Jól arcon vágták - Skoda Yeti 1.2 TSI-teszt

2014.02.06. 08:43

Eltűnt az aranyos pofija, a képességeiből viszont semmit nem veszített a frissített Skoda Yeti. Már két változat is készül belőle, de a nagy dobásra a generációváltásig várni kell.

 

Szegény Yeti szögletes lett, pedig a kerek fényszórókkal sokkal barátságosabb arca volt. Ilyen szemekkel néz majd az új Fabia is. A képekre kattintva galéria nyílik!Fotó: Koncz Dávid

Mi ez, és mi az újdonság benne?

A Skoda kompakt szabadidő-autója egészen addig nem zavart túl sok vizet a magyar piacon, amíg a magyar rendőrség fel nem figyelt rá. A hatósági beszerzéssel az aranyos, kereklámpás autó egyből berobbant a köztudatba, az importőr nem is titkolja, hogy innentől futott fel a kis crossover népszerűsége. Már akinél, mert akit egyszer ilyenből traffipaxoztak le, nyilván gyanakvással tekint már minden Yetire - ahogy speciel én is. A tavalyi ráncfelvarrással pont a szerethető kis vigyort törölte le a Skoda a Yeti arcáról, de kétségtelen, hogy a szögletes lámpákkal komolyabb benyomást kelt az autó. Amelyből ráadásul már kétféle változat is készül, a sima mellett megérkezett a vagányabb megjelenésű Outdoor kivitel is. Műszakilag ugyanazt tudják, de aki a külsőségekre megy, most már kap választási lehetőséget. A frissítés a karosszérián kívül nem sok mindenen változtatott, persze bővült a felszereltség, van néhány új opció, de az igazán nagy dobásra a generációváltásnál lehet számítani.

Nem egy túlbonyolított forma ebből a szögből sem. Ugyanilyen dobozforma volt a frissítés előtt isFotó: Koncz Dávid

Hogy néz ki?

Az arcát leszámítva a Yeti ugyanolyan dobozformájú, mint volt. A hasa emelt, rögtön látszik, hogy nem jön zavarba, ha a dugót a főút melletti göröngyösön kell kerülni, ez a dizájn azonban biztosan nem fog Oscart nyerni. Belül a Skoda aktuális arculata köszön vissza az összes kapcsolón és felületen, attól biztosan nem kell tartani, hogy valaki pont ebben a kabinban kap infarktust az izgalomtól. A közhelyszótárt felütve: az egész úgy funkcionális, ahogy van, slussz.

Pont annyira emelt a hasa, hogy simán eldöcögjön a földutakon isFotó: Koncz Dávid

Műszaki tartalom

Messze még a forradalom, most ott vannak a kínálatban a Volkswagen-konszern jól bevált turbós benzinesei és a szintén jól ismert dízelek, aki pedig tényleg szeretne terepre menni a Yetivel, rendelheti ötödik generációs Haldex-összkerékhajtással is. Emlékszem a menetpróbáról, hogy 4x4-es kiadásban sem egy Land Rover a Yeti, de ügyetlennek sem nevezhető. Ami a kibővített felszereltséget illeti, működés közben a fáradságfigyelővel volt szerencsém összetalálkozni: nem tudom, honnan tudta, de tényleg akkor küldött el kávézni, amikor kellemes világvége hangulatba kerültem a nullás közepén. Nem kacsáztam a sávok között, nem akartam lekaszálni egyetlen ártatlan autóst sem, de a mozdulataim biztosan elárulták, hogy voltam már jobb formában is.

Ez az 1,2-es turbó pont annyit tud, mint a 2007-es, 1,9-es dízel Skodánk (105 LE), mégis kevés ehhez az autóhoz. 1,4-essel sokkal jobb lett volnaFotó: Koncz Dávid

Milyen benne utazni?

A Yeti kompakt szabadidő-autó, és az utastérben bizony érezni a korlátait. Hiába a különállóan tologatható három hátsó szék, állástól függetlenül egy Octavia sokkal tágasabbnak érződik, ezen a területen van még fejlődési potenciál az autóban. Az anyagok nem rosszak, bár az érzékeny területeken könnyen koszolódnak, az meg egészen furcsa, hogy a hátsó ablakokat nem lehet teljesen, csak olyan 85 százalékos szintig lehúzni. Az emelt üléspozícióból jól átlátni a forgalmat.

Különállóan tologathatók a székek, de nehéz úgy helyezkedni, hogy igazán tágasnak érződjön a kabinFotó: Koncz Dávid

Milyen vezetni?

Ahogy az utasterével, úgy a vezetési élménnyel sem sokkol a Yeti, pláne az 1,2 literes turbómotorral. Lötyögős városi autókázáshoz tökéletes választás, aki nem siet, még csak gyengének sem fogja érezni, de a gázra taposva kibújik a szög a zsákból. Nehezen lódítja meg a 105 lóerős 1,2-es a bódét, az anyagi szempontok biztosan mellette szólnak, de 1,4-essel sokkal jobb választás lehet a Yeti. A kormány pont annyi visszajelzést ad, mint egy modern autó (nem sokat), a futómű hangolásáért viszont jár a piros pont, mert bevállalósabb kanyarban sem fognak visítva a majrévas után kapkodni az utasok. Az úthibák menet közben szinte észrevétlenek maradnak, ha valamiért, ezért biztosan megéri Yetit venni. Az 1,2-es nyugalmi szintjére beállva, a steril pontossággal dolgozó hatfokozatú váltót szorgalmasan kapcsolgatva simán hozható hétliteres átlagfogyasztás, furcsa, hogy a fedélzeti számítógép ezúttal felfelé csalt két tizeddel, 7,2 litert mért.

Nem ad túl sok visszajelzést a kormány, de ez tulajdonképpen nem is baj. A lényeg, hogy az úthibák szinte észrevehetetlenekFotó: Koncz Dávid

Megéri az árát?

A kompakt szabadidő-autók között mindig is egyfajta kakukktojás volt a Yeti, árazásával felfelé lógott ki a mezőnyből. Ez a frissítéssel sem változott: az alapmodell 1,2-es TSI-vel 4,82 millió forintba kerül, de elég egy pár extra, és már bőven ötmillió forint feletti összeg áll a számlán. Jó hír, hogy Ambition felszereltségi szinttől felfelé most minden benzines verzióra 300 ezer forint kedvezmény jár. A Yeti nemcsak szabadidő-autó, hanem bizonyos értelemben egyterű is, döntse el mindenki maga, hogy ez önmagában megéri-e a magasabb árat.

Műszaki adatok - Skoda Yeti 1.2 TSI
Motor, erőátvitel, fékek
Hengerűrtartalom: 1197 cm³. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 77 kW (105 LE)/5000. Nyomaték: 175 Nm/1550-4100. Erőátvitel: elsőkerék-hajtás, hatfokozatú kézi váltó. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek
Hosszúság/szélesség/magasság: 4222/1793/1691 mm. Tengelytáv: 2578 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1541/1537 mm. Tömeg: 1334 kg. Össztömeg: 1879 kg. Csomagtartó térfogata: 405-1760 l. Üzemanyagtartály térfogata: 55 l. 
Menetteljesítmények, fogyasztás
Gyorsulás (0-100 km/óra): 11,4 s. Végsebesség: 175 km/h. Szabványos átlagfogyasztás: 6,0 l/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 140 g/km. Tesztfogyasztás: 7,0 l/100 km.
Költségek
Listaár: 4 820 000 Ft.

 

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK