A tudósok végre megfejtették, hol van a tengeri csillag feje

tengeri csillag
A Southamptoni Egyetem kutatása fényt derített az állat érdekes testére. A tengeri csillag mindig érdeklődés tárgya volt, akár azért, mert képes újra növeszteni végtagjait, vagy a kérdés miatt, hogy hol a testük vége és hol kezdődik a fejük. Úgy tűnik, az utóbbira megvan a válasz. - írja a BBC Science Focus magazin honlapján.

Hogy a tüskésbőrűek különböző testrészei hogy kapcsolódnak azokhoz, amiket más állat csoportokban látunk, rejtély a tudósok számára, azóta, amióta tanulmányozzák őket. Bilaterális rokonaiknál a test egy fejre, törzsre, és farokra tagozódik. De egy tengeri csillagot nézve, lehetetlen látni, hogy ezek a részek hogy kapcsolódnak a bilaterális állatok testéhez. A bilaterális állatoknak, köztük az emberek és az állatvilág legtöbbjének két oldala van. A bal és jobb oldal tükrözik egymást, de egyediek is.

A tüskésbőrűek csoportja, ide tartozik a tengeri csillag, a tengeri sün és a homok dollárok egy olyan állat csoport, aminek egyedi, ötszörösen szimmetrikus hosszmetszet-szelvénye van. A Southamptoni Egyetem kutatói szerint egy tengeri csillag és más tüskésbőrűek teljes teste inkább egy fej, mint egy test. Forrás: https://www.sciencefocus.com/news/scientists-finally-work-out-where-a-starfishs-head-is

A tanulmányhoz a Stanford Egyetem tudósai összehasonlították egy tengeri csillag molekuláris markereit a hasonló tengeri állatokéval. Összehasonlítva fejlődésüket a csapat kezdte megérteni, hogy a tengeri csillag hogy fejlesztett egyedi teststílust. A Southamptoni Egyetem csapata különböző csúcstechnológiájú molekuláris és genomikai technológiával megtudták, hogy a különböző gének hol fejeződtek ki a tengeri csillag a fejlődése alatt, ami a végső alakjukat és struktúrájukat eredményezte.

Amikor a kutatók összehasonlították a csillaghal génkifejeződéseit más állatcsoportokéval, mint a gerincesek, úgy tűnt, hogy a hosszmetszet-szelvény egy lényeges része hiányzik.

Azok a gének, amik általában közreműködnek az állat törzsének megmintázásában, nem voltak kifejezve az ektodermában. Úgy tűnik, hogy a teljes tüskésbőrű hosszmetszet-szelvény körülbelül ekvivalens más állatcsoportok fejével.

A tengeri csillagról készült mikro-CT felvétel a csontvázat (szürke), emésztőrendszert (sárga), idegrendszert (kék), izmokat (piros), és vízi érrendszert (bíbor) mutatja. Forrás: https://www.sciencefocus.com/news/scientists-finally-work-out-where-a-starfishs-head-is

Ez azt sugallja, hogy a tengeri csillag úgy fejleszthette öt részből álló testét, hogy bilaterális őseik törzs régióját elvesztette, ami lehetővé tette, hogy másként mozogjanak és táplálkozzanak.

(Forrás: BBC Science Focus: https://www.sciencefocus.com/)