Szűrik az M5-ön a túlterhelt kamionokat

Vágólapra másolva!
Állandóan szűrik az M5-ön a túlsúlyos kamionokat februártól. Csütörtökön nyitják meg azt a mérőállomást, amelyet az autópályát koncesszióban üzemeltető AKA Zrt. épített. Az állomáson a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakemberei ellenőrzik majd a kamionokat. Ha egy jármű fennakad a szűrőn, a fuvarozócégnek kell újabb kamiont, és átrakodó gépet küldeni az állomásra.
Vágólapra másolva!

Állandó tengelyterhelés ellenőrző állomást állítanak munkába február elsejétől az M5-ön. Az állomás Lajosmizse közelében, a Szeged felöli út mellé telepítik. A mérőállomáson azt vizsgálják majd, hogy a megengedetthez képest mennyivel vannak túlterhelve a kamionok. Amennyiben túlterhelt járművet találnak, azt félreállítják, és addig nem folytatja útját, amíg a fuvarozócég nem gondoskodik az áru átrakásáról, és a terhelés megszűntetéséről. A túlterhelt kamionok rongálják az utat, a statisztikák szerint a járművek 20 százaléka közlekedik a megengedett tengelyterhelésnél jóval nehezebb rakománnyal.

A kamionokat a mérőállomásnál egy mérleggel ellátott sávba terelik, ahol egy mérleggel menet közben tudják megmérni a súlyukat. Amennyiben a mérőállomás kezelői nehezebbnek találnak egy kamiont a megengedettnél, a járművet kivezetik az állomásra, ahol újra megmérik, és ha tényleg túlsúlyos, nem folytathatja útját. Az áru átrakásáról és elszállításáról a kamiont üzemeltető cégnek kell gondoskodni. Egyszerre 16 renitens kamiont tudnak elhelyezni az állomáson.

"A beruházás 550 millió forintba került, az üzemeltetési költségeket az AKA Zrt kompenzáció nélkül magára vállalta" - mondta a projektről Hídvégi Gábor, az AKA Zrt. vezérigazgató helyettese. Az AKA Zrt. koncessziós szerződése szerint 100-108 millió euró rendelkezésre állási díjat kap évente a magyar államtól, az állomás építésének költségeit is ebből fedezték. Hamarosan rendszerbe állítják a Budapest felöl irányuló kamionforgalmat szűrő állomást, Ócsa térségében.

Az állomáson a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakemberei végzik majd az ellenőrzést, de alkalmanként az AKA alkalmazottai is segítik majd őket. Hídvégi Gábor szerint a visszatartó erőt nem a bírságolás, hanem az átrakodási kötelezettség miatti idő, és anyagi veszteség jelenthet visszatartó erőt a kamionosoknak. Az állomást munkáját rendőrök is segítik majd, Óberling József rendőr ezredes az [origo]-nak elmondta: egy rendőrkocsi teljesít majd 24 órás szolgálatot az állomásnál, a rendőrök terelik majd át a mérésre a szabálytalankodó kamionosokat.

A sajtótájékoztatón Olivier Bonnin, a cég vezérigazgatója elmondta: tudnak arról, hogy a magyar állam el kívánja adni a cégben birtokolt 40 százalékos üzletrészét, azonban egyelőre nincs konkrét információjuk az üzletről. Azt azonban már jelezték az állami vagyonkezelő felé, hogy az AKA mögött álló befektetők szívesen megvásárolnák az állami üzletrészt.