A testünk a gyorséttermi ételeket veszélyes fertőzésként kezelheti

hamburger
Az ultrafeldolgozott élelmiszerek komoly egészségügyi kockázatot jelentenek két új kutatás szerint
A legújabb kutatások szerint az immunrendszerünk a gyoréttermi ételekre szinte ugyanúgy reagál, mint egy bakteriális fertőzésre. Egy tanulmány ezért most új kérdéseket vetett fel azzal kapcsolatban, hogy vajon mennyire lehetnek károsak az egészségünkre nézve a hamburgerezőkbe, illetve a pizzázókba tett, rendszeres utak.

Ez egyfajta riasztási állapot

A kutatók egereket teszteltek, amelyeket egy hónapig a „nyugati étrend" olyan táplálékaival etették, amelyek telített zsírokban, cukorban és sóban gazdagok. Friss gyümölcs, zöldség vagy rost azonban semmilyen módon nem képezte az étrendjük részét. Mindez végül a szakemberek szerint hasonló tüneteket produkált, mintha mikrobiális fertőzés érte volna a tesztalanyokat.

Ahogy arra a nemzetközi kutatócsoport rámutatott,

a gyorsétterem által kiváltott, „agresszív riasztási állapot" ráadásul hosszú távon is fennmaradhat.

Az amerikai fiatal felnőttek egy része minden nap gyorsétterembe jár Forrás: pexels.com

A Cell tudományos szaklapban publikált tanulmány szerint ez annak a legújabb kutatásnak az alapja, amely megmutatja, hogy az immunrendszerünk miként emlékezhet az elmúlt „csaták" egyes aspektusaira.

– mondta Anette Christ a németországi Bonn Egyetem kutatója, a csapat egyik tagja korábban a ScienceAlert online tudományos portálnak. – Ezek a fehérvérsejtek bizonyos gének felé mutattak, amelyeket láthatóan az étrend aktivált, és amelyek azért felelősek, hogy az immunsejtek jól végezzék a feladatukat.

Hozzátette: korábban ezekről az őssejtekről kiderült, hogy rendelkeznek egyfajta memóriával, egy esetleges biológiai támadás kezeléséhez. Más szavakkal:

miután a test elkezdett reagálni a gyorsétteremhez kapcsolható étrendre, az egészséges táplálkozási rendhez való visszatérés nem bizonyult elegendőnek a szervezetben végbemenő változások teljes regenerálódásához.

Ennek pedig bizonyos következményei lehetnek általános egészségi állapotra nézve.

Fontos társadalmi jelentőséggel bírnak

Miután az egerek egy hónap múlva visszatértek a megszokott gabonaalapú étrendjükhöz, a gyulladás megszűnt, ám a tudósok szerint úgymond elakadt a „genetikai átprogramozás", amely az egereket érzékenyebbé tette egy jövőbeli fertőzéssel szemben.

Egyre sósabbá és kalóriadúsabbá váltak az elmúlt évtizedek alatt Forrás: pexels.com

– mutatott rá Eicke Latz a Bonni Egyetem kutatója. – A fertőzés után a test védekezőképessége úgymond riasztási állapotban marad, hogy gyorsabban reagálhasson egy esetleges, új támadásra.

Ahogy arra a szakemberek rámutattak, az egereknél a gyorsétkezések is ilyen reakciót váltottak ki. Hozzátették: bár ezt a kísérletet kizárólag állatokon végezték, érdemes elgondolkodni azon, hogy ha a testünkben ugyanilyen reakció történik, akkor

ez újabb bizonyíték lehet az egészségtelen étrend és az olyan egészségügyi problémák közötti kapcsolatra,

mint a kettes típusú cukorbetegség, az elhízás és a szívvel kapcsolatos problémák. Ezek a megállapítások ezért kiemelten fontos, társadalmi jelentőséggel bírnak.