hirdetés

Nem luxus a menetszél! Kabriók egy új Swift áráért

2011.07.15. 10:16

Egy családos apuka, egy divatra figyelő nő vagy akár egy sportkocsira vágyó fiatal is találhat magának megfelelő kabriót egy új Suzuki Swift áráért. Ha nem akarunk százezreket költeni tetőjavításra, csak pár apróságra kell odafigyelni.

Kapuzárási pániktól szenvedő családos apukáknak

A négyszemélyesnek beharangozott kabriók válójában nem képesek négy magas felnőtt hosszú távú szállítására, de egy kisgyerekes családnak tökéletesen megfelelhetnek. A kabriózást többnyire a gyerekek is élvezik, de arra oda kell figyelni, hogy hátra erősebben vág be a menetszél, valamint tűző napon hamar leég az ember.

Forrás: Peugeot
Az egyik legszebb régi kabriót (Peugeot 306 Cabriolet) a Pininfarina stúdió álmodta meg

A kínálatot több szemszögből lehet megvizsgálni, vannak olcsó vételek, értékes youngtimerek, de ott vannak a modern, ezáltal sokkal jobb technológiát felvonultató kupé-kabriók is. Előbbiek inkább az életérzést hajszólóknak, utóbbiak pedig a kevés kompromisszumra vágyóknak lehetnek jó választás.

Már körülbelül félmillió forintért el lehet kapni 15-20 éves vászontetős modelleket, amelyek között több kifejezetten mutatós is van. A Pininfarina által tervezett Peugeot 306 Cabriolet, vagy a Bertone stúdió által jegyzett Astra F kabrió még a méretei alapján sem rossz választás, bár a merevségük azért nem felel meg a mai kor elvárásainak. Ugyanebben a sorban lehet említeni a Ford Escort Cabriót és az Udo Brinkmann-féle egyes Golf Cabriót is. Ha valaki kicsivel többet szán a nyitott tetős autójára (1-2 millió Ft), akkor az E30-as 3-as BMW kabrió változatát is megveheti, bár az eggyel későbbi E36-os sem kerül többe. Audi 80-as, Saab 900-as kabriót is lehet venni, de kétmilliótól már a Volvo C70-es is elérhető. Ha ennél is többet szánunk nyitott autónkra (kb. 3 millió Ft), akkor már nyitott E osztályos Mercedes, Audi A4-es Cabrio, vagy frissebb (E46) BMW 3-as Cabrio sem lehetetlen, mindhárom jó választás.

Mire érdemes odafigyelni, mennyibe kerül a csere?

Bár a klasszikus kabriók vászontetősek, az autógyártók a keménytetős modellek fejlesztése felé vették az irányt, mivel ezek merevebbek és kevesebb kompromisszumot igényelnek.

Katona Kálmán autókárpitostól megtudtuk, hogy a vászontetős kabrióktól sem kell tartani, nagyobb gondozást nem igényelnek. Csupán pár részletre érdemes odafigyelni, amivel a tető hosszú távon megőrizheti minőségét és víztaszítását. A szakember arra figyelmzetet, hogy   a vászontetős autókat gépi mosóba tilos vinni, inkább speciális samponnal érdemes kézi mosóban tisztítani, és utána lefújni impregnáló szerrel.

Ha a tető nagyon öreg, repedezett, esetleg szakadt, akkor csak a csere segíthet, de ez sem vészesen drága. Egy Mazda MX-5 méretű autónál a teljes csere 90 és 150 ezer forint közötti összeg lehet, attól függően, hogy milyen anyagot választ a vevő, illetve műanyag vagy üveg hátsó ablakot kér. Az egyszerűbb verziójú vinyl alapú vászon is olyan, mint amit a gyárak az olcsóbb modelleknél használnak: sokáig bírják, de nem annyira szépek. Természetesen a nagyobb, bonyolultabb tető esetén a csere ára akár a duplájára is emelkedhet.

Tulajdonosok tapasztalatai alapján még arra érdemes odafigyelni, hogy a vászontetők nem nagyon szeretik, ha hidegben hajtogatják őket, és az sem használ nekik, ha télen sokáig áll rajtuk a hó. A műanyag alapú tetők állítólag rosszabbul bírják a tartós napsütést, ami érdekes információ, hiszen általában napsütésben kabriózik az ember.


Családos apukáknak a legpraktikusabb választás a kupé-kabrió (CC): ezek teljes értékű autónak is használhatók, télen kupéként is megállják a helyüket. Egyetlen hátrányuk, hogy lenyitott tetőnél kicsi a csomagtartójuk, de ezzel még együtt lehet élni.

Ebben a kategóriában az Opel Astra, Ford Focus, Peugeot 307/308 és a Renault Mégane számít olcsó választásnak. Nem szabad elfelejteni a Volkswagen Eost sem, amely kicsit drágább, de jobban is tartja az értékét. A két franciából a Mégane jobban veszti az értékét, már háromévest is kapni 3 millió forintért, a 307-esből a hétévesek már kétmillió alatt, míg az utolsó példányokat 3,5 millió forint körüli áron lehet megvenni. A Focus CC-ből viszonylag kevés van, de az Astrából már több, ráadásul sokkal szélesebb a motorválaszték, nagyjából 3 millió forinttól indul az áruk, de nagyon változó a motortól és a felszereltségtől függően. A Volkswagen Eosból már csak ötévest kapni 3,5 millióért, de érdekes módon ebből is nagyon nagy a használtpiaci kínálat.

Forrás: Peugeot
Nagyon népszerűek a kis, divatos kupé-kabriók

Kedvencek lehetnek

Az utóbbi egy évtizedben az autógyártók úgy döntöttek, hogy a vélelmezett női ízlésnek megfelelő autókat is gyártani. Ez a kabriók kínálatában is meglátszik: számtalan nőknek ajánlott modell jelent meg. Ebben a sorban érdekes és olcsó választás lehet a Fiat Punto kabrió változata, valamint a Renault Twingo harmonikatetős kivitele. Mindkettő pár százezer forintért megvehető; könnyen kezelhető városi kisautók.

Peugeot 206 CC formájával és árával is hódított. Csaknem tízéves darabokat már 1,2 millióért kapni, de félmillióval többért már a második generációs Tigra TwinTop változatból is lehet vásárolni. Már megjelenésekor különc volt a Citroën C3 Pluriel, amely egyszerre kupé, kabrió, targa, sőt akár pickup is. A trendi kisautó azonban nem ért el nagy sikereket, elsősorban az összeszerelési minősége miatt. Ettől függetlenül, ha valaki vállalja a kihívást, akkor egészen olcsón, 1,5-2 millióért hozzájuthat. Nagyjából kétmillió forintért már Micra C+C-t is kapni, ami üvegtetős, vagyis kupé-módban is hangulatos. Az új Volkswagen Bogár 2,5 milliótól elérhető, de hárommillió környékén már a még trendibb Mini Cabriók közül is lehet választani.

Forrás: Mazda
A Mazda MX-5 örök sláger, már 900 ezret legyártottak belőle

Fiataloknak

A sportos fiataloknak találták ki a roadster kategóriát: nincs négy ülés, de ezeket az autókat izgalmas vezetni. Laposak, lendületes a megjelenésük és még dinamikusak is. Nem csak a Balaton partján nagy élmény velük gurulni, hanem egy hegyi szerpentinen is.

A kategória abszolút etalonja a legendás Mazda MX-5-ös, amely világ legnagyobb példányszámban eladott roadstere. Már a harmadik generáció fut belőle, és idén év elején gyártották le belőle a kilencszázezredik példányt. Az első generációst már egymillió forint alatti áron elérhetjük, de a második generáció sem sokkal drágább: 1,3 milllióért vannak 1,6-os példányok. A második generációt azért érdemesebb venni, mert kicsivel tágasabb és merevebb a karosszériája.

Mennyibe kerül a javítás?

Utánajártunk, hogy milyen költsége van, ha egy nyitott tetős autónak meghibásodik a tetőmozgató mechanikája. Az egyszerűség kedvéért két már régóta ismert, nagy példányszámban eladott modellre kérdeztünk rá, a vászontetősöket Mazda MX-5, míg a kupé kabriókat a Peugeot 206 CC képviseli.

A vászontető ugyan sérülékenyebb, de a cseréje egyszerűbb. A gyári szakszerviz szerint az ügyfelek általában javítatják a sérült vásznat, mert a gyári jóval drágább. Amíg a kárpitos 90-150 ezer forintos árat mondott egy új tetőre, addig a gyári az első generációnál 328, a másodiknál 383 ezer forint. Ha a mozgató rudazatban valami eltörik, akkor annak a cseréje mindkét generációnál 420 ezer forint, vagyis erre is érdemes vigyázni. Az más kérdés, hogy a szervizes szerint erre még nem volt példa.

Forrás: Volkswagen
Egy kupé-kabrió esetében lényegesen bonyolultabb a tetőmozgatás

A kupé-kabriók esete már más, itt magával a fémtetővel nem sok probléma adódhat. A mozgatás viszont sokkal bonyolultabb, a különböző mechanikákat általában külön lehet cserélni. A példákban szereplő Peugeot 206 CC-ben például külön lehet cserélni a bal és a jobb zsanérmozgató mechanikát (oldalanként 130 713 Ft), a munkahengereket (oldalanként 122 119 Ft), a hidraulikus motort (296 281 Ft) és a csomagtartó hátrabillentő mechanikát (174 963 Ft). Általában egyszerre mind nem szokott tönkremenni, de az világosan látszik, hogy egy CC javítása esetében jobban a zsebünkbe kell nyúlni.


Már nem gyártják a Toyota MR-2-est, amely targatetős és középmotoros, olyan, mint egy kis Ferrari. Az 1986-tól gyártott, szögletes első generációban a 4A-GE motor a különlegesség, körülbelül félmillió forintért hozzá lehet jutni. Az egymillió forint felett elérhető, 1991-től gyártott második generációban már kétliteres szív dobog, sőt külföldi forrásból még turbós verzió is beszerezhető. Ez a modell hatalmas élmény, hiszen alapvetően úgy viselkedik, mint egy vérbeli sportkocsi. A harmadik generációban már az 1,8-as VVT-i motor kicsit gyengécske, 140 lóerős verziója dolgozott, ezt a modellt már nem forgalmazták itthon, mégis sok van belőle a használtpiacon.

Forrás: Honda
A legélvezetesebb roadster a Honda S2000-es: kétliteres szívómotorja 240 lóerős

Az MR-2-höz hasonlóan már a múlt homályába vész a Honda CRX utolsó generációja, amely szintén targatetős kialakítást kapott. A kiváló 1,6-os motorok szólhatnak mellette, valamint az a tény, hogy a fémtető miatt télen is használható. Ebben a kategóriában szintén jól fest az MG F modellje, de ezzel alkatrészellátási gondok lehetnek.

Ha egy kicsit drágább modellek is szóba jöhetnek, akkor már egy BMW Z3-as is érdekes választás valamivel kétmillió alatt, de a Honda S2000-es már vérbeli sportautó, igaz ehhez már minimum 3 millióra lenne szükségünk. Ennyiért azonban már első generációs Audi TT roadstert és Mercedes-Benz SLK-t, vagy egy BMW Z4-est is ki lehet fogni, amelyek különleges darabok, de a fenntartásuk is drágább.

Cikkajánló

Forrás: [origo]

Forrás: [origo]

Fotó: Tuba Zoltán

Hároméves prémiumautók
hárommillióért

Válságautó
háromszázezerért

Mire figyeljünk használt
autó vásárlásakor?



Most
Top 12 óra
Ajánlat
Ajánlat
Ajánlat