Tömegesen pusztulnak a tengeri sünök a Vörös-tenger korallzátonyain

Vörös-tenger
Hosszú tüskéjű diadéma sünök (Diadema setosum)
Aggasztó gyorsasággal pusztulnak a tengeri sünök a Vörös-tenger korallzátonyain, az Akabai-öbölben - figyelmeztettek szerdán a Tel-Avivi Egyetem tudósai a Royal Society Open Science folyóiratban megjelent tanulmányukban.

A szomszédos Földközi-tengerből terjedt át a tömeges pusztulás hátterében álló kórokozó

Oren Bronstein, a Tel-Avivi Egyetem tengerbiológusa, a tanulmány vezető szerzője elmondta: megállapították, hogy nem mérgezés vagy szennyezés okozza a problémát. Azt gyanítják, hogy a "járványért" egy gyorsan terjedő, még ismeretlen kórokozó a felelős.

Hosszú tüskéjű diadéma sünök (Diadema setosum) Forrás: Wikimedia Commons

A hosszú tüskéjű, fekete tengeri sün (Diadema setosum) tömeges pusztulása a Földközi-tenger keleti részéről terjedt át a Vörös-tenger térségére. A kórokozó a kutatók szerint két nap alatt elpusztítja az egészséges tengeri sünöket.

Nagyon fontos a szerepük a korallzátonyok egészségének fenntartásában

A tengeri sünöknek létfontosságú szerepe van a korallok egészségében, mivel nélkülük az algák elborítják, megfojtják a zátonyokat, és felborítják az ökoszisztéma egyensúlyát.

A kristálytiszta vízű trópusi Vörös-tenger a búvárturizmu kedvelt célpontja Forrás: Tim Gurney timsimages.uk/Tim Gurney

Áprilisban a Karib-tenger térségében amerikai kutatók az ott élő tengeri sünöket megtámadó egysejtű parazitát azonosítottak, amely szintén tömeges pusztulást okozott. Az izraeli tudósok szerint hasonló kórokozó lehet a felelős a Földközi-tenger és a Vörös-tenger térségében tapasztalt sünpusztulásért.

Az Akabai-öbölben fedezték fel a diadéma sünök tömeges pusztulását (a kép illusztráció) Forrás: Wikimedia Commons

Az Akabai-öbölben található korallzátonyok a tudósok szerint ellenállóbbak lehetnek az emberi tevékenység miatti globális felmelegedés hatásainak, amelyek máshol egyebek mellett a korallok kifehéredését okozzák.

(Forrás: MTI/AP)