Levonulna az állam az M5-ös pályáról

Vágólapra másolva!
Az állam várhatóan kivonul az M5-ös autópályát működtető Zrt-ből - tudta meg a Napi Gazdaság. Ez rövid távon pénzt hozna az államkasszába, ugyanakkor kérdésessé válna az Állami Autópályakezelő Zrt. sorsa.
Vágólapra másolva!

Rövidesen döntés születhet az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. kivonulásáról az M5-ös autópályát működtető, Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt.-ből. Az információt nem erősítették meg a gazdasági tárcánál.

Az ÁAK-nak három lehetősége van. Az egyik szerint a jelenlegi 40 százaléka mellé megszerzi az AKA 60 százalékát - erre amúgy is opciója van -, és az így 100 százalékos tulajdonába került céget továbbra is megtartja. Ezt a szakemberek nem igazán tartják elképzelhetőnek.

A másik lehetőség, hogy az ÁAK nem él opciójával, és túlad a 40 százalékon. Ennek van esélye, de a legnagyobb sanszot a harmadik változatnak adják a szakemberek, amely szerint az ÁAK lehívja az opciót, ezt követően pedig túlad a 100 százalékon. Ezt viszont csak abban az esetben érdemes megtennie, ha garantált, hogy 2007-ben mindkét tranzakciót le tudja bonyolítani, különben óriási hiány keletkezne a büdzsében. Szakemberek szerint pénzügyi szempontból ez kedvezőbb volna az állam számára, mintha "csak" a 40 százalékot dobná piacra. Amennyiben viszont nem jönne össze egy év alatt az előbbi ügylet, akkor mégis érdemesebb a 40 százalékot értékesíteni.

A két utóbbi változat tehát rövid távon pénzt hozna a kasszába, ugyanakkor felveti annak továbbgondolását, hogy ebben az esetben mi lesz az ÁAK-kal. A tárca korábban a tőzsdei bevezetést támogatta, de ezt nem támogatja, ha a kormányzat a két második változat közül választ. Ebben az esetben ugyanis egy -jelentős értékétől megfosztott- céget vinnének a börzére, amelynek a konkurenciája is piacra lépett időközben.

Az ÁAK 2004 elején vásárolta meg az AKA részvényeinek 40 százalékát, 82 millió eurós ügylet keretében. A vételár igen kedvező volt: csak 30 százaléka annak, amennyibe a 100 százalékos tulajdon megszerzése került volna - mondta akkoriban Csillag István közlekedési miniszter.

A megállapodás értelmében az állam a költségvetésből 27 éven keresztül rendelkezésre állási díjat fizet az autópályát üzemeltető magánbefektetőnek. Ezt követően, 2004 szeptemberében módosították az állam és az AKA között meglévő, az M5-ös autópálya építéséről és üzemeltetéséről szóló koncessziós szerződést. A módosítás értelmében a Kiskunfélegyháza-Szeged szakasz megépítése után, 2006. január 1-jétől 2030-ig a magyar állam által fizetett rendelkezésre állási díj évente 92,5 millió euró lesz a korábbi 106 millió euró helyett. Így az állam rendelkezésre állási díj címén, huszonöt év alatt nominálisan, mintegy 575 milliárd forintot fizet ki az AKA Rt.-nek, ami most 209 milliárd forintot jelent.

A NA Zrt. teljes egészében átvállalja az ÁAK Zrt. idei autópálya-építéssel kapcsolatban felvett hiteleit - mondta az MTI-nek Nagy Attila, az ÁAK vezérigazgatója. Ennek technikájáról még folynak az egyeztetések, ám az bizonyos, hogy az ÁAK-nak az év végére lesz hiteltartozása.