Lemaradnak nyelvtanulásban a magyar diákok

Vágólapra másolva!
Csak egy idegen nyelvet tanulnak a szakközépiskolákban és szakiskolákban a diákok; ami nem felel meg a nemzeti alaptanterv követelményeinek - olvasható az oktatási tárca honlapján közzétett felmérésben. Ez messze elmaradnak az uniós célkitűzéstől is, amely szerint felnőtt korra két idegen nyelvet kell tudnia minden európai polgárnak.
Vágólapra másolva!

A szakközépiskolákban és szakiskolákban egyetlen idegen nyelvet tanulnak a diákok, a szakközépiskolások közül is mindössze minden 10. diák tanul két idegen nyelvet - ezzel az eredménnyel zárult egy felmérés, amelyet az oktatási minisztérium honlapján tettek közzé. Ezek az adatok nem felelnek meg a nemzeti alaptantervben rögzített követelményeknek, ráadásul messze elmaradnak az európai nyelvpolitikai alapelvektől, amelyek szerint felnőtt korra az anyanyelv mellett két idegen nyelvet kell tudnia használni minden európai polgárnak.

A felmérés célja az volt, hogy a nyelvtanárok és a tanulók véleménye alapján, valamint osztálytermi megfigyelésekkel átfogó képet adjanak a nyelvoktatásról, a diákok nyelvtanulási lehetőségeiről. A megkérdezett diákoknak a szakiskolákban közel a harmada, a szakközépiskolákban a kétötöde tanulna két idegen nyelvet, ami egyértelműen meghaladja azt, amit az intézmények nyújtanak.

A szakközépiskolákban a diákok közel 60 százaléka angolul, 40 százaléka pedig németül tanul, a szakiskolások esetében az arány fordított: többségük a német nyelvet tanulja.

Az eredmények azt mutatják, hogy a szakiskolákban több mint kétszer annyian vannak azok, akik angolul tanulnának, mint azok, akik németül. Az angol lényegesen népszerűbb a tanulók körében, mint a német, és jelentős azok száma, akik nem azt a nyelvet tanulják, amit szeretnének.

Az intézmények többségében a nyelvtanulás körülményei megfelelőek, a diákok átlagosan 13 fős csoportokban tanulnak idegen nyelvet, többnyire megfelelő óraszámban. Az iskolák ellátottsága többnyire jó: CD-, illetve DVD-lejátszó, projektor, számítógépterem és internet szinte mindenhol van, de az óramegfigyelések tapasztalatai szerint a tanárok kevéssé használják ezeket. Sok helyen azonban nincs nyelvi szaktanterem, és az iskoláknak közel a felében hiányosnak tartják a tankönyvellátottságot.