Orbán szerint bűn lenne külföldiekkel építtetni az autópályát

Vágólapra másolva!
A kormány mezőkövesdi ülése délben véget ért. Ezután Orbán Viktor és a miniszterek a Nemzeti Autópálya Részvénytársaság, a kivitelező Vegyépszer Rt. és Betonút Részvénytáraság, valamint a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. vezetőinek kalauzolásával megtekintették Mezőkövesd, illetve Szentistván térségében az M3-as egy befejezés előtt álló új szakaszát, amelyen hétfőn már több kilométer hosszúságban aszfaltot terítettek, több híd, áteresz elkészült.
Vágólapra másolva!

A szemle után az autópálya építkezésének egyik helyszínén felállított sátorban Orbán Viktor sajtótájékoztatón szólt a nap során szerzett tapasztalatairól és a kormányülésen elhangzottakról.

"A kormány hosszú távú autópálya és autóút gyorsforgalmi útépítési programját kiegészítve immáron 2015. évi időhorizontot rajzoltunk föl, a részletek kidolgozását pedig Fónagy János közlekedési és vízügyi miniszter vezetésével végzik majd el a szakértők" - jelentette be a miniszterelnök. A döntés szerint októberre a kormánynak már nem tíz, hanem tizenöt évre szóló gyorsforgalmi, autópálya és útépítési programja lesz - tette hozzá.

Orbán elmondta, hogy a februári kormányhatározat szerint 2007-ig megépíteni tervezett több mint 700 kilométernyi gyorsforgalmi út hosszát mostani döntésükkel - a tizenötéves időhatáron belül - megkétszerezik, ezenkívül a felújítások során mintegy 200 kilométernyi utat szintén gyorsforgalmi úttá alakítanak át.

A miniszterelnök megköszönte a Magyar Fejlesztési Bank jó finanszírozási munkáját, a Nemzeti Autópályaépítési Rt.-nek a kiváló szervezést, a Betonút és a Vegyépszer részvénytársaságoknak a minőségi munkát. Elismerését fejezte ki munkájukért az építésben jó partnernak bizonyuló helyi kis- és középvállalkozóknak.

"Az autópálya-építés arra is például szolgál" - közölte ezzel összefüggésben -, "hogy az országban költségvetési pénzből vagy kormánygaranciával megvalósuló beruházások hasznát nem külföldieknek kell lefölözniük, hanem ezekkel a magyar vállalkozóknak kell lehetőséget nyújtani a megerősödésre". "Ebben az esetben az volt a tét, képesek vagyunk-e az Európai Unió minőségi követelményeinek megfelelően, kellő gyorsasággal, ésszerű árért magunk is megvalósítani ilyen beruházásokat" - mondta Orbán Viktor.

"Minden kilométer út, minden híd, amelyet megépítünk, amelletti bizonyság, hogy mi magyarok, magyar vállalkozók képesek vagyunk ugyanolyan munkát, ugyanolyan minőségben elvégezni, melyhez hasonlókat a korábbi években kizárólag nemzetközi nagy cégek végeztek, illetve végeztettek el velünk" - tette hozzá a kormányfő.

Közölte: hiba, sőt bűn lenne a jövőben külföldi nagyvállalkozóknak engedni át olyan munkákat - legyen szó autópályáról, vasútépítésről, vagy más költségvetésből, kormánygaranciával indított nagyberuházásról -, melyek kivitelezésére alkalmas magyar vállalkozók vannak. "Mindazonáltal szívesen működünk együtt külföldi nagyvállalkozókkal és szívesen látjuk őket olyan területeken, amelyen magunk nem vagyunk elég erősek, sőt alvállalkozóként is szívesen fogadjuk e vállalkozói kört, de ahhoz ragaszkodnunk kell, hogy a fővállalkozói lehetőségekből fakadó üzleti előnyökkel magunk éljünk, ne engedjük úgy kivinni a hasznot az országból, hogy nekünk csak a morzsák maradjanak" - jelentette ki a miniszterelnök.

Ha az autópálya-építés során az derült volna ki, hogy a magyar vállalkozók a kormány támogatása ellenére sem lettek volna képesek erre a beruházásra, akkor nemcsak a magyar vállalkozók buktak volna meg, hanem a polgári kormány is - közölte Orbán.

A miniszterelnök kitért arra is, hogy az autópálya építése igen jótékony hatással volt a környező településekre; Mezőkövesden például hat százalékra csökkent a munkanélküliség, csak ebben a térségben ezer embert foglalkoztatnak a kivitelezők.

Minden egyes forint, amit autópálya-építésre költünk el, további három-négy forint üzleti beruházást mozgósít meg, és a későbbiekben, amikor már működő ipari körzetek jönnek léte, a tőkebevonások révén újabb munkahelyeket lehet teremteni - mondta a kormányfő.

"A kormány a mezőkövesdi kihelyezett ülésén nem foglalkozott az autópálya-építés ütemének felgyorsításával, hanem azt vizsgálta, milyen elemekkel lehet kibővíteni a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztését" - mondta a kormányülés utáni sajtótájékoztatón Fónagy János. A közlekedési és vízügyi miniszter - aki a kormányfő után beszélt a fejlesztési programról - közölte, hogy a kabinet határozata szerint mind az M3-as Füzesabony-Polgár közötti szakaszának, mind az M7-es rekonstrukciójának továbbra is 2002. november 30-a a befejezési határideje.

Fónagy elmondta, hogy a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztési programjának megvalósításáról szóló beszámolóját a kormány tudomásul vette. "A kabinet szükségesnek tartotta, hogy a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztési programját a meghirdetett gazdaságpolitika céljaival összhangban, az ország kiegyensúlyozottabb térségi fejlődésének elősegítése érdekében bővítse, és 2015-ig kijelölje a legfontosabb feladatokat" - tette hozzá.

A döntés értelmében az M7-es autópálya Budapest-Székesfehérvár közötti szakaszának bal pályáján kiépítik a harmadik forgalmi sávot, és elkészülnek az út Zamárdi-országhatár közötti teljes szakaszának kétszer két forgalmi sávossá való kiszélesítésével.

Megépül a Budapestet elkerülő M0-ás útgyűrű északi szektora, vagyis a Duna-híd és a csatlakozó utak kiépítése a 2-es számú főút és a 11-es számú főút között. Úgyszintén megvalósul az M5-M3 közötti autópálya átkötése Gödöllőnél.

A közlekedési tárca vezetője beszámolt arról is, hogy a korábbi programban is szereplő dunaújvárosi dunai hídhoz vezető autóutat autópályává fejlesztik, mégpedig az M8-as autópálya Veszprém és Szolnok közötti szakaszának részeként. Megemlítette, hogy a most elfogadott kormányhatározat szerint Budapest-Szekszárd-országhatár között autópályává fejleszthető autóutat építenek, ehhez kapcsolódik az M6-os Bóly-Szentlórinc közötti szakaszának megépítése.

Úgyszintén megépítik az M30-as Miskolc-országhatár közötti szakaszát, amelyet a jövőben autópályává fejleszthetnek - mondta Fónagy.