A Focus lenyomta az Astrát és a Golfot - összehasonlítottuk a három német kompaktot

2011.08.16. 20:02

Az új Focus a régi ellen már bizonyított, de vajon legyőzi-e a legnagyobb vetélytársait is? A három német kompakt csatájából az a modell jött ki győztesen, amelyiknek a legjobb a futóműve.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A három neves német kompakt összemérhette tudását
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

A Volkswagen Golf több mint harminc éve legendás modell, az első Focus megjelenésekor európai Év Autója lett, azóta a vezetési élmény szinonimája a kategóriában, az Astrát pedig a magyar vonatkozás miatt is szerethetjük. Összemértük a három neves német kompaktot, hogy a legújabb generációk közül melyiket érdemes választani.

Három teljesen eltérő filozófia, gondolhatnánk, de amíg a Golf a hagyományos értékek mellett inkább a minőségre helyezi a hangsúlyt, addig az Astra és a Focus a vezetési élménye koncentrál. A Focustól ez nem meglepő, hiszen a Ford számára presztízskérdés, hogy az élvezet legyen vezetni a kocsijait. Az Opel viszont először az előző, H szériával lépett erre az ösvényre, de az új J Astra már sokkal több figyelmet szentel a sportosságra.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A Focusnak nem állnak jól ezek a lámpák

Ez az autók formájában is meglátszik, az Astra és a Focus lendületes, míg mellettük a Golf kicsit konzervatív. Ez nem azt jelenti, hogy ezzel egyértelműen a Golf elveszti a szépségversenyt, hiszen a Focus hátsó része nehezen emészthető. Formailag az Astra van a legjobban eltalálva, de a hatos Golf sem rossz. A méreteket tekintve az Astra kinövi a mezőnyt: 22 centiméterrel hosszabb a Golfnál és hattal a Focusnál.  A Focus viszont sportosabb kiállású: az Astránál szélesebb és alacsonyabb is.

A Golf helykihasználás szempontjából remekmű: hiába a legkisebb a külső méretek alapján, beülve megváltozik a helyzet. A Volkswagen a legtágasabb, pedig a tengelytávolsága tíz centiméterrel kisebb az Astránál. Ennek ellenére egy magas vezető mögé is kényelmesen elfér egy felnőtt, az ülések is kényelmesek. A csomagtartó tekintetében nincs nagy különbség, ebben a variálható padlólappal rendelkező Astráé (370 liter) a nyerő, de mindössze 20 literrel nagyobb, mint a Golfé. A Volkswagen másra lehet büszke, az alacsony szegély miatt ebbe a legkönnyebb berakni a csomagokat.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A két vetélytárshoz képest a Golf műszerfala visszafogott

Ha a minőségről beszélünk, akkor egyik modellnek sem kell szégyenkeznie, igaz, kicsit sok bennük a kopogós műanyag. Anyagfelhasználást tekintve talán a Focus a legjobb, de nagyon szorosan ott liheg mögötte a két német rivális is, nincs átütő különbség. Hangulatában azonban már nagy a különbség, hiszen a Golf itt is túl konzervatív, unalmas, míg a másik kettőért lehet lelkesedni. A Focus műszerfala talán már egy kicsit túl futurisztikus is, míg az insigniás Astra-középkonzolon túl zsúfoltak a kapcsolók. A felszereltség terén nagyon látszik, hogy melyik modell a legfrissebb: bár az Astrába is sok érdekességet lehet rendelni (pl. táblafelismerő), de ezen a ponton a Focus viszi a prímet. Megfelelő felszereltség esetén már egyedül is tud parkolni, odafigyel a koccanások elkerülésére, figyeli a vezető éberségét, és nem gázolja el a gyalogosokat.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A Golfban a legnagyobb hátul a hely

Rengeteg hasznos elektronika segíti tehát a vezető dolgát ezekben az autóban, de vajon mennyire megy ez a vezetési élmény rovására? A Ford minőségi ugrás az elődjéhez képes, csendesebb, finomabb járgány, de éppen ezért kicsit csökkent az élmény is. A kormányzása kevésbé szerethető, túl puha, de pontos. A vezetési pozíció viszont kiváló, a futóműre se lehet panasz, sőt egyenesen kiválónak mondható. Az Astra kicsit sportosabb, be lehet állítani, hogy tour vagy sport karaktert várunk el az autótól. Utóbbiban jobban reagál, a kormányzás is kellemesen feszes lesz, és keményebben is rugózik. Ebben is nagyon jól megtalálhatjuk az ideális vezetési pozíciót, a futóműve tour módban kellően kényelmes, de a vezetéstechnikai pályán már nem bizonyított. A vezethetőség szempontjából a Golf a legkevésbé izgalmas, de ez nem azt jelenti, hogy rossz lenne vezetni. Az ülések kényelmesek, talán ennek a kormányzásában maradt meg a legtöbb érzés, miközben a rugózása is kellemes.  Ezen próbált változtatni a tesztautóba szerelt (285 ezerért megvásárolható) R-Design csomag, amely sportfutóművet is tartalmazott, de a 205/55 R16-os magas oldalfalú gumikkal nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Minden szempontból kicsit visszafogottabb, de ez előnyére szóljon.

A Focus a legjobban kezelhető

A vezetéstechnikai pályán látványos különbségeket tapasztaltunk

Természetesen ezeket az autókat is kivittük a Hungaroringen található vezetéstechnikai pályára, ahol kiderülhetett, hogy melyiknek a legjobb a futóműve és a féke. A feladatokat úgy próbáltuk kiválasztani, hogy a Golf motorerőhátránya ne számítson, így csak a szokásos 1,5 km-es tesztkörön domborodott ki, hogy a Golf gyengébb.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Az Astra meglepően túlkormányzott volt

Érdekes módon a fékteszten a Volkswagen győzött, 70 km/óráról minden alkalommal a Golf állt meg a leghamarabb. A Focus stabil második, az Astra az utolsó. A körpályán már az derült ki, hogy a Golf nagyon biztonságosra van hangolva, lényegében bolondbiztos. Nagyon alulkormányzott, így jól kezelhető. Ehhez képest a Focus már egy fokkal sportosabb, még ez is alulkormányzott, de már kevésbé. A Focus ezért élvezetesebb, és a tapadása is jobb volt. Az Astra Watt-lengőkaros hátsó futóműve most sem bizonyított, nagyon eldobta a hátulját, túlkormányzottságán néha még az elektronika (ESP) sem tudott időben segíteni. Ez a viselkedés egy versenypályán még előnyös is lehet, de egy átlagos vezetőtől nem várható el, hogy ezt jól kezelje. Nagyjából ugyanezek a tapasztalatok születtek a kikerülési teszten, amikor változó tapadáson kellett szabvány kikerülést végre hajtani. Ebben a feladatban a Focus volt a leggyorsabb, az Astrával meg kellett küzdeni a sávban maradásért, ezért lehetett a legerősebb autó a leglassabb.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A fékteszten mindig a Golf állt meg a leghamarabb

Egyedül a gyors körön tudott kidomborodni az Astra "izgágasága" és erőfölénye, hiszen száraz aszfalton kevésbé volt alattomos a hátsó futóműve. A nagyon erős motorja viszont bizonyíthatott, ezért minimálisan megverte a kicsit folyamatosabb nyomatékleadású Focust, illetve a gyengébb Golfot. A Volkswagen egyébként magasabb oldalfalú gumijai miatt is hátrányban volt, sokkal jobban billegett a kanyarokban, de érdekes módon ez bírta a legjobban a folyamatos igénybevételt. A 205/55 R16-os abroncsok nem igazán illenek az R-Design imidzsébe, a sportfutóműből is kevés érződött.

Astra Focus     Golf
Kikerülés  (sávváltás változó tapadású felületen) 34 km/h 39 km/h 37 km/h
Körpálya  (állandó ívű kanyar)
vizes ESP-vel 53 km/h 55 km/h 53 km/h
ESP nélkül 54 km/h 55 km/h 54 km/h
csúszófelület ESP-vel 31 km/h 34 km/h 32 km/h
ESP nélkül 32 km/h 33 km/h 33 km/h
Tesztkör (1,5 km-es gyorskör)  1:25,8 1:26,1 1:27,1




Szerettük volna körülbelül azonos motorokkal összemérni a konkurenseket, de az új Focusból csak 1,6-os turbó volt, míg a Volkswagen az 1,2 és 1,4-es erőforrások mellett kötelezte el magát. Ráadásul a Golf tesztautó csak az 1.4 TSI gyengébbik, 122 lóerős változatával volt szerelve, így nehéz lenne összemérni a sokkal erősebb 1,6-osokkal. Talán ha az erősebb, 160 lóerős 1.4 TSI lett volna benne, de ezúttal ez nem jöhetett össze.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A Focus jól kiszámítható, és nagyon jó a tapadása

Az Astra és a Focus motorját azonban érdemes összehasonlítani, hiszen mindkettő 1600-as turbós, papíron 180 lóerős teljesítmény leadására képesek. Az adatok alapján még a nyomatékuk is hasonló (Astra 230 Nm, Focus 240 Nm), de a két motor között mégis érezhető különbség van. Az Opelnek hirtelen jön meg az ereje, ezáltal olyan érzést kelt, mintha erősebb lenne. Ehhez képest a Fordban finomabban épül fel a nyomaték, kevésbé érződik a turbóhatás. A legnagyobb különbség mégsem ez, hanem a fogyasztás. Amíg a Focus 7,1 és 7,3 közötti átlagot produkált forgalomtól függően, addig az Opelt nehéz volt bepréselni 9 liter alá. Természetesen a fogyasztásban a Golf a kisebb motorjával mindkettőt alulmúlta, 7 liter alatti átlagra is képes.

A váltók között is érezhető volt a különbség, a Golf hozta a volkswagenes formát: precíz, de semmi különös. Az Astra váltója kicsit nehézkesen mozgott, néha akadozott is. Ebben a versenyben is a Focus teljesített a legjobban, hiszen élvezett volt ezzel a váltóval kapcsolgatni a fokozatokat.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A Golfon nem érződött a sportfutómű

Összességében tehát a Focust volt a legjobb vezetni, az Astra kicsit túl agilis, míg a Golf visszafogott, ezáltal kissé unalmasnak hatott ebben a brancsban. A legjobb érv azonban az ár lehet mellettük. Ebben érdemes visszanyúlni egy körülbelül azonos alapmotorhoz, hiszen ott látszik legjobban, hogy mi mennyibe kerül. Az 1,6-os szívómotorokat vettük alapul, illetve a Golfnál már az ezt kiváltó 1.2 TSI-t.

Cikkajánló

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Fotó: Mudra László [origo]

Húsz év fejlődés - összeeresztettük
az első Opel Astrát az utolsóval

A Suzuki lenyomta
a hibridet - fogyasztásteszt

Szélsőséges középkategóriások -
Passat-Insignia-Laguna-Avensis
összehasonlító teszt



Egy 105 lóerős alapfelszereltségű Ford Focus 4,8 millió forintról indul, de jobb felszereltséggel, 125 lóerős motorral már 5,3 millióról beszélhetünk. A 182 lóerős csúcsváltozat ára 6,6 millióról indul, de a feláras extrák segítségével nem lehetetlen a nyolcmilliós árcédula sem. Ehhez képest az Opel Astra 1.6 (115 LE) alapfelszereltséggel 4,88 millió, jobb felszereltséggel már ötmillió forint. A 180 lóerős tesztelt változat 5,7 millió forintról indul, de a feláras opciók miatt itt is hamar eljuthatunk 8 millióig. A Golfból a 105 lóerős 1.2 TSI váltja az 1,6-os szívót, ez alapfelszereltséggel, de már hatfokozatú váltóval ötmillió forint. A VW-nél a 160 lóerős 1.4 TSI-t lehetne a két 180 lóerős vetélytárssal szembeállítani, de ennek az ára jobb felszereltséggel 6,3 millió forint. Itt is hamar elérhetjük a nyolcmilliós árat, ha végigkattintgatjuk az extralistát, de a különleges extrák akkor is hiányoznak belőle.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Szoros versenyben, de a Focus győzött

Összességében tehát a nagy konkurensek árai nagyjából egymáshoz vannak igazítva, de a Focusnak sokkal hosszabb az újabb extrákból álló listája, az Astra a legolcsóbb, de a Focus kicsit jobban felszerelt. Ha az áraktól eltekintünk, akkor a Golf a helykihasználására, a minőségére és a kis fogyasztású motorjára lehet büszke. Az Opel erős motorja kicsit falánk, futóműve kicsit túl agilis, de a formája szép. A vezetési élmény csak sport gombbal jó, de a féke, a váltója ennek a leggyengébb. A Focus majdnem mindenben jól teljesített, a tesztpályán pedig egyértelműen ez volt a legjobb. Gyors, még mindig jó vezetni, és az erős motorja takarékos is tud lenni. Ennek megfelelően nálunk a Ford Focus győzött, de a formája és az elődhöz képest romló vezetési élmény miatt mégsem vagyunk vele tökéletesen elégedettek.

Műszaki adatok Opel Astra Ford Focus Volkswagen Golf
Hengerűrtartalom 1598 cm3 1596 cm3 1390 cm3
Furat/löket 79,0/81,5 mm 79,0/81,4 mm n.a.
Hengerek/szelepek száma 4/16 4/16 4/16
Max. teljesítmény 132 kW (180 LE)/5500 134 kW (182 LE)/5700 90 kW (122 LE)/5000
Max. nyomaték 230 Nm/2200 240 Nm/1600-4000 200 Nm/1500-4000
Sebességváltó hatfokozatú manuális hatfokozatú manuális hatfokozatú manuális
Fékrendszer elöl/hátul hűtött tárcsa/tárcsa hűtött tárcsa/tárcsa hűtött tárcsa/tárcsa
Méretek, tömegek
Hosszúság 4419 mm 4358 mm 4199 mm
Szélesség 1814 mm 1824 mm 1786 mm
Magasság 1510 mm 1484 mm 1479 mm
Tengelytáv 2685 mm 2648 mm 2578 mm
Nyomtáv elöl/hátul 1544/1558 mm 1559/1549 mm 1540/1513 mm
Csomagtartó mérete 370 - 1235 liter 363 liter 350-1305 liter
Üzemanyagtartály mérete 56 liter 55 liter 55 liter
Üres tömeg 1390 kg 1340 kg 1215 kg
Terhelhetőség 475 kg 560 kg 605 kg
Menetteljesítmények, fogyasztás
Legnagyobb sebesség 221 km/óra 224 km/óra 200 km/óra
Gyorsulás 0-100 km/óra 8,5 s 8 s 9,5 s
Fogyasztás, vegyes 6.8 l/100 km 6 l/100 km 6,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,9 l/100 km 7,3 l/100 km 6,9 l/100 km
Szén-dioxid-kibocsátás 160 g/km 139 g/km 144 g/km