A négy ütem varázsa - Heinkel Tourist

Vágólapra másolva!
Külön klasszist képviselt a robogók egykori népes hadában a német Heinkel Tourist. A gumibakokra rögzített négyütemű motor, a hidraulikus lengéscsillapítás, az elegáns karosszéria, no és a repülőgépiparból átörökített minőség sok elégedett vevőt hozott a gyárnak. A márka történetét Ulrich Kubisch írta meg, egy magyarországi példányt Ocskay Zoltán mutat be.
Vágólapra másolva!

Forrás: Veterán Autó és Motor

De mit szólt volna a fenti használati utasításhoz Ernst Heinkel? Alighanem búskomorságba ejti a magyar lelemény, hiszen a kiváló német konstruktőr egész élete során mindig a precizitást és a tökéletességet tartotta szem előtt.

Ágyúk helyett fazekak

Mint tudjuk, a Heinkel név elsősorban a repülőgépiparban jelent sokat. Ernst Heinkel, állítólag, 1908-ban, húszévesen szemtanúja volt az echterdingeni mezőn az első Zeppelin-léghajó lezuhanásának, s életrajzírója szerint akkor egy pillanat alatt felismerte, hogy a repülés jövője nem a gázzal töltött léghajó, hanem a repülőgép. Első, saját építésű kétfedelűjével azonban 40 méter magasból lezuhant.

Forrás: Veterán Autó és Motor

Forrás: Veterán Autó és Motor

Forrás: Veterán Autó és Motor

Ernst Heinkel ezt a vállalatrészt 1950-ben tudta ismét munkába állítani, addig a szövetségesek ellenőrzése alatt állt. A kiváló minőségű géppark egyebek között fogaskerékgyártásra, precíziós tengelymegmunkálásra volt alkalmas, és használhattak egy nagy teljesítményű edzőt is.

A németországi motorsport újjáéledését kihasználva, 1949-ben Heinkel készíthette el a Veritas nevű versenyautó motorját, majd a Tempo számára gyártott komplett motorokat. Heinkel fejlesztette ki azt a háromhengeres, kétütemű motort, amellyel a svéd SAAB repülőgépgyár belépett a személyautó-iparba.

Forrás: Veterán Autó és Motor