Naprendszeren kívüli üstököst fedezett fel egy amatőr csillagász

Oumuamua
Nagyjából egy kilométeres sugarú, szilárd maggal rendelkezik és vöröses színű a közelmúltban felfedezett 2I/Boriszov nevű üstökös - állapították meg a kutatók, akik szerint a csillagközi tér mélyéből érkezett objektum fizikai tulajdonságai a Naprendszerünkhöz hasonló bolygórendszerek létezéséről árulkodnak.

Vöröses színű a Naprendszeren kívülről érkezett üstökös

Az objektumot augusztus 30-án fedezte fel Gennagyij Boriszov amatőr csillagász a Bahcsiszerájban lévő Krím-félszigeti Asztrofizikai Obszervatóriumban.

A 2I/Boriszov elnyúlt hiperbolikus pályán mozog, ami arra utal, hogy a csillagközi térből érkezett Forrás: Tiscali Notizie

A Nature Astronomy című folyóiratban publikált legújabb eredményeket megelőzően a kutatók megállapították,

hogy az égitest a mag körüli sűrű gázfelhővel (kómával) rendelkezik és apró csóváját is megfigyelték.

A 2I/Borisovnak a hawaii Mauna Kea vulkánon lévő teleszkóp Gemini Multi-Object Spektográfja által lefotózott képe. Forrás: https://phys.org/news/2019-09-interstellar-visitor-2iborisov.html

A szakemberek Hawaii-on és Spanyolországban lévő űrteleszkópokkal tanulmányozzák az objektumot.
"Az objektum eddig meghatározott tulajdonságai - az alakja, a színe és becsült mérete - rendkívül hasonlítanak a Naprendszerünkből származó üstökösökéihez" - mondta Michal Drahus, a lengyelországi Jagelló Egyetem csillagásza.

A 2I/Boriszov üstökös felfedezője, Genagyij Boriszov, orosz amatőr csillagász Forrás: Universe Today

A kutató megjegyezte, a felfedezés azért fontos,

mert bizonyítja, hogy léteznek üstökösök a csillagközi térben,

továbbá, hogy a Naprendszünkből ismertekhez hasonló üstökösök más csillagok körül is képződnek.

Ez a második, eddig észlelt csillagközi vándor

A 2I/Boriszov a 2017-ben azonosított Oumuamua után a második észlelt objektum, amely a csillagközi tér mélyéből érkezett.

A szakemberek az égitest sebessége és - a tökéletes körtől jelentősen eltérő - hiperbolikus pályája alapján állapították meg, hogy egy másik bolygórendszerből származik.

Az Oumuamua rendkívül furcsa megnyúlt alakja miatt az aszteroida felfedezése után egyesek úgy vélték, hogy akár mesterséges tárgy is lehet. Forrás: ESO

Az egyetem munkatársa, Piotr Guzik szerint

már nagyjából egy évtizeden belül megvalósulhat, hogy űrszondát küldenek a Földről egy csillagközi objektumhoz.

A 2I/Boriszov várhatóan december 8-án lesz a legközelebb a Naphoz, majd nem sokkal azután a Földhöz: ekkor nagyjából 300 millió kilométerre fog elhaladni a bolygó mellett.

(Forrás: MTI)