Mindent megtenne az Uber, hogy legális legyen Magyarországon

taxi, taxis tüntetés, Alkotmány utca, Uber
Taxis demonstráció az Über ellen az Alkotmány utcában. Tüntetés a piacot szabályozó rendelet reformjáért (1988-ban megszületett Minisztertanácsi rendelet) és a mobil applikációkra épülő közösségi szolgáltatások szabályozásáért. 2015.06.16.
Vágólapra másolva!
Túlbonyolított és idejétmúlt a hazai taxisszabályozás az Uber szerint. Több javaslatuk is van, ezeket elküldték a fejlesztési minisztériumnak. Szerintük ha ezeket megfogadják, akkor kétezer új munkahely jöhet létre, és azok is elégedettebbek lennének, akik Budapesten közlekednek.
Vágólapra másolva!

Az Uber sofőrjeire nemrég a NAV is rászállt, mert nem adtak számlát. Korábbi cikkünkben pedig azt is kiderítettük, hogy itthon szinte lehetetlen legálisan használni az Uber és Wundercar szolgáltatásait. Gyakorlatilag csak akkor lehet használni törvényesen ezeket, ha a sofőrnek van taxiengedélye, és megfelel minden taxisokra vonatkozó előírásnak.

A taxisok azonnnal tiltakoztak az Uber ellen Fotó: Szabó Gábor - Origo

Előrelátó szabályozást akar az Uber

Az Uber eljuttatta a javaslatait a fejlesztési minisztériumnak, mert szerintük a jelenlegi szabályozás csak néhány taxis társaságnak kedvez. A cég szerint az autómegosztás - megfelelő szabályozással - integrálható lenne Budapest közlekedési vérkeringésébe. Ugyanakkor jelentős adóbevételeket generálhatna, és új munkalehetőségek is létrejönnének.

Ehhez azonban szükséges a jelenlegi szabályok könnyítése. Túl szigorú kitétel például az Uber szerint, hogy személyszállítást csak valamilyen hotellel, rendezvényszervezővel kapcsolatban lévő autós végezhet a taxisokon kívül.

Fekete Zoltán, az Uber magyarországi munkatársa szerint az is idejétmúlt elvárás, hogy a sofőrök térkép- és városismerettel rendelkezzenek. A modern technika és a GPS forgalomalapú tájékozódást tesz lehetővé, ami feleslegessé teszi ezeket.

Fekete Zoltán szerint a személyszállítási szolgáltatók szabályainak könnyítése mellett

szükséges az autómegosztás szabályainak a kidolgozása is.

Megoldás a hobbitaxisoknak is

A cég hajlandó lenne leülni a fejlesztési minisztérium embereivel, hogy korlátokat szabjanak az autómegosztásnak. Vagyis szerintük is szükséges lehet, hogy különbséget tegyenek a professzionális és a közösségi személyszállítás között.

A pontos feltételek megállapításához azonban szerinte mindenképp szükséges a minisztérium közreműködése.

Az Uber szerint is különbséget kell tenni az üzletszerűen taxizók és a csak alkalmanként fuvarozók között Fotó: Szabó Gábor - Origo

Az adózást is leegyszerűsítenék

Az Uber tárgyalásokat folytat az adóhatósággal,

hogy könnyebb legyen az adózás a sofőrök számára. Fekete Zoltán szerint az Ubernél - a hagyományos taxizással szemben - nincs semmilyen készpénzfizetés az utas és a sofőr között, így minden nyomon követhető.

Az Origo értelmezése szerint ez akár annak a lehetőségét is megteremtheti, hogy az adóhatóság közvetlenül betekintést nyerhessen a kifizetésekbe. Ezzel pedig könnyebben ellenőrizhessen. Erre külföldi példák is vannak. Van, ahol az Uber a sofőrnek járó pénzből levonja a fizetendő adót, amit egyből el is küld az adóhatóságnak.

A taxisok szerint csakis az adóelkerülés miatt lehet olcsóbb az Uber Fotó: Szabó Gábor - Origo

Számon kérhetőbbek az Uber sofőrei

Az Uber szerint az elektronikus visszajelzések és a sofőrök beazonosíthatósága garantálja az innovatív és hatékony minőségbiztosítást és fogyasztóvédelmet. Javaslatuk szerint egy hasonló rendszer bevezetése egy előremutató taxis szabályozás esetében is megfontolandó lenne.

Magyarországra jöhetne az Uber taxi is

Itthon jelenleg csak az UberX szolgáltatás érhető el, ami egy költségmegosztó szolgáltatás. A magyarországi gyakorlatban viszont hobbitaxisok szállítanak így utasokat.

Ám a szolgáltatás nem fér bele a hazai szabályozásba, így gyakorlatilag illegális, pedig 40 ezren használják.

Az Ubernek is van több országban taxiszolgáltatása: Magyarországon nincsenek meg a jogi feltételek Fotó: Szabó Gábor - Origo

Az Uber munkatársa szerint, ha a szabályozást megfelelően módosítanák, akkor lehetőség lenne rá, hogy az Uber több szolgáltatással is megjelenjen Magyarországon.

Szerintük ezzel együtt kétezer munkalehetőséget teremthetnének, és a jelenlegi taxisok is profitálhatnának a változásokból.