Buszlimuzin a BMW-től, új magyar Audi és Ferrari Enzo - 2013. autós újdonságai, 1. rész

2013.01.01. 9:07

A világ leggyorsabb szériaautója címért a Porsche, a McLaren és a Ferrari vadonatúj, közel ezer lóerős sportkocsijai mérkőznek majd meg 2013-ban. Az elérhető árú autók között a Suzuki Esztergomban készülő szabadidő-autóját, az Audi Győrben készülő A3 szedánját, a fronthajtású BMW egyterűt, az új Skoda Octaviát és a 0,9 literes fogyasztású Volkswagent várjuk a legjobban. Újdonságokat bemutató cikksorozatunk első részében az Alfa Romeótól a Lamborghiniig jutunk el.

Alfa Romeo

Forrás: Alfa Romeo
Az Alfa Romeo a 4C-vel akar visszatérni Észak-Amerikába

A Fiat sportos prémiummárkája 2013-ban bemutatja a Mito ötajtós változatát, és a régóta várt könnyűépítésű sportkocsit, a 4C-t. A karbon karosszériás, középmotoros kocsi 1,75 literes, 300 lóerős turbómotorjának mindössze 850 kilogrammot kell majd mozgatnia, így lassú biztosan nem lesz. Később nyitható tetővel, Spider néven is megjelenik a kocsi. Az idén végre bemutatkozik a márka első igazi szabadidő-autója is. A Giulietta padlólemezére épített, alsó-középkategóriás jármű már egy igazi, magas építésű SUV lesz, nem csak egy emelt kombi. Ettől a kocsitól az eladások drasztikus növekedését várja a mostanában eléggé alulteljesítő márka, mivel ez a szegmens növekszik a legjobban. Nem lesz méltatlan a márka hírnevéhez a hobbiterepjáró, mivel vérbeli olasz formát és sportos vezethetőséget ígérnek. Ugyan csak 2014-től lehet majd megvenni, de talán már 2013-ban megmutatják tanulmányautóként valamelyik nagy autószalonon a 159-es utódját, a Giuliát.

Audi


Simán legyorsul egy BMW M5-öst az RS6 Avant, a százas sprint csak 3,9 másodpercig tart neki

Az Audinak az A3-as modellcsalád bővítése elsődleges 2013-ban, év elején érkezik az ötajtós Sportback és a 300 lóerős S3. Az év második felében a kabrió és szedán is megérkezhet, mindkettő Győrben készül majd. Négy új RS modell is érkezik 2013-ban, az RS5 Cabrio, az RS6 Avant, az RS7, és a Q3 RS. Ezek közül csak az RS5 szívómotoros, az RS6 Avant és az RS7 négyliteres, V8-as turbómotort kap 560 lóerővel, a Q3 RS pedig az RS3-ból ismert 2,5 literes, öthengeres turbómotort 355 lóerővel. Elképzelhető, hogy a szeptemberi Frankfurti Autószalonon a négyajtós A9 kupét is megmutatják tanulmányként.

BMW


Elsőkerék-meghajtású BMW, ráadásul egyterű, és háromhengeres motor hajtja. Ilyen is lesz

A BMW az év elején bemutatja a ráncfelvarráson átesett Z4-est, ősszel pedig valószínűleg az elsőkerék-meghajtású kis egyterűt is, amely az új Mini padlólemezre épül, és háromhengeres turbómotorok fogják hajtani. Ez az 1-es családba érkezik, a kis kupét és kabriót viszont már 2-esnek fogják hívni. Folyamatosan bővül majd 2013-ban a 3-as sorozat. Igazából már nem is kéne így hívni a középkategóriás modelleket, mert az új kupét és kabriót már 4-esnek hívják, igaz, a ferdehátú, ötajtós GT neve marad 3-as. Az év második felében érkezik az 5-ös ráncfelvarrása, a felső-középkategóriás limuzin külseje állítólag alig változik majd, inkább a motorok és a fedélzeti elektronika fejlődik. Frankfurtban a következő generációs X5 is bemutatkozik. Bővül az M-modellkínálat is az M6 Gran Coupéval, a BMW legnagyobb durranása 2013-ban azonban a szénszálas karosszériás, elektromos hajtású kis egyterű (i3) és a szupertakarékos hibrid sportkocsi (i8) szériaváltozata lesz.

Chevrolet


Az áprilisban érkező Trax lemezei alatt az Opel Mokka technikája rejtőzik

Vadonatúj Chevrolet modellből kettő várható 2013-ban, az Opel Mokka ikertestvérének tekinthető kis SUV, a Trax, és a hetedik generációs Corvette. A sportkocsi már januárban, a Detroiti Autószalonon bemutatkozik, a korábbinál kisebb, de erősebb V8-as motorral. Év elején már kapható lesz az enyhe modellfrissítésen átesett Spark, a miniautó új motort nem kap, csak a külső-belső megjelenésén változtattak. Az idén az Orlando egyterű is megkapja a Cruze-ból már ismert 1,4 literes, 140 lóerős turbómotort, és végül az év második felében az idősödő Captiva ráncait is felvarrják, immár másodjára.

Citroën

Forrás: Citroen
Nem teljes értékű kabrió a Citroën DS3 vászontetős változata

Már az év elején megérkezik az olcsó és tágas, de leírhatatlan nevű családi autó, a C-Élysée, a 4,4 méteres tágas szedán alapára kb. hárommillió forint lesz. A Citroën a márciusi Genfi Autószalonon leplezi le az új C4 Picassót és Grand Picassót. Maradnak az ismert VTi, THP és HDi motorok és a kettős A-oszlop a jó kilátást biztosító panoráma szélvédővel, viszont az övvonal közel vízszintes lesz a korábbi hullámzó formájú helyett. Ráncfelvarráson esik át a C3 Picasso és a C3-as, emellett tavasztól kapható lesz a DS3 kabrió változata, amely koncepciójában a Fiat 500C-t követi, tehát a tetőoszlopai megmaradnak.

Dacia

Forrás: Dacia
A Dokker az első tolóajtós Dacia, belül nagyjából akkora lesz, mint a Lodgy

A Renault-hoz tartozó román márka januártól árusítja itthon az új Sanderót, az elődjénél csinosabb és tágasabb ferdehátú alapára várhatóan kétmillió forint alatt lesz. Nem sokkal később érkezik a nyújtott tengelytávú négyajtós változata, a Logan, áprilistól pedig a tágas haszonjármű/egyterűt, a Renault Kangoo és a Mercedes Citan technikájára épülő Dokkert is meg lehet majd venni. Ez a kocsi nagyjából akkora, mint a Lodgy, de még praktikusabb, mivel nagyobb lesz a belmagassága, és hagyományos helyett tolóajtókat kap hátra.

Ferrari

Forrás: [origo]

Valószínűleg 2013 egyik legfontosabb autós újdonsága lesz az Enzo tavasszal bemutatkozó utódja, amely a fejlesztés során az F150 nevet kapta. A középmotoros, szénszálas vázas és karosszériás hipersportkocsit az F12 Berlinettából ismert 6,3 literes, 740 lóerős V12-es hajtja, de a benzinmotort egy 100 lóerős villanymotor is segíti majd, amely önálló hajtásra nem képes. A fejlesztések során kiderült, hogy a hibridnek a 0-200 km/órára történő gyorsítás 10 százalékkal rövidebb ideig tartott, mint a villanymotor nélküli prototípusnak, a fogyasztása pedig 40 százalékkal volt kisebb. Azonnal komoly vetélytársakkal kell majd szembenéznie az Enzo-utódnak, mivel szinte egyszerre érkezik vele a hasonlóan erős Porsche 918 Spyder és a McLaren P1 is.

Fiat

Forrás: [origo]
Az egyre bővülő 500-as család következő tagja az 500X nevű SUV

Az olaszok az 500-as családra szentelik a legtöbb energiát. Már év elejétől megvehető lesz az 500L egyterű, az alapmodell ára 95 lóerővel és klímával 3,99 millió forint. Év közepére várható a hétüléses, és az emelt futóműves szabadidős változat (Trekking), de talán a valódi szabadidő-autónak tekinthető 500X is megérkezik. Első ráncfelvarrását is megkapja 2013-ban a "családalapító", a már egymillió példányban fogyott 500-as, de a még korosabb Bravót is frissíteni fogják.

Ford

Forrás: Ford
A Focushoz hasonlóan az új Kuga is igazi világautó, Amerikában Escape néven forgalmazzák

Rengeteg újdonsággal készül 2013-ra a Ford, a legtöbbet már testközelből is megnézhettük ősszel. Az új Mondeót a gyártás átköltöztetése miatt csak 2014 tavaszától lehet majd megvásárolni Európában, de így is marad elég bemutató. Az év elejétől már rendelhető lesz a frissített Fiesta, ami egyliteres benzinmotorokat, feltűnő hűtőmaszkot és MyKey rendszert kapott, utóbbival a szülők "gyerekbiztossá" tehetik. Nem sokkal később a 180 lóerős Fiesta ST is befut majd mint a kínálat csúcsváltozata. Két új SUV is érkezik, a nagyobb, tavasszal érkező Kuga a Focus, az őszi Ecosport pedig a Fiesta technikájára épül. Teljesen kicserélődik a haszonjárműves kínálat is, érkezik az új Transit Connect, a Transit Custom és a nagy Transit is. A legkisebb haszonjárművüket, a Couriert csak bemutatni fogják 2013-ban, értékesítése 2014-re csúszik. Az elektromos Focus hazai forgalmazására kicsi az esély.

Honda


Ismét lesz kombi a Civicből, de még egy kicsit várni kell rá

Januárban, a Detroiti Autószalonon mutatja be a Honda a Nissan Juke-méretű szabadidő-autóját, de egyelőre csak tanulmányautóként. A még ismeretlen nevű kis SUV valószínűleg a következő Jazz technikájára épül. Ezenkívül új szériaautót nem, csak új motort mutat be a Honda 2013-ban. A 120 lóerős 1,6-os dízelmotor először a Civicbe, aztán az év második felében a szintén új CR-V-be is bekerül. A Genfi Autószalonon a frissített CR-Z lesz a Honda nagy attrakciója, az őszi frankfurtin pedig a Civic kombi tanulmánya, amelynek csak 2014-ben indul a sorozatgyártása.

Hyundai

Forrás: Hyundai
Sportosabb megjelenésű az ötajtósnál a Hyundai i30 háromajtós változata

Év elején megérkezik a kereskedésekbe az i30 háromajtós változata, az ötajtósnál némileg sportosabb formákkal, de azonos helykínálattal. Januártól már az új Santa Fé szabadidő-autó is megvásárolható, amelynek később lesz hétüléses változata is. Alapára 8,5 millió forint elsőkerékhajtással és kézi váltóval. A paletta másik végén pedig az új i10 miniautó várja a bemutatást. Év közben ráncfelvarráson esik át a jó eladásokat hozó kisebb SUV, az ix35.

Infiniti

A Nissan prémiummárkája a jövő év elején, már a Detroiti Autószalonon bemutatja az új G-sorozatot. A 3-as BMW ellenfelének szánt modell fejlesztésében Sebastian Vettel is aktívan részt vett. Elődjénél sokkal több esélye lesz a kocsinak a sikerre Európában, mivel már egy 2,1-es Mercedes dízelmotort is kínálni fognak hozzá, és valószínűsíthető, hogy az M35h-ból ismert hibrid hajtásláncot is megkapja az eddigi egyetlen választható motor, a 3,7 literes V6-os mellé. Az új G bevezetésével megváltoztatja az Infiniti a névadási rendszerét, a személyautók a Q, a szabadidő-autók QX előtagot kapnak majd. Az új G szedán lesz a Q50, a kupé és a kabrió a Q60, a korábban M-ként ismert csúcsmodell neve pedig Q70-re változik.

Jaguar

Forrás: Jaguar
Lana Del Rey az új F-Type reklámarca

Már az év első felében megvásárolhatók lesznek az XF és az XJ összkerék-meghajtású változatai. A nagy durranást, a kétüléses F-Type roadstert nyárra időzítik, a kompakt méretű sportkocsival a Porsche 911 vásárlóit szeretnék elhódítani. Az alapmodell V6-osa 340, a csúcsmodell V8-asa 495 lóerőre képes, később kupé is lesz a kocsiból. Még ennél is erősebb a BMW M5 ellenfelének szánt, már bemutatott, 550 lóerős XFR-S.

Kia


A Kia Carens buszlimuzin a Cee'd technikájára épül. Elődjénél valamivel rövidebb, de tágasabb

Év elején érkezik a Cee'd sportosabb, háromajtós változata, a Procee'd. A kínálatban megjelenik a 200 lóerős 1,6-os turbómotor is, amelyet nem csak a háromajtós kap meg, viszont a csúcsmotort kizárólag a leggazdagabb felszereltséggel lehet majd rendelni. Tavasztól kapható a teljesen megújult, a Cee'd technikájára épülő Carens kompakt egyterű, az új generáció valamelyest rövidebb, de hosszabb tengelytávú, mint az elődje. Év vége felé várható a ráncfelvarráson átesett Venga kis egyterű megjelenése.

Lamborghini

Forrás: Lamborghini
A Lamborghini elnöke szerint sosem gyártottak izgalmasabb modellt a nyitott Aventadornál

A Volkswagen-konszernhez tartozó olasz márka 2013-ban még nem váltja le az öregedő Gallardót, ehelyett csak az Aventador nyitható tetős változatával, a Roadsterrel rukkol elő. A 300 ezer eurós, 349 km/h végsebességű, 700 lóerős sportkocsi levehető keményteteje szénszálból készül, ezért mindössze hat kilogrammot nyom.

Land Rover


Motortól függően 3-4 mázsát faragtak le a Range Rover tömegéből, az újból hibrid is lesz

Az első negyedévben már itthon is kapható lesz a vadonatúj Range Rover. A teljesen alumíniumból készülő óriás-terepjáró motortól függően akár 420 kilogrammal könnyebb lehet elődjénél, ezért fürgébb és takarékosabb is. 2013 második felében dízel hibridként is kapható lesz, a sima V6-os dízelnél 15 százalékkal kisebb fogyasztással és mindössze 169 g/km-es szén-dioxid-kibocsátással. 2013 közepén bemutatkozik a Range Roverrel azonos technikára épülő, de annál alacsonyabb Range Rover Sport is, amelynek értékesítése még az év vége előtt elkezdődhet. Most először hét üléssel és hibrid hajtással is rendelhető lesz.

Cikkünk második része holnap jelenik meg.