Majdnem, mint egy luxuskanapé - Toyota Prius+ 1.8 HSD-teszt

2013.04.01. 8:09

Addig nem nyugszik a Toyota, amíg a hibrid hajtás le nem igázza a világot. A Prius+ az első hétüléses hibrid egyterű, rém keveset fogyaszt, a pénztárnál viszont büntetnek minden jóságért.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Összetéveszthetetlenül priusos a formavilág, csak kicsit magasabb és hosszabb
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Lehet valami ebben a hibrid hajtásban, ha a Toyota ennyire erőlteti. Kezdődött az egész a Priusszal, aztán jött a kompakt Auris, végül a technológia leszivárgott a kisautószegmensbe (Yaris). Az Aurisból elkészült a világ első hibrid kombija, de még ez sem elég a Toyotának, mert itt az első benzines-elektromos egyterű is. A Prius+ ráadásul rögtön hét ülést kínál.

Valahogy hiába ez a nagy nyomulás, engem eddig nem hozott lázba a hibrid technológia. Elismerem az előnyeit és a megbízhatóságát, de jár vele ez-az, amivel soha nem tudtam megbarátkozni. Ilyen például a kiabálós benzinmotor, ha nem úgy lépünk a gázra, mintha tojáshéjon járnánk, erre az egyetlen ellenszer, ha nyugdíjastempóval vágunk neki a forgalomnak. Ez egy bizonyos életkor alatt, hosszú távon azért elég hervasztó. A Toyota már szinte tökélyre fejlesztette a hibrid hajtást, a Prius+ azonban még mindig tud hangoskodni gyorsításkor.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A hossz 135, a tengelytáv 80 mm-rel hosszabb, mint a sima Priusnál

A formavilág a kategória nagykönyvéből építkezik, itt-ott baltával faragottan szögletes, de éppen csak annyira, hogy szerethető maradjon. Ahhoz képest, hogy mekkora batárnak tűnik a Priushoz képest, nem sokkal, csak 13,5 centivel hosszabb, tengelytávja 8 centivel nagyobb (szélesség +3, magasság +8,5 centiméter), nagy mérnöki fifikára vall, hogy a harmadik üléssort így is bele lehetett passzírozni. Csodákra azért a Toyota sem képes, ahogy a Versóban, ide is csak gyerekek valók.

Az utastér prémiummárkákat megszégyenítően igényes, a puha anyagok és burkolatok állandó tapogatás és fogdosás után kiáltanak. A műszerfal tetejét úgy kikárpitozták, hogy az egy luxus ülőgarnitúrán is elmenne, a tesztautó világos tapétája csak fokozza a jó hangulatot. A kezelőszervek elhelyezése logikus, minden kézre esik, a helykínálat elöl-hátul (a második üléssorban) megfelelő, mindenhol különálló üléseket találunk. Ilyen az igazi családi idill. És apának még a JBL Premium hifi is borzasztóan jól szól.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A hibrid rendszer akkumulátora a két első ülés közé került, így lett hely hátul a 3. üléssornak

A csomagtartó ötüléses üzemmódban 784 literes az adatlap szerint, ezt ugyan valószínűleg tetőig méri a Toyota, de így is elég tágas. Hét üléssel 200 liter marad, ekkora helyen még egy nagyobb bevásárlás is elfér. Jó ötlet, hogy a kalaptartó kiemelése után nem kell sokáig agyalni az elhelyezésén, mert külön rekeszt alakítottak ki neki.

A hibrid hajtáslánc nem különbözik a sima Priusétól, az 1,8 literes, 99 lóerős Atkinson ciklusú benzinessel és 82 lóerős elektromotorral továbbra is remek, rendkívül kifinomultan működik, leszámítva persze, hogy a fokozatnélküli váltó miatt kicsit hangos, ha növelni kell a sebességet. Azért valószínűleg hozzá lehet szokni, ahogy a Priusénál kicsit szerényebb menetteljesítményekhez is. Ami igazán megdöbbentő, hogy a másfél tonnás tömeg ellenére az átlagfogyasztás még hóban, fagyban is megáll hat liter körül, és ehhez különösebben erőlködni sem kell. Mindig pontosan tudja az elektronika, hogy mennyi kraft kell az elektromotortól vagy a benzinestől vagy a kettőtől együtt, gondolkodni sem kell a kormány mögött. Az akkumulátor a normál Priustól eltérően lítiumionos, az első ülések között kapott helyet, a tőlünk két kilométerre lévő bevásárlóparadicsomig el lehet araszolni kipufogógáz nélkül.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Leghátul csak gyerekek férnek el, hét üléssel a csomagtartó 200 literes a kalaptartóig pakolva

A kormányzást és a futóművet is kényelemre hangolták, de nem is ebben a kategóriában kell keresni a vezetési élményt. Finoman átlebeg a Prius+ az úthibák felett, de ezt is olyan ügyesen csinálja, hogy a következő kanyarban sem lesz belőle ide-oda billegő zselémassza. Beépítettek egy aktív dőlésszabályzó rendszert, amely a villanymotor nyomatékát úgy variálja, hogy a lehető legkevesebb bólintással és dőléssel lehessen átmenni az egyenetlen útfelületeken is. A kormány szinte semmilyen visszajelzést nem ad az útról, de ebben az autóban ez egyáltalán nem zavaró. Csak két nap kell, és a szíve mélyén mindenki érzi, hogy így van ez rendjén.

A finomságnak és minőségérzetnek persze ára van, a Prius+ egymillió forinttal drágább a Priusnál. Még az alapmodell (amely azért minden lényeges extrát tartalmaz) is 8,99 millió forintba kerül, a tesztelt Premium verzióért pedig 11,19 milliót kell a kasszánál hagyni. A katalógus ugyan 4,4 literes átlagfogyasztást ígér, de a mért hat literrel sem kell szégyenkeznie a Toyotának, az is igaz viszont, hogy kis odafigyeléssel ezt egy dízel is hozza. A hibrid Prius+ persze kifinomultabb élményt ad, mint bármelyik dízel, de nagy kérdés, hogy ez az élmény megér-e ekkora felárat.

Műszaki adatok - Toyota Prius+ 1.8 HSD Premium

Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1798 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 73 kW (99 LE)/5200. Nyomaték: 142 Nm/4000. Elektromotor teljesítménye: 60 kW (82 LE). Elektromotor nyomatéka: 207 Nm. Hibrid rendszer kombinált teljesítménye: 100 kW (136 LE). Sebességváltó: fokozatmentes automata. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4615/1775/1575 mm. Tengelytáv: 2780 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1530/1535 mm. Tömeg: 1565 kg. Terhelhetőség: 550 kg. Csomagtartó térfogata: 200-1750 l. Üzemanyagtartály térfogata: 45 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/h): 11,3 mp. Végsebesség: 165 km/h. Átlagfogyasztás: 4,4 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 6,1 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 101 g/km.