A Spanyol Nagydíj percről percre
2012. május 13. 13:47
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Spanyol Nagydíjról szóló élő közvetítésünkben! Barcelonától nyugatra esik, de a felhők még 45 km-re vannak, a verseny elején semmiképpen nem várnak esőt a pályán. Tegnap este rövid ideig átvonult egy zápor a Circuit de Catalunya felett, ami lemoshatta a gumit az aszfaltról.
A tegnapi büntetése után, ami miatt a rajtrács végéről indul, a McLaren ki sem adta a szokásos szombat esti közleményét. Hamilton néhány perccel ezelőtt állt fel a rajtrácsra, és ki sem szállt az autójából. Megkérték az újságírókat, hogy ne kérdezzenek tőle. Tegnap este még annyit mondott, hogy szívét-lelkét bele fogja adni a versenyzésbe, hogy hátulról előre kapaszkodjon.
A Sky Sportsnak az imént azt mondta, Hamilton a KERS-szel úgyis el fog húzni már az első kanyarig, úgyhogy nem lesz probléma.
Az első négy versenyt négy különböző csapat nyerte, és a Spanyol Nagydíj legnagyobb esélye alighanem a Lotus, hiszen Grosjean és Raikkönen a 3-4. helyről rajtolnak. Gerard Lopez, az istálló társtulajdonosa ebben a pillanatban jelentette ki a rajtrácson, hogy szerinte képesek is lesznek a győzelemre.
A 7., 8. és 10. helyről három világbajnok, Sebastian Vettel, Michael Schumacher és Jenson Button rajtol. Köztük egy tejesen külön verseny fog zajlani, érdekes lesz látni, hogy meddig jutnak előre. Az alulkormányzottság, amivel Button küszködött tegnap, a hosszú etapokon megbosszulhatja magát, mert pillanatok alatt el tudja koptatni a gumikat.
Egyelőre kicsit hűvösebb van, mint tegnap, ami például a Mercedesnek kedvezhet. Ugyanakkor az előbb elkezdett kisütni a nap, ami visszamelegítheti az aszfaltot. Idén eddig általában az volt a nyerő - szinte az időmérőtől függetlenül - aki szombaton jól megjósolta a vasárnap várható hőmérsékleti viszonyokat a beállításokkal.
Őt a hazai közönség tuningolja, úgyhogy ha a rajtnál megelőzi Maldonadót, aki utána fel tudja tartani a többieket, akár egy győzelemre is lehet esélye. Az erőviszonyokat látva az is szenzáció lenne, ha valaki idén másodszorra tudna nyerni. A Ferrari fejlesztései beválni látszanak.
Körülbelül 3 m/s, ez felboríthatja az autók balanszát, de a rajt utáni féktávon egy kis előnyt jelent, akárcsak a DRS-sel végrehajtott előzéseknél.
Érdekes módon úgy tűnik, senki nem választotta a rajthoz a kemény keveréket, ami abból a szempontból érthető, hogy ez a rajtnál rosszabbul tapad. Valószínűleg mindenki mihamarabb meg akar szabadulni a lágy keveréktől, ami korai bokszkiállásokat ígér.
Maldonado is jól jött el, de a Ferrari még jobban. Grosjean hátraesett, akárcsak Pérez, aki lesodródott az első kanyarban. A két Mercedes angyon jól rajtolt, Rosberg már a 4. helyen van, Schumacher a 6.-on. Lehet, hogy Pérez defektet kapott.
A 16.-ról a 11. helyre jött fel. A két Ferrari rengeteget nyert a rajtnál. Pérez, aki defektet kapott, kiáll a bokszba új gumikért.
Csak négy helyet javított a rajntál. A lassításból látszik, hogy Pic óriási piruettet mutatott be a Marussiával, 360 fokban megpördült, de újra irányba állt.
Alonso, Maldonado, Räikkönen, Rosberg, Grosjean, Schumacher, Vettel, Button, Kobajasi, Vergne.
Négy kör után 1,1 másodperc az előnye Maldonadóval szemben, aki így nem tudja DRS-sel támadni. Közben Massát biztatják, hogy csak Vergne-t kell megelőznie, és máris pontszerző. A Ferrarit Webber üldözi.
Miután visszatért a bokszból, a teljesen új szett kemény gumikon 1:29.533-as kört autózott, ami Alonsóénál is 4-5 tizeddel gyorsabb volt. Továbbra is ő diktálja a legjobb tempót, de 16 másodpercre van az utolsó előttitől.
Maldonado mögött 2,6 másodpercre van Räikkönen, és további 5,2-vel Rosberg, aki mögött Grosjean tartja fel Schumachert és Vettelt. Webber közben megkezdte a kerékcserék sorát. Ez logikus döntés volt a Red Bull részéről, hiszen Webber nem jutott előre, érdemes volt kihozni őt a forgalomból.
A Red Bull vele is eljátszotta ugyanazt, mint Webberrel, ő a 18. helyre jött vissza, míg Webber a 22.-re, és az előbb hátulról majdnem legázolta Karthikeyant a féktávon.
A Force India versenyzője hibázott, a McLaren így már a 12. helyen áll. A gumik máris kezdenek elkopni, ebben a körben Rosberg és Button is kint volt a bokszban, míg Kobajasi az előbbi körben kerített sort a kiállásra. Webbernek nem vált be a stratégiája, mert a vártnál nehezebben tudja előreverekedni magát a sereghajtók között.
Rajta kívül Grosjean, Schumacher, Vergne, Massa és Hülkenberg is kimegy. A Ferrari kiállása rendkívül gyors volt, ahogy ezt idén megszokhattuk tőlük. Maldonado a következő körben követte a Ferrarit a bokszba, akárcsak Räikkönen.
Alonso megtartotta a vezetést a kerékcserék első fordulója után. Grosjean előzés közben összekoccant Sennával, aki még nem járt kint a bokszban és egy alkatrész letört valamelyik autóról.
Összeütközött Sennával, a kavicságyba csúszik letört első szárnnyal, dühösen dobja ki a kormányt az autóból. Sennának balhátsó defektje van, és a hátsó szárnya is törött. A visszajátszásból látszik, hogy Schumacher hátulról egyszerűen megtorpedózta Sennát, mert nem tudta eldönteni, hogy melyik odlalról kerülje ki, és a Williams a kopott gumikon nyilván sokkal hosszabb féktávot vett. Senna is kiesett.
A negyedik helyről állt ki, de megint történt valami a kiállásnál: átment valamin, és egy pillanatra megtorpant. Lehet, hogy még nem tették le az emelőről, amikor elindították.
A visszajátszából hallatszik, hogy a rádióban síri hangon csak annyit mondott: "Idióta!" A Mercedes azt válaszolja neki, hogy utánanéznek a történteknek. A visszajátszásból látszik, hogy Senna először behúzódott az egyenesben, de aztán a féktáv elején elkezdett visszahúzódni egy kicsit, és lehet, hogy ezzel zavarta meg Schumachert.
A Red Bull-lal valami történhetett, mert szoros egymásutánban di Resta, Vergne, Massa és Hamilton is simán elment mellette. A rádión közlik vele, hogy az első szárnya nem biztosítja a megfelelő leszorítóerőt, ezért kimegy orrkúpot cserélni.
2,2 másodperc az előnye Maldonadóval szemben, aki magabiztosan tartja a második helyet. Räikkönen már 5,6 másodperces hátránnyal követi őt. Utánuk Grosjean, Rosberg, Vettel és Button következik.
Buttonnal közlik a rádión, hogy a B tervre váltanak.
1:29.140 alatt teljesíti, sokkal gyorsabban, mint bári más. Maldonado is 3 tizeddel lassabb volt nála. Közben Alonso egy kicsit időt vesztett elöl a lekörözésekkel.
Hét tizeddel diktál gyengébb tempót a Lotusoknál, és ezzel feltartja Vettelt, Buttont és Kobajasit, akik mögötte vonatoznak.
A régi szárnyon nem látszott fizikai sérülés, arra gyanakszanak a csapatnál, hogy az orrkúp rögzítésével lehetett valami probléma. Közben Hamiltonnal közlik, hogy az előtte haladók háromszor fognak kiállni a bokszba, ezek szerint ő csak kétszer. Rosberg másodszor is kereket cserélt.
Sárga zászlók alatt előzhettek, de nem láttuk, hogy mikor. Azt is közölték, hogy a Schumacher-Senna incidenst a verseny után fogják kivizsgálni.
Az első kanyarban a McLaren próbálja előzni a Ferrarit, de a DRS-sel sem sikerül neki, mert az egyenesben leforog a motor. Ez érthető, hiszen a McLarent a pole-ra számítva nem az előzésekhez optimalizálva áttételezték.
A Williams kihozza a bokszba, hátha sikerül a Ferrari elé vágnia, és abszolút legjobb középső szektort megy, miközben Alonso beragad egy Marussia mögé, őt egyelőre mégsem hozzák ki.
Szétfékezte a kerekét, ezért gyorsan kiállt. Maldonado közben sokkal gyorsabb a Ferrarinál, úgyhogy biztos át fogja venni a vezetést.
A venezuelai 1:27.906-os leggyorsabb kört futott, Alonso előtte dühösen integetett Picnek, aki mögé beragadt, de esélye sem volt megtartani a vezetést úgy, hogy két körrel később váltott új gumikra. A visszajátszásból látszik, hogy di Resta letereltre az előzéssel próbálkozó Vergne-t a pályáról.
Mert nem lassítottak a sárga zászlónál. Vettel épp az imént járt a bokszban, és utána megelőzte Rosberget, de hiába.
Hét másodpercre növelte az előnyét Alonsóval szemben. A harmadik helyezett Räikkönen 12,3 másodperccel van a Ferrari mögött.
Ebben a pillanatban nyilatkozta a Sky Sportsnak: "Épp az előbb szakítottam rá egy percet, hogy visszanézzem a videót, és felülről is látszott, hogy jobbra húzódott védeni a pozícióját a féktávon, de aztán visszakanyarodott balra, éppen az orrom elé. Ez nagyon dühítő." Schumacher hozzátette, hogy ez szerinte veszélyes volt, és reményei szerint a sportfelügyelők foglalkozni fognak az üggyel. Senna ugyanakkor nem fogadta el, hogy ő a hibás, mondván: "Nekem már kopottak voltak a gumijaim. Úgy döntött, belülre húzódik, de nem tette elég gyorsan, és nekem muszáj volt korábban fékeznem, mint ő."
Egy merész manőverrel beszúrja Sauberjét a McLaren mellé, gyönyörű jelenet. Így már ő a hetedik, és Rosberget üldözi.
Csak néhány tizeddel, de csökkent a hátránya, most 6,5 másodperc. Räikkönen nem tudja tartani velük a lépést a harmadik helyen, 14 másodperccel van a Ferrari mögött.
Ezúttal nem jön közbe semmi a kerkcseréjénél. A McLarennek muszáj volt kihoznia az ötödik helyről, mert már kopottak voltak a gumijai. Di Resta mögé, a 14. helyre jött vissza.
Feltartásért, vélhetően azért, amikor Alonsót akadályozta túl sokáig egy lekörözésnél.
Most mondták neki a rádión, hogy ne pattogjon, mert az előtte haladóknak még egyszer ki kell állniuk a bokszba, neki viszont nem, úgyhogy vigyázzon a gumikra. De nem nagyon törődött vele, di Restát így is megelőzte a célegyenes végén, így a 13. helyen áll.
A DRS-sel simán kikerüli a célegyenes végén a 7. helyezett McLarent. Vettel még az áthajtásos büntetése ellenére is Button előtt van. Button rögtön utána ki is áll a bokszba.
Alonso már 4,8 másodperccel van Maldonado mögött, folyamatosan közeledik a Williamshez. De Räikkönen további 14,8, Grosjean 17,5, Rosberg 16 másodperccel halad az előtte lévő mögött. Idén még nem nagyon láttunk ilyet. Meglepő, hogy pont ezen a pályán szakad szét ennyire a mezőny, amelyet mindenki ismer.
Utána a DRS-sel Button a Ferrarit is kikerülte a sokkal frissebb gumikon, de nem volt egészen világos, hogy nem sárga zászló alatt előzte-e meg.
Hat másodperc alatt végeznek a kerékcseréjével, mert a bal hátsó keréknél van valami probléma. Ez kritikus lesz az Alonso elleni küzdelemben, még ha most frissebbek is a gumik a Williamsen.
Nem biztos, hogy ugyanaz volt a probléma vele, mint Webberével korábban: úgy tűnt, hogy az egyik véglapja lifegett. Alonso közben még mindig a pályán van, a kerékcsréje után valószínűleg nem fogja visszavenni a vezetést, de az utolsó etapra frissebbek lesznek a gumijai, mint Maldonadóé. Maldonado utolérte Räikkönent, aki a használt gumikon sokkal lassabb.
A Ferrari megint gyorsan végez, most igazi kemény csata van kilátásban. Üldözőbe veheti a Williamst, amíg az időt veszít a kopott gumikon lassabb Räikkönen mögött.
1:27.390 alatt teljesítette, de ugyanebben a pillanatban Maldonado a DRS-sel megelőzte Räikkönent, és így egy kis lélegzethez jutott.
Mostantól nyíltsisakos küzdelem kezdődik a Williams és a Ferrari között. Maldonadónak szólnak a rádión, hogy vezessen óvatosan, próbálja kímélni a gumikat. Egyelőre 2,6 másodperc közöttük a különbség.
Egyelőre nem sikerült megelőznie a Williamst, de még van rá 16 köre. Egy biztos: Maldonado alaposan meg fog izzadni, szinte lehetetlen lesz maga mögött tartani a Ferrarit.
Grosjean pedig az 51. körben kiáll új gumikért. Maldonadónak mondják, hogy melyik kanyarokban kell sórolnia a gumikkal, hogy kitartsanak a verseny végéig, miközben Alonso lekörözi Massát. Senna már a bokszutcai irányítóközpontból figyeli, ahogy csapattársa a győzelemért küzd.
Button 1,1 másodperces távolsgából üldözi a 7. helyezett Hamiltont az újabb gumikkal. Még kettejük küzdelme sincs lefutva, Vettel ugyanakkor lassan, de biztosan közeledik hozzájuk hátulról.
1:26.250 az ideje. Úgy tűnik, Webber negyedik helyeinek sorozata megszakad, mert egyelőre a 11. helyen áll, de 6 tizedes hátrányból üldözi Hülkenberget, úgyhogy a pontszerzése még nem esélytelen.
Az egész mezőny a lágyakon kezdte, és a keményeken fejezi be a versenyt.
Egyelőre egy árva hibát sem vét, miközben a világ egyik legjobbja üldözi közvetlen közelről. Az utolsó kanyarra tökéletesen gyorsít rá. Alonso nyilván már most kezdi el szorongatni, hátha sikerül hibára kényszerítenie, ami természetesen nem kizárt.
Már nagyon régóta tartja mögött a Saubert, amely DRS-távolságból üldözi őt a 6. helyen. Közben Vettel kifékezte Buttont, átvéve tőle a 8. helyet, és most Hamilton nyomába ered, pedig négyszer járt a bokszban az áthajtásos büntetéssel együtt.
1,4 másodpercre nőtt köztük a különbség, már nincs DRS-távolságra a Williamstől. Kérdés, hogy valóban elkezdtek-e kopni a gumijai a szélárnyékban, vagy most próbál egy kicsit spórolni velük, hogy még az utolsó körökben indítson egy rohamot.
Rosberg kétszer is elfékezte magát, Kobajasi nem volt rest, és a második alkalmat kíméletlenül kihasználta, így már ő az 5.
Már két másodperccel van a Williams mögött. Vettel közben utolérte Hamiltont, akinek sokkal kopottabbak a gumijai.
Éppen ott van problémája a kigyorsításokkal, ahol korábban előzni tudott volna. Az első két szektorban ugyanolyan gyors, vagy gyorsabb, mint Maldonado, de már 2,3 másodperc a lemaradása, mögötte pedig Räikkönen már 7,8-ra van.
Jó hasznát veszi a DRS-nek a célegyenesben, pedig Hamilton továbbra is jó tempót diktál a sokkal kopottabb gumikon. Egy másodperccel gyorsabb körönként Buttonnál.
Már 3 másodperccel vezet Alonso előtt, másfél körrel a verseny vége előtt, de idén kétszer is az utolsó körben esett ki... Közben Vettel simán megelőzte a pályáról lesodródó Rosberget, Webber pedig az utolsó pontszerző helyért küzd Hülkenberggel.
Az utolsó körben a Red Bull könnyedén elengedte, most még Hülkenbergen kell túljutnia.
Frank Williams 70. születésnapi bulija után egy nappal elképesztő győzelmet arat, miután elrontották a kerékcseréjét, de ő az egész versenyen egy árva hibát sem vétett.
Hamiltonnak azt az angolos túlzást mondják a rádióban, hogy "Szép munka!" Ennél azért egy kicsit több...
A csapat legutóbb a 2004-es Brazil Nagydíjat nyerte meg. Räikkönen zsinórban másodszor állhat a dobogóra, Alonso és Vettel holtversenyben vezetik a világbajnokságot.
A Red Bull a legutóbbi versenyt pole-ból rajtolva megnyerte, ehhez képest most Webbert lekörözte egy Willams. Teljesen megdöbbentő, hogy az eredmények idén mennyire kiszámíthatatlanok, ilyen talán még soha nem volt.
Kattintson a képre a galériához!
Ez a Spanyol Nagydíjról élőben készül tudósításunk. A versenyről készült részletes, versenyzői nyilatkozatokat is tartalmazó cikkünket itt olvashatják.
Pastor Maldonado élete első, és a Williams istálló 114. győzelmét aratta Barcelonában. A pole-ból induló venezuelai kicsit rosszabbul kapta el a rajtot, mint Fernando Alonso, aminek az lett az eredménye, hogy az első kanyarból már csak másodikként gyorsított ki a hazai pályán idei második győzelmére hajtó spanyol mögött. Maldonado azonban nem adta fel, és közel tudott maradni Alonsóhoz. A második kerékcserénél hamarabb hívták ki Maldonadót, mint a ferrarist, és sikerült is az "elévágás", mert a venezuelai a frissebb gumikon remek köröket futott. Amikor két körrel később Alonso is túl volt a második bokszkiállásán, már csak a második helyen találta magát, hat másodperc hátrányban. A kétszeres világbajnoknak a lekörözésekkel is meggyűlt a baja, Charles Pic pont a legrosszabbkor tartotta fel, hevesen integetett is a marussiásnak.
Azonban az első helyért folytatott csata az utolsó bokszkiállások után sem volt még lefutott, mert Maldonadónak elrontották a kerékcseréjét, és forgalomba is keveredett, ezért Alonso nagyon közel került hozzá húsz körrel a vége előtt. A spanyol mégsem tudott igazán agresszíven támadni, mert a gumikat is kímélnie kellett, a vége előtt pár körrel fel is adta, és belenyugodott a második helyezésbe.
A Spanyol Nagydíj legnagyobb balesete az volt, amikor Michael Schumacher hátulról belerohant Bruno Senna Williamsébe a 13. körben a célegyenes végén, a DRS zónában. Az eset urán a német a brazilt hibáztatta, mert irányt váltott a féktávon, Senna viszont Schumachert, aki szerinte nem vette figyelembe, hogy neki hamarabb kellett fékeznie a kopottabb gumik miatt. Esetüket a futam után fogják kivizsgálni a sportfelügyelők.
Ez a Spanyol Nagydíjról élőben készül tudósításunk. A versenyről készült részletes, versenyzői nyilatkozatokat is tartalmazó cikkünket itt olvashatják. A világbajnokság aktuális állása itt tekinthető meg.