Vért utánozva pusztítanák el a maláriaszúnyogokat

maláriaszúnyog
A geomérnökség egyik hátulütője lehet a maláriaszúnyogok regionális terjedése
Egy új tanulmány egy mérgező, növényi alapú oldattal csalogatná a vérszívó szúnyogokat, amely utánozza a vért és képes elpusztítani őket. A kutatók úgy vélik, hogy mindez megoldást jelenthet az olyan, eddig nehezen kezelhető betegségekre, mint például a malária és a dengue-láz. Az új módszer kifejezetten a fertőzött szúnyogokat célozza meg, de anélkül, hogy más fajokat is érintene.

Jelenleg már számos megközelítést alkalmaznak a betegségeket hordozó szúnyogok elpusztítására, mint például a rovarok genetikai manipulációi, a lárvák elleni küzdelem, valamint a lenyelés vagy érintés után ható rovarirtó szerek használata. A leggyakrabban használt módszer az úgynevezett ATSB, ami egy olyan cukor, amelyet toxinnal, például bórsavval öntenek le. Ám megvannak a hátrányai.

Ezek a cukorcsalik vonzzák a szúnyogokat, de más rovarfajokat is, beleértve a gazdaságilag fontosak állatokat is, mint például a méheket, ami különösen aggasztó a biológiai sokféleség általános csökkenése közepette. Így a kutatók egyetértenek abban, hogy

olyan, új technikákat kell kifejleszteni, amelyek széles körben alkalmazhatók a szúnyogoknál anélkül, hogy befolyásolnák a biológiai sokféleséget.

A Stockholmi Egyetem kutatócsoportja most új megoldást dolgozott ki, amely olyan jól utánozza a vért, hogy a szúnyogok biztosan azt választják. A szakemberek a megoldást egymás között csak „rózsaszín lének" nevezik, amely ártalmatlan és közömbös az emberekre nézve, de mérgező a szúnyogokra, amikor elfogyasztják.

Az új oldat segíthet a malária megfékezésében Forrás: Egor Kamelev

A Communications Biology folyóiratban publikált tanulmány szerint a legfontosabb összetevők a HMBPP, a malária parazita által termelt molekula és a fipronil-szulfon nevű toxin. A megoldás annyira

– mondta Noushin Emami, a Stockholmi Egyetem kutatója és tanulmány szerzője a ZME Science online tudományos portálnak.

Jelenleg a világ lakosságának körülbelül a felét veszélyeztetik a szúnyogok által terjesztett betegségek, például a

zika vírus, a nyugat-nílusi láz, a chikungunya-láz, a dengue-láz és a malária.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése szerint évente több mint 700 ezer ember hal meg emiatt. A leginkább a trópusi és szubtrópusi területek érintettek, különösen a legszegényebb populációk.