -, de jelenleg is börtönben ül, csakúgy, mint a 10 évre elítélt Masud. Hogy őket kihallgatják-e a helyszínen, arról egyelőre nincs még információ.
A 103-as járat a közeledő karácsonyi ünnepek ellenére is csak „félházas" volt, mert 1988. december 5-én az Egyesült Államok helsinki nagykövetségét egy ismeretlen telefonáló arra figyelmeztette, hogy karácsony környékén a palesztin Abu Nidal terrorszervezet bombamerényletet fog végrehajtani a Pan Am egyik Londonból New Yorkba tartó járata ellen.
Amikor a fenyegető üzenet nyilvánosságra került, rengetegen visszamondták foglalásaikat, és ennek volt betudható, hogy a 103-as járaton – a személyzettel együtt – csak 259-en tartózkodtak.
A Máltán feladott robbanószerkezet a Clipper Maid of the Seas londoni felszállása után 37 perccel később lépett működésbe,
a skóciai Lockerbie körzetében.
A 9400 méteres utazómagasságon bekövetkezett detonáció a gép orrát a pilótafülkével együtt letépte, a zuhanás közben több részre szakadt Boeing roncsai részben Lockerbie-re zuhantak 11 lakos azonnali halálát okozva, részben pedig a környéken szétszóródva csapódtak a földbe.
A katasztrófát senki sem élte túl. Az áldozatok között volt négy magyar is; egy háromfős váci család, a 29 éves Roller János, valamint felesége, a születésnapját éppen aznap ünneplő 27 éves Rollerné Pisák Zsuzsanna, valamint ötéves kislányuk, Edina, továbbá egy 79 éves budapesti hölgy, Drucker Róbertné.
A német főügyészség közleménye szerint a 103-as járat ügyében további vizsgálatok várhatók a lehetséges Staasi-szálat illetően. A hatóságok szűkszavúsága ellenére is nagyon valószínű, hogy még komoly meglepetések lehetnek a 20. század egyik legsúlyosabb légi szerencsétlenségének valós hátterében.
(Forrás: BBC, Airportal.hu)