Büntetés járhat a szélvédőn hagyott matricákért

Vágólapra másolva!
A legtöbb autós nincs tisztában azzal, hogy elvileg meg is büntethetik, ha nem szedi le a szélvédőről a lejárt autópálya-matricát. Ez a legtöbbször azonban nem is olyan könnyű procedúra, ugyanis a matricát csak apró darabokban lehet letépkedni vagy levakarni.
Vágólapra másolva!

Néhány autós vagy hanyagságból, vagy egyszerűen azért, mert rengeteget közlekedik autópályán, nem szedi le a lejárt matricákat. Ezzel azonban nem tesz eleget a 26/2004-es GKM rendeletnek, mely az autópályák használatának díjáról szól. A 3. § (6) pontja ugyanis kimondja, hogy a lejárt matricát a gépjármű használójának, vagy üzemben tartójának el kell távolítania.

Ezt elsőre furcsának találhatják a mélyen önérzetes autósok, ám a leszedésnek logikus okai vannak. Megnehezíti ugyanis az ellenőrzést, valamint az egymás alá vagy mellé, mozaikszerűen felragasztott öntapadós cetlik korlátozzák az autóból való kilátást. Az sem elhanyagolható indok, hogy a rendelet egyértelműen előírja az eltávolítást.

Sokan csak azért hagyják az ablakon a matricákat, mert alapos felsimítás után, legalább negyedórás kapargatásba telne azt eltávolítani, a ragasztó pedig a kis műanyag cetli helyett inkább a szélvédő üvegéhez ragaszkodik - elválaszthatatlanul. A trükkösebb autósok - mivel a kutyanyelvet, vagyis a matrica hátoldalát meg kell őrizni - csak a kis cetli sarkát ragasztják fel, de láttunk már olyan kompozíciót is, mely még a blokkot is magában foglalta. Akiket a tükrön lóbálódzó Wunderbaum és a szőrös dobókocka sem irritál vezetés közben, azok egészen biztos erre sem érzékenyek.

Sánta László, a Állami Autópálya Kezelő Rt. útdíjellenőrzési igazgatója az [origo]-nak elmondta, hogy a szélvédőn sorakozó, lejárt matricáért ellenőreik csak figyelmeztetik az autósokat. A fenti módszerek szintén szabálytalanok, és még a korábban árusított, a szélvédőre tapasztható kis figurák használata sem megengedett. Ugyanígy nem felel meg a ragasztószalaggal vagy egyéb módszerrel való felhelyezés sem.

Forrás: [origo]Az iménti két megoldással szemben jobb módszernek tűnik a matrica nadrágon vagy más ruhadarabon, egy-két alkalommal történő megszöszösítése. Ez nagyban megkönnyíti a levételt, másrészt pedig az ellenőröknek sem lehet kifogása a nem teljes felületén felragasztott matrica ellen.

A matrica felragasztása alól csak a motorosok kaphatnának felmentést, ők ugyanis nem tudják úgy elhelyezni azt, hogy illetéktelenek ne férhessenek hozzá. A motorok jó részén pedig egyáltalán nincs szélvédő, így a matricának csak a hátoldala látszik. Ez a tény csak az ellenőrzést akadályozza, a szélvédő nélküli motorokra is ugyanúgy fel kell ragasztani az érvényes matricát, ha nincs máshol hely, akkor a villaszárra, a vázra, vagy a tankra.

Az autópályák használatáért kiszabott díjak ellen egyébként a legnagyobb mértékben a motorosok tiltakoznak, hiszen tőlünk nyugatra, a fizetős autópályákon, hágókon, alagutakban mindenhol van külön díjkategória motorkerékpárok részére. Nálunk erre semmi remény nincs, hiszen a matricás rendszer kidolgozásakor elvégzett piackutatás szerint a motorosok elenyésző hányada közlekedik autópályán.

Forrás: [origo]

Ausztriában a motorosok körülbelül a felét fizetik a személyautókra kiszabott díjnak. Az sem elhanyagolható figyelmesség nyugati szomszédainktól, hogy az ő matricájukkal nem kell a szöszös trükköt elkövetni, a perforációk ellenére bármilyen felületről könnyedén eltávolítható a ragadós cetli. Az elhelyezéssel sem kell sokat variálni, ugyanis a kétkerekűek részére készülő matricának a hátoldala ragad, így a motorra szélvédő híján is bárhová felragasztható.