Naprendszeren kívüli üstököst fedezett fel egy amatőr csillagász

2019.10.15. 19:28

Nagyjából egy kilométeres sugarú, szilárd maggal rendelkezik és vöröses színű a közelmúltban felfedezett 2I/Boriszov nevű üstökös - állapították meg a kutatók, akik szerint a csillagközi tér mélyéből érkezett objektum fizikai tulajdonságai a Naprendszerünkhöz hasonló bolygórendszerek létezéséről árulkodnak.

Vöröses színű a Naprendszeren kívülről érkezett üstökös

Az objektumot augusztus 30-án fedezte fel Gennagyij Boriszov amatőr csillagász a Bahcsiszerájban lévő Krím-félszigeti Asztrofizikai Obszervatóriumban.

A 2I/Boriszov elnyúlt hiperbolikus pályán mozog, ami arra utal, hogy a csillagközi térből érkezettForrás: Tiscali Notizie

A Nature Astronomy című folyóiratban publikált legújabb eredményeket megelőzően a kutatók megállapították,

hogy az égitest a mag körüli sűrű gázfelhővel (kómával) rendelkezik és apró csóváját is megfigyelték.

A 2I/Borisovnak a hawaii Mauna Kea vulkánon lévő teleszkóp Gemini Multi-Object Spektográfja által lefotózott képe.Forrás: https://phys.org/news/2019-09-interstellar-visitor-2iborisov.html

A szakemberek Hawaii-on és Spanyolországban lévő űrteleszkópokkal tanulmányozzák az objektumot.
"Az objektum eddig meghatározott tulajdonságai - az alakja, a színe és becsült mérete - rendkívül hasonlítanak a Naprendszerünkből származó üstökösökéihez" - mondta Michal Drahus, a lengyelországi Jagelló Egyetem csillagásza.

A 2I/Boriszov üstökös felfedezője, Genagyij Boriszov, orosz amatőr csillagászForrás: Universe Today

A kutató megjegyezte, a felfedezés azért fontos,

mert bizonyítja, hogy léteznek üstökösök a csillagközi térben,

továbbá, hogy a Naprendszünkből ismertekhez hasonló üstökösök más csillagok körül is képződnek.

Ez a második, eddig észlelt csillagközi vándor

A 2I/Boriszov a 2017-ben azonosított Oumuamua után a második észlelt objektum, amely a csillagközi tér mélyéből érkezett.

A szakemberek az égitest sebessége és - a tökéletes körtől jelentősen eltérő - hiperbolikus pályája alapján állapították meg, hogy egy másik bolygórendszerből származik.

Az Oumuamua rendkívül furcsa megnyúlt alakja miatt az aszteroida felfedezése után egyesek úgy vélték, hogy akár mesterséges tárgy is lehet.Forrás: ESO

Az egyetem munkatársa, Piotr Guzik szerint

már nagyjából egy évtizeden belül megvalósulhat, hogy űrszondát küldenek a Földről egy csillagközi objektumhoz.

A 2I/Boriszov várhatóan december 8-án lesz a legközelebb a Naphoz, majd nem sokkal azután a Földhöz: ekkor nagyjából 300 millió kilométerre fog elhaladni a bolygó mellett.

(Forrás: MTI)