A legjobb vezetési élmény 5 lóerővel

toyota i-road
Vágólapra másolva!
Ha minden autós a Toyota Személyi Mobilitás Járművét használná, négyszer annyi parkolóhely lenne a városokban. És sokkal több vidám ember.
Vágólapra másolva!

Pár éve a Renault megcsinálta a Twizyt, de a kis elektromos jármű sikerét erősen megnehezíti, hogy szinte semmi védelmet nem nyújt az időjárás viszontagságai ellen. A Toyota i-Road Personal Mobility Vehiche (Személyi Mobilitás Jármű) viszont teljesen zárható karosszériát kapott, így az autók és a robogók közötti átmenetet jelentő járművet esőben és hidegben is lehet vezetni, és természetesen bukósisak sem kell hozzá. Párizsban már a közúti engedéllyel rendelkező szériaváltozatot mutatták be, amelyből hamarosan a franciaországi Grenoble-ban próbaüzembe állítanak 35 darabot egy kísérleti carsharing rendszer keretein belül.

Az i-Road kis helyen elfér, teljesen zárt. A képekre kattintva galéria nyílik! Forrás: Origo

Az i-Road elektromos hajtású háromkerekű, hátsókerék-kormányzással. Két darab 1,9 kW-os, azaz körülbelül 2,5 lóerős, kerékagy-villanymotor hajtja az első kerekeket, a szükség esetén két személy szállítására is képes guruló jármű hatótávolsága 50 km, a lítiumos akkumulátor feltöltése csak három órát vesz igénybe. A megállásról elöl-hátul lyuggatott tárcsafékek gondoskodnak. Autószerű a belső tér, hagyományos kerek kormánnyal és két pedállal lehet vezetni, a rögzítőfék is pedálos.

A minimalista műszerfalon csak pár gomb és kijelző található. Egymás mögött ül a két utas, de hátul csak gyerekeknek elég a hely. Ajtót mindkét oldalra tettek, és mivel ezek nagyrészt átlátszó műanyagból vannak, rendkívül könnyűek. Még ablakmozgató mechanizmust sem tettek beléjük, mert a plexiket kézzel kell rángatni, a felső állásukban pedig egy-egy patent rögzíti őket. Beüléskor a legkisebb fészkelődésünket átveszi az i-Road, és jobbra-balra dülöngélni kezd.

Térül-fordul Forrás: Origo

A kis Toyota lelke az "Aktív Dőlés" technológia, amely a kormány elfordítási szöge, a pillanatnyi sebesség és a giroszkópszenzor adataiból eldönti, hogy mennyire mozgassa el egymáshoz képest függőleges irányban az első kerekeket. Ezzel tulajdonképpen azt szabályozza, hogy mekkora szögben dőljön be az i-Road a kanyarokban, hasonlóan a motorkerékpárokhoz. Ez már eleve mókás lehet vezetés közben, mivel borulástól nem kell tartani. Ráadásul a fordulékonyság is verhetetlen: háromméteres kör elég neki, amivel még az új Smart Fortwo sem tud versenyezni.

Párizsban az egyik hosztesz minden órában beült a járműbe, és bemutatót tartott a vezetéséből, ami abból állt, hogy egy kis, elkerített körön térült-fordult vele, bekötött biztonsági övvel (ezt láthatóan nagyon belé verték). Egy normál parkolóhelyre egyébként négy i-Road könnyedén befér, míg a Twizy-ből legfeljebb kettő.