Kutyajóga és más abszurdumok

Vágólapra másolva!
Az amerikaiak majdnem annyit költenek a háziállataikra egy évben, mint gyerekjátékokra: szinte már emberi lényként kezelik őket.
Vágólapra másolva!

Az amerikai állattartók évente 40 milliárd dollárt - kilencbillió forintot - költenek a kedvenceikre, ami csak nyolcmilliárd forinttal marad el attól az összegtől, amelyet az USA-ban összesen gyerekjátékokra költenek - írta az MTI a Wachovia pénzintézet adatai alapján.

Az USA-ban erős trend az utóbbi években a háziállatok "humanizációja": az Euromonitor piackutató intézet egy tanulmánya szerint a házi kedvenceket - főként a kutyákat és macskákat egyre inkább - a gyerekekkel egyenrangú! - családtagokként kezelik az amerikaiak. Ez nem csak azt jelenti, hogy az USA-beliek egyre jobban odafigyelnek arra, hogy az állataik egészséges és tápanyagokban gazdag eledelhez jussanak, hanem sokszor olyan speciális ajándéktárgyakkal, illetve játékokkal is ellátják őket, amelyek nem feltétlenül szükségesek a fejlődésükhöz és a jó közérzetükhöz.

A pletykalapok tele vannak az állataikkal grasszáló sztárokkal - köztük például Paris Hilton multimilliomos, Britney Spears énekesnő vagy Elizabeth Hurley modell -, akik szinte öltözködési kiegészítőként "viselik" a kutyáikat, macskáikat és egyéb élőlényeiket.

Kutya- és macskahotelek

A macskáknak és a kutyáknak berendezett szállodák például minden nyáron telt házzal működnek az Amerikai Egyesült Államokban. A Bethesdában nemrég megnyílt, Petsmart Hotelben - a lánc az elmúlt három évben több mint 30 állatszállodát nyitott, és 2010-ig még 240-et tervez - a kutyák négycsillagos kiszolgálásban részesülnek. A "ketreceik" nem sokban hasonlítanak a hagyományos kutyaólakra: számos, az állatok kényelmét szolgáló berendezés mellett, a hotel felszerelt például az állatok számára egy tévét is, amelyen állatfilmeket vetítenek. A szolgáltatásba beletartozik a kutyáknak a reggelihez a laktózmentes vaníliafagylalt, a macskáknak pedig a napi tizenöt perces simogatás.

A hotelben az állatok egy külön, erre a célra kialakított helyiségben, egy műanyagból készült fa tövében végezhetik el a kis- és nagydolgukat, a helyiséget pedig a személyzet folyamatosan takarítja. Az állatokkal való napi játék, valamint a plusz szolgáltatások már felárasak: míg egy normál éjszaka 23 dollárba (5100 forintba) kerül, a teljes körű kiszolgálásért akár 53 dollárt (12 ezer forintot) is elkérhet a szolgáltató.

Luxusfürdő, aromaterápia, kutyajóga

A dinamikusan fejlődő, amerikai "háziállat piacon" egyre-másra jelennek meg a kutyáknak, macskáknak és egyéb élőlényeknek szánt termékek is: az illatos samponok, az aromaterápiás gyertyák, a luxus fürdő-szappanok, a különféle állatruházati cikkek, a speciális energiaszeletek, sőt, az állat-életbiztosítások, a macskásoknak szánt kávézók, illetve a háziállatos jógaórák is!
Az állatok "humanizációja" mára oda vezetett az USA-ban, hogy az állateledel-piacon egyre több az olyan összetételű termék, amely elmenne akár emberi ételnek-italnak is. Mindezek a termékek persze méregdrágák -, de a jelenlétük csak még jobban erősíti a gazdákban azt az érzést, hogy valójában egy igazi családtag az állatuk.

Forrás: www.kwick.de

Egyes szociológiai-pszichológiai felmérések szerint az amerikai fogyasztók a leginkább úgy fejezik ki a szeretetüket, hogy vásárolnak a kedvenceiknek, elkényeztetik őket. A "folyamat" során az ember úgy érzi: valami "jót" cselekedett, miközben kielégítette a vásárlási vágyait is.

A kutya nem egy gyerek

"A kutyáknak egyáltalán nem olyan igényeik vannak, mint az embereknek" - mondta Nagy Gézáné, a budapesti Kippy kutyapanzió tulajdonosa. Náluk 1500 forintba kerül naponta a kutyaőrzés, ami Magyarországon átlagos árnak tekinthető. Ebben az árban nincsenek benne olyan luxus "bánásmódok", mint amilyeneket az amerikai kutyapanziókban be lehet fizetni: a tulajdonos szerint akkor kap egy állat például speciális menüt, ha azt az egészsége indokolja.

Magyaroszágot minden jel szerint még nem kapta el a házikedvenceeknek az ilyen mérvű elkényeztetése, de az adatokból kiderül, hogy a magyarok is egyre többet költenek a különféle eledelekre - és ennek megfelelően, számos új márka is megjelent a piacon.

A magyar állateledel-piac

Az állateledelek évi kiskereskedelmi forgalma 2004. december és 2005. november között meghaladta a 35 milliárd forintot: az eladások ebben az időszakban hét, mennyiségben pedig 10 százalékkal növekedtek az előző év azonos időszakához képest. A több mint 140 ezer tonnányi állateledel egynegyede jut macskákra, a többi a kutyákra.

Hipermarketekben talál gazdára a kutyaeledelek több mint 45 százaléka, és a macskaeledelek közel egyharmada. Kimagasló a kereskedelmi márkák jelentősége: arányuk két éve (mennyiségben) a 40 százalékot is meghaladja. A fogyasztói átlagárak tavaly októberben alig változtak az egy évvel azelőtti állapothoz képest: a nedves macskaeledelek ára négy százalékkal nőtt, a szárazaké két százalékkal. A nedves kutyaeledelek esetében az átlagos fogyasztói áremelkedés kétszázalékos volt, a szárazeledelek ára pedig négy százalékkal csökkent.

2000 és 2005 között (listaáron) csaknem megháromszorozódott a kutya-, és megduplázódott a macskaeledelek reklámozására költött összeg. Számos új hirdető lépett be a piacra: az elmúlt hét-nyolc évben több mintegy 120 márkanév bukkant fel.

Forrás: AC Nielsen/Kreatív



MTI/origo