Aggódnak a méhek miatt a tudósok, nagyobb a baj, mint hitték

méh
Létfontosságú a jelenléte
A mezőgazdaságban használt növényvédőszerek keveréke jelentősen növeli a méhek pusztulását, e keverékek veszélyességét jelentősen alábecsülték - vélik kutatók a Nature című tudományos folyóiratban közzétett tanulmányukban.

A méhek és más beporzók létfontosságúak a termény és a vadon élőhelyei számára, a világszerte mezőgazdasági művelésbe bevont növények 75 százaléka függ a beporzóktól. A elmúlt években egyre nagyobb mértékben csökkent a méhpopulációk száma világszerte, ami aggodalmat váltott ki az élelmiszerbiztonságot és a természetes ökoszisztémákat illetően.

Az elmúlt 20 év mintegy 90 tanulmányának egy új metaelemzésében a kutatók megvizsgálták a mezőgazdasági vegyszerek, a paraziták és az alultápláltság kölcsönhatását a méhek viselkedésére és egészségére. Azt találták, hogy ezek a különböző stressztényezők kölcsönhatásban vannak és negatívan hatnak a méhekre, jelentősen növelik pusztulásukat.

Azt is kimutatták, hogy a növényvédőszerek keverékének kölcsönhatása nagyobb, mint az egyes szereké külön-külön.

A kutatók szerint "eredményeik bizonyítják, hogy e szerek használatának szabályozási folyamata a jelenlegi formájában nem védi meg a méheket a komplex agrokémiai kitettség következményeitől".

- foglalták össze következtetéseiket a kutatók.

Forrás: Getty Images

A Nature-ben megjelent önálló kommentárjában Adam Vanbergen, a franciaországi Nemzeti Mezőgazdasági, Élelmiszer- és Környezetkutató Intézet szakembere emlékeztetett arra, hogy a méheket veszélyezteti az intenzív mezőgazdaság, egyebek között a gomba-és rovarölőszerek, a vadvirágok pollenjeinek és nektárjának csökkenése. Az irányított tenyésztés ipari mértékű alkalmazása szintén növeli a beporzók kitettségét a parazitáknak és a betegségeknek.

2019-ben a kutatók megállapították, hogy a rovafajok mintegy felének csökken a populációja világszerte és a század végére egyharmaduk teljesen eltűnhet. Minden hatodik faj már kihalt a világ egyes térségeiben. Pusztulásuk fő oka az élőhely elvesztése és a növényvédőszerek használata.