A kérdés most a bővítésről döntő koppenhágai csúcs elé kerül, mivel kedden a külügyminiszterek nem jutottak megállapodásra. Schüssel hangsúlyozta: Ausztria mindig is a tranzitvita megoldásától tette függővé a közlekedési fejezetek lezárását. Bécsi megfigyelők szerint Schüssel minden bizonnyal a tőle megszokott keménységgel tárgyal majd, de kizártnak tekinthető, hogy megakadályozza az EU bővítését, amelynek elkötelezett híve.
A fuvarozási tranzitengedélyek ügye vitás kérdés volt már Ausztria 1995-ös uniós csatlakozása előtt is. A csatlakozási tárgyalásai legvégén született megállapodás értelmében Ausztria úgynevezett ökopontokat ad ki az uniós tagállamoknak, amelyekből minden teherautóútra le kell vonni az adott jármű szennyezőanyag-kibocsátásától függő mennyiséget.
A 2003-ig érvényes szerződés szerint az ökopontok számának évente csökkenteni kell úgy, hogy 2003-ban az 1991-es szint 40 százalékát tegyék ki, és ezen belül egyetlen évben sem szabad túllépni az 1991-es, mintegy 1,61 millió kocsihoz mért 108 százalékot.
Noha az osztrák utakon közlekedő teherautók útjainak csupán töredékét teszik ki a külföldi járművek tranzitútjai, az ökopontok ügye mégis rendkívül jelentős az ország számára, mivel Ausztrián áthalad a kelet-nyugati és az észak-déli forgalom is, ami a súlyos kocsik miatt rendkívül drágává teszi az utak építését és fenntartását. Az ökopont-szerződést Ausztria addig szeretné meghosszabbíttatni, amíg érvénybe nem lép az EU új közlekedési irányvonala.