A hasa kocka, a szíve nagy

Vágólapra másolva!
Az ideális férfi izmos, gazdag és szuperérzékeny - vélik szigorúan maguk a férfiak, egy nemrégiben publikált nemzetközi kutatás konklúziója szerint.  A 15 országban 12 000 25 és 35 év közötti férfi részvételével készült felmérésből kiderült: a pasik férfiideálja roppant összetett: egyszerre kellene laza, izgalmas, pénzes macsónak és érzékeny, nyitott családcentrikus apa- és férjjelöltnek lenni - nem csak látszani. Erre pedig fel kell készülni idejekorán - nem csoda, hogy sokkal nehezebben szakadnak el a szülői háztól, mint pár évtizeddel ezelőtt.
Vágólapra másolva!

A fiatal férfiak élete bonyolultabb, mint valaha - derül ki egy, a Discovery Networks megbízásából készült, a napokban publikált nemzetközi kutatásból, hiszen úgy gondolják: a modern kor elvárásainak megfelelve egyszerre kell egészségesnek és lazának, macsó védelmezőnek és érzékeny lelkű amorózónak, családbarát apa-alapanyagnak és a munkahelyén helytálló, a karrierjét gondosan építő minimum középvezetőnek lenniük. Munkahelyükön, otthon és bárhol az életben azt a szerepet keresik, amelyben a társadalom és önmaguk előtt is kényelmesen érzik magukat.

Családfenntartó, testőr és szülő: minden férfi másképp kezeli ezeket a feladatokat. Manapság nincs egyértelmű példakép, így mindenki magának kénytelen beállítani a megfelelő egyensúlyt modern és hagyományos között. Ennek eredményeképpen a fiatal férfiak is képesek érzelmileg megnyílni, nem erőltetik magukra mindenáron a tradicionális "erős harcos" sztereotípiát.

A vezető tudományos szakértők közreműködésével, 15 országban, több mint 12 000 25-39 év közötti férfi részvételével elvégzett felmérés arra következtet, hogy a modern társadalom férfiszerepének komplexitása az evolúció új szakaszát tükrözi, idejétmúlttá téve a "metroszexuális" vagy az "alfahím" címkét.

A változások mélyrehatóak, és bár nem taszítják lelki válságba a férfiakat, a sokszor egymásnak is ellentmondó kihívások közepette sok feszültséggel járhat saját férfiassági modelljük kialakítása: a gazdasági változások miatt egyre nehezebb álláshoz jutni és megtartani azt, a társadalmi változások megkövetelik, hogy családjuk eltartói és lelki támaszai legyenek egyszerre, míg a kulturális változások a médiában ábrázolt sikeres életstílus követésére hajszolják őket.

Felnőni ráér

A mai férfiak gyakran késő harmincas éveikben érik el a férfivá válás tradicionális állomásait: a saját lakáshoz jutást vagy a gyermekvállalást. Az apaság annyira fontos számukra, hogy addig halogatják a gyerekvállalást, amíg anyagilag és érzelmileg fel nem készülnek rá. Házasságot átlagosan 30 éves korukig kötnek, elhúzódnak diákéveik, így később állnak munkába, és később hagyják el a szülői házat. Sőt, az sem szokatlan, hogy a napközben vezetői pozíciót betöltő fiatal férfi éjszakára a szülői házba tér haza, ellenállva a házasság és a családalapítás kísértésének.

A mi fiaink: A legtöbb magyar férfi nem hisz az egyenlőségben, amikor gyermeknevelésre kerül sor. A megkérdezettek csupán 40 százaléka ért egyet azzal, hogy egy férfi ugyanolyan jól fel tud nevelni egy gyereket, mint egy nő. Ezzel a románokkal és az olaszokkal együtt a legkonzervatívabb nemzetek közé tartozunk. Ennek ellenére a magyarok több mint 60 százaléka véli úgy, sokkal fontosabb, hogy a férfiak érzelmi támaszt nyújtsanak, mint anyagi támogatást. Ezzel Magyarország a modern gyermeknevelési elveket leginkább hangsúlyozó három ország között van.

A nőkkel a legnehezebb

A nők vegyes jelzéseire reagálva a férfiak a hagyományos szemléletet ötvözik a feminista megközelítéssel, egyszerre próbálnak erősek, dominánsak, ugyanakkor érzékenyek és nyíltak lenni, noha a két megközelítést meglehetősen nehéz összhangba hozni. A párbeszéd nyíltabbá vált a nemek között, a szex sem tabutéma többé. Egyes férfiak számára ez kielégítőbb szexuális életet is jelent, míg másokat zavarba hoz, ha a nő kevésbé szégyenlős, vagy többet, mást akar.

A mi fiaink: A megkérdezett fiatal magyar férfiak közel 90%-a jelentette ki, hogy kapcsolataiban fontos az egyenlőség. Ez alapján Magyarország az élen végzett: a leginkább emancipált országnak tekinthető.

A munkád te vagy

A mai férfiak számára a munka teszi lehetővé, hogy gondoskodjanak családjukról, emellett személyes elégedettséget is okoz számukra. A kettő közötti egyensúlykeresés (vagy ami rosszabb, annak hiánya) stresszt és feszültséget okoz. A globalizáció és a munkaerő-piaci változások miatt nincs életre szóló munkahely. A piac dzsungel, ahol minden nap a túlélésről szól. Ez a küzdelem különösen ádáz Lengyelországban és Romániában, ahol igen magas a munkanélküliség, és ahol - mint a kutatásból kiderült - a férfi nem férfi, ha nem tud gondoskodni a családjáról.

A kutatás során...

- Svédországban, Németországban, Hollandiában, Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban, Romániában, Magyarországon, Lengyelországban, Oroszországban, az Egyesült Királyságban, Norvégiában, Dániában, Törökországban és Dél-Afrikában kérdeztek férfiakat;

- az alanyokkal életmódnaplót vezettettek, szegmentációs elemzést végeztek, telefonos interjút készítettek, és otthoni személyes beszélgetéseket is folytattak;

- több mint 50 szakértővel konzultáltak: egyetemi oktatókkal (gender studies professzorok, pszichológusok, szociológusok), közgazdászokkal, marketing-szakemberekkel, újságírókkal és közírókkal;

- széles körű vizsgálatot végeztek, mely kiterjedt a gondolkodásmódra, a viselkedésre, a hobbikra, az értékekre, a médiafogyasztásra és a pénzköltési szokásokra.


Bulizz - de ne látsszon rajtad!

A fiatal férfiak életmódjára jellemző hedonizmus és a stresszes munkakörnyezet gyakran ütközik egészséges életstílus iránti törekvésekkel. A fiatal férfiak több mint fele Európa-szerte - Olaszország kivételével - "tisztában van azzal, hogy nem ügyel eléggé az egészségére", ugyanakkor emiatt nem feltétlenül iszik kevesebb alkoholt. A nőiesség látszatát elkerülendő a fiatal férfiak inkább az egészségmegőrzés férfias módszereiről beszélnek. Edzőterembe járnak, orvoshoz pedig leginkább azért mennek, hogy biztosítsák családjuk fenntartásához szükséges egészségüket.

A fiatal férfiak egyre imázstudatosabbak, és tapasztalják az ezzel járó előnyöket is. Nyugat- és Dél-Európában sokkal kevésbé jönnek zavarba, ha kozmetikáról van szó. Ám országtól függetlenül a hiúság látszatát még mindig nagyon erősen kerülik. A férfiasság lényege, hogy az ember laza és gondtalan legyen, ezért a külsejükre ügyelő férfiak nem töltenek sok időt a tükör előtt, inkább kondizással próbálják javítani imázsukat. A kidolgozott izomzat iránti vágy azonban sok férfit szélsőséges, egészségtelen teljesítményekre hajszol.

Az ezermesterség már nem menő

Borszakértő, digitális fotós, ínyenc, filmkészítő - az alapos szakértelem, a szenvedéllyel űzött hobbi a legjobb társadalmi tőke. A figyelem felkeltéséhez a férfinak tündökölnie kell szakértelmével - és nem fontos, hogy az a focihoz vagy a politikához hasonlóan népszerű témákra terjed ki, vagy egy speciális, szűk területre. A mindenhez értő, háztartási gépeket megbütykölő ezermester sztereotípiája már a múlté - a gépek ma olyan bonyolultak, hogy már működtetésük is szakértelmet igényel. Ám nem elég a társaságban villogni - ehhez folyamatos önképzés is szükséges. Ez egyre egyszerűbbé válik, a tudás csak néhány kattintásnyira van. A folyamatos kapcsolat a táguló világgal jó lehetőség arra, hogy a férfiak elmerüljenek hobbijukban, közösségekhez csatlakozzanak, vagy akár új közösségeket alakítsanak érdeklődési körüknek megfelelően.

A mi fiaink: A fiatal magyar férfiak a harmadik helyen állnak a szakértői imázs fontosságát tekintve. A megkérdezettek több mint 70%-a szeretne jólinformáltnak látszani, olyan embernek, aki nagy tudással rendelkezik. A választott szakterület az elektromos kütyüktől kezdve a szakácsművészetig terjedhet.