Meseautó álomáron Amerikából - tényleg van ilyen?

Vágólapra másolva!
Meglepően olcsón kínálják a tengerentúlon a nálunk nem forgalmazott autókat, ám komoly buktatókkal is szembesülhet, aki úgy dönt, hogy egy jól felszerelt Ford Focus helyett inkább egy Mustangot vesz a világ másik felén. Leginkább a veteránokat éri meg behozni, de mostanában a nagy értékű törött vagy vízkáros autó a menő.
Vágólapra másolva!

Kezdjük az álmodozást rögtön egy ikonikus autóval! A Ford amerikai oldala szerint egy új Mustang Cupét már 22 ezer dollárért az ember után vágnak egy 3,7 literes, 305 lovas V6-os motorral. Ez átszámolva (227 forintos középárfolyammal kalkulálva) 5 millió forintra jön ki, ami még úgy is meglepően olcsó, hogy ez az adók nélküli nettó ár. Ezen fellelkesülve játsszunk tovább a gondolattal, és nézzük meg, mennyibe kerül, amíg az amerikai kereskedésből a házunk udvaráig ér a hőn vágyott tűzpiros Mustang. A fenti nettó ár jó kiindulási alap, mert a kinti áfát nem kell megfizetni az export miatt, viszont rögtön minimum 2500 dollár körüli összeget hozzá lehet csapni a szállításra (hajó+vonat+közút), ha sikerül szövetkezni két másik delikvenssel egy konténerre, ugyanis egy konténerbe három autó fér, és 7500 dollárért szeli át a fél világot. A konténeres utaztatásra érdemes biztosítást is kötni, mert a lopás veszélye ugyan kicsi, de isten tudja, hogy mikor kapja el egy hurrikán az autókkal megpakolt teherhajót. A biztosítási árak a konstrukcióktól függően változnak, de az autó értékének 4-5 százalékával lehet számolni, ami a Mustangunk estében 252 ezer forint körül van. A szállítással és biztosítással együtt valahol 5,8-6 milliónál járunk, ami még mindig elég kecsegtető ahhoz, hogy ne adjuk fel.

Forrás: Ford
Ugyan nem V8-as, "csak" hathengeres, viszont átszámítva nettó 5 millió forintba kerül újonnan

A konténerbe pakolt autónk nagy valószínűséggel egy rotterdami, hamburgi vagy amszterdami kikötőbe érkezik. Először a vámot kell megfizetni, ami 10 százalék, majd az érkezési országban mindenkor érvényes áfát, ami Németországban jelenleg 19, Hollandiában pedig 21 százalék. Bár a holland áfa magasabb, állítólag mégis érdemes Amszterdamba vagy Rotterdamba befuttatni az autónkat, mert a hollandok sokkal rugalmasabbak ügyintézésben, ezért mi is velük számoltunk. Fontos, hogy a vámot nemcsak az autó nettó vételárából számítják, hanem a szállítási költséget is hozzá kell adni, míg az áfát az összes díjtétel után, tehát az alapja a vételár, a szállítási költség és a vám. Mustangunkra ezért 560 ezer forint vámot és közel 1,3 millió forint áfát kell fizetnünk.

Autót az eBayről

Hídvégi Andrea, a Hungarian TransAtlantic Shipping Co. szállítmányozási cég munkatársa szerint, ha nem is olyan mértékben, mint a regisztrációs adó bevezetése előtt, de szép számmal hoznak be autókat Amerikából manapság is. A cég mindenben segít az ügyfeleknek, a megvásárlástól a budapesti átvételig. Szerintük az eBayről rendelni a legolcsóbb és a legkényelmesebb, mert nem kell kiutazni Amerikába, ráadásul az eBayen alkalmazott PayPal fizetési rendszer miatt biztonságos is, de még így is lehet kellemetlen meglepetés, amikor az autó a szállítmányozási cég amerikai központjába kerül, és az átvételkor készített kontrollfotókat elküldik a vevőnek. Több millió forint kifizetése után még akkor is átverhetnek bennünket, ha mindenben követjük a tapasztalt és segítőkész szállítmányozási vállalat utasításait, és autókereskedőtől vásárolunk, elővigyázatosan az eBayen keresztül. Legrosszabb esetben csalás áldozatai is lehetünk, és nincs megoldás, ha az autót az eladó átadta, csak mondjuk nem abban a formában, minőségben, ahogyan nekünk kínálta. Hídvégi Andrea elmondása szerint volt olyan eset, amikor az ügyfél kétmilliót fizetett egy rozsdás roncsért, amiről még egy elég meggyőző videót is látott a vásárlás előtt. Eljárást persze indított, de ilyen távolságból semmit nem tudott elérni.


A 2500 dolláros szállítási költségben már benne van, hogy az autó a kikötőtől eljut Magyarországig, így már csak azt kell kiszámolni, hogy mennyibe kerül, amíg hazai rendszám kerül az elejére. Szerencsére a regisztrációs adó tavalyi csökkentése után már csak 400 ezer forintot kell fizetni a Mustang után, ami után cirka nyolcmilliónál tartunk, így nekifuthatunk importakciónk egyik legmunkásabb részének, a forgalomba helyezésnek. A forgalmi és műszaki díja 100-200 ezer forintot tehet ki, ami már nem tétel, viszont ahhoz, hogy megfeleljen az európai normáknak, és átmenjen a vizsgán, Mustangunkat át is kell alakítani. Ha itt nem vigyázunk, hamar elcsúszhat a költségvetés.

Forrás: LocalEdge
Egy amerikai piacra szánt autót némileg át kell alakítani, hogy megfeleljen a hazai műszaki előírásoknak. Ha olyan típust választunk, amit nem forgalmaznak sem nálunk, sem az EU többi országában, költséges és hosszadalmas ügyintézésre számíthatunk

Az amerikai autók például szimmetrikusan világítanak, az indexük pedig piros, míg Európában megkövetelik az út jobb oldalát hosszabban bevilágító rendszert és a narancssárga indexeket. És ez csak a jéghegy csúcsa, amit a rendőr azonnal kiszúr, de ahhoz, hogy a műszaki vizsgán gond nélkül átmenjünk, még számos technikai és biztonsági előírásnak kell megfelelnie az autónak. Ebből a szempontból a Mustang keményebb dió, mert hivatalosan Magyarországon nem forgalmazzák, tehát például egy Chevrolet Camaróval egyszerűbb dolgunk lehet, mert azt itthon is kapni, így az EU-s szabványnak megfelelő alkatrészeket is könnyebb hozzá venni. Igazából az autó behozatalának ez a része a legkalandosabb, ugyanis kijárt utak helyett nekünk kell megtalálni a kiskapukat és megfelelő embereket a különböző hivatalok útvesztőjében, de ha pesszimistán számolunk, akkor is valahol 8,5-9 milliónál megállhat a dolog. Miután elégedetten elindulunk az első örömautózásra, nem árt tudni, hogy hiába új az autónk, a garanciát a nagy utaztatással és az átalakításokkal elbuktuk, és arra is készüljünk fel, hogy az alkatrészek beszerzése, illetve a szervizelés se lesz olyan egyszerű, mintha egy jól felszerelt Mondeót vettünk volna ennyi pénzért. Arról az apróságról nem beszélve, hogy még egy csúcs Mustang utastere is kifejezetten puritánnak tűnhet európai szemmel.

Veteránt jobban megéri behozni

"Jelentősen csökkennek a behozatal költségei, ha egy 30 évnél idősebb veterán autót akarunk a tengeren túlról, ugyanis vámot jelenleg nem kell rájuk fizetni, és az áfa is kedvezőbb Európa egyes országaiban: Hollandiában 6, Franciaországban 7 százalék" - mondja Kandikó Ágnes, a Customex szállítmányozási ügyintézéssel foglalkozó cég vezetője. Átalakításra sincs szükség, az OT-rendszámhoz viszont az alkatrészek eredetiségét, illetve korhűségét vizsgálják.

Fotó: Karner Miklós/Retro Mobil
Ha kedvező a forint árfolyama, különösen jó vétel lehet egy tengeren túlról behozott veterán. Ez a gyönyörű 78-as Porsche 911-es például Kanadából érkezett Magyarországra

A veterán autókon túl két fő csapásirány alakult ki az autóimport terén, az Európában nem kapható amerikai márkák és a globális, tehát az öreg kontinensen is hasonló műszaki jellemzőkkel kapható modellek behozatala. Az előbbit olyan autók vezetik, mint a Ford Mustang, Ford Escape vagy a Toyota Camry Hybrid, míg a globális modelleket főként nagyobb értékű európai és japán autók jelentik, mint például egy Lexus LS. "Általánosságban elmondható az is, hogy az Amerikából hozzánk érkező importjárművek jó része jelenleg a törött vagy vízkáros autókból áll, a korábban nagy divat hibridláz lecsengett, és fontos tényező, hogy a szállítási, vám és áfa, illetve az átalakítási és forgalomba helyezési költségek miatt az itthon 3-4 millió forintba kerülő autóktól kezdve érdemes egyáltalán tengerentúli behozatalon gondolkodni" - mondta megkeresésünkre Cseh Tamás, a Customex munkatársa. Szerinte a típusjóváhagyással rendelkező globális modelleknél általában nem szokott probléma lenni a forgalomba helyezéssel, ezek a lámpák, az index és egy-két CE-jelölés (conformité européenne, azaz európai megfelelőség) beszerzése után vizsgáztathatók, komolyabb átalakításra a csak Amerikában értékesített autók szorulnak.

Az alábbi táblázatban összegyűjtöttünk néhány tipikus példát arra, hogy mi jöhet szóba amerikai importautóként. Jól látható, hogy hiába kerül durván 12 millióba egy új hibrid Audi Q5 Amerikában, mire hozzánk befut és magyar rendszámot kap, már drágább lesz a végösszeg, mint ha itthon sétáltunk volna be egy szalonba. Egy használt Toyota Prius estében még rosszabb a helyzet: egy 2008-as, körülbelül 100 ezer kilométernek megfelelő mérföldfutással és bőrbelsővel rendelkező példány átszámítva 3,4 millió, míg a használtautón 2,7 millióért 2009-es, igaz 140 ezer kilométert futott, de szintén bőrbelsős modellt vásárolhatunk.

Forrás: [origo]
Kattintson a képre a nagyobb táblázatért!

A fenti árakhoz még hozzá kell adni az átalakítás költségeit is, amiből azért már látszik, hogy miért nem érik egymást itthon az Amerikából behozott autók.

Az autóvásárlási tanácsadó szerint nem éri meg a kockázat

"Műszaki állomástól is függ, mennyire szigorúak a CE-szabványokkal kapcsolatban, de a típusjóváhagyással nem rendelkező autóknál előfordult már, hogy hosszas procedúra után sem sikerült forgalomba helyezni például egy amerikai Toyota Camry Hybrid modellt" - mondja Várkonyi Gábor autóvásárlási tanácsadó. Várkonyi nem biztat senkit amerikai autó behozatalára, mert minden költséget beleszámolva a végén maximum 20 százalékot nyerünk, viszont számos buktató található az ellenőrizhetetlen folyamatban a megvásárlástól a forgalomba helyezésig, és azt sem szabad elfelejteni, hogy egy amerikai változat futóműve és belső kialakítása is elmaradhat az európai minőségtől, még azonos típus esetén is. Az árvízkárosult autó pedig igazi orosz rulett, nem lehet tudni, hogy meddig alkalmas közlekedésre. Lehet, hogy egy év múlva rozsdásodik el valamelyik csatlakozó, de az is lehet, hogy egy hét múlva otthagy az út szélén.