Honnan szívja az erőt a Jobbik?

jobbik erősödik
A Jobbik választási kampánynyitója Miskolcon, a Generali Arénában, 2014. februárjában
Vágólapra másolva!
Főleg a Fidesztől áramlanak szavazók az egyre inkább erősödő Jobbikhoz, amely az arculatváltásával a vidéki, aktívan dolgozó fiatalokat tudta megnyerni. A pártnak az is kedvez, hogy most nincs a kampány kereszttüzében.
Vágólapra másolva!

Balázs egy tiszántúli kisvárosban él. A húszas éveit tapossa, évek óta egy környékbeli gyárban dolgozik. Fizetése átlagos. Néhány hete pedig úgy döntött, a Jobbikra fog szavazni.

Bár Balázs a valóságban nem létezik, hozzá hasonlók ezrei jutottak ugyanerre az elmúlt hetekben, legalábbis Závecz Tibor, az Ipsos véleménykutatási igazgatója szerint. A Jobbik több közvélemény-kutatás szerint jelentősen megerősödött január óta, már a pártválasztók 16-19 százaléka támogatja, és Závecz szerint elsősorban a vidéken élő, 20-30-as korosztályba tartozó, aktívan dolgozó középosztálybeliek körében nőtt a párt támogatottsága.

A Jobbik választási kampányának megnyitója Miskolcon februárban Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Bár az elmúlt hetekben észlelt népszerűség-növekedés látványos, tulajdonképpen csak a 2010-es szintet érte el ismét a Jobbik – egy hosszabb hullámvölgy után. Závecz szerint a Jobbik 2010-es táborának 85 százaléka most is jobbikos, az új támogatók pedig alapvetően két felől érkeztek, nagyjából egyenlő arányban: azoktól, akik 2010-ben a Fideszre szavaztak, illetve azoktól, akikről nem lehet tudni, hogy 2010-ben kire szavaztak, vagy kire szavaztak volna (például nem árulták el, vagy nem szavazhattak).

Beck László, a Medián kutatási igazgatója szerint a Fidesz a választás óta elvesztett szavazóinak jó egyharmada kötött ki a Jobbiknál, a radikális párt új szavazóinak több mint a felét teszik ki a korábbi fideszesek. A Jobbik táborának gyarapodását jelentő másik csoport java részben olyan fiatal, akik 2010-ben nem szavaztak.

Csökkenő elutasítottság

A Jobbik egyik parlamenti képviselője, Hegedűs Tamás az Origónak azt mondta, három olyan csoport van, amelyből többen választhatták a Jobbikot:

1. A korábban is jobbikos, de elbizonytalanodott szavazók, akiket sikerült újra aktivizálni.

2. Az alapvetően jobboldali elkötelezettségű, de évek óta a Fidesz és a Jobbik között hezitáló szavazók. „Ők olyanok lehetnek, akik érdekeltek abban, hogy jobboldali vezetés legyen, és lehet, hogy egy kiélezettebb helyzetben a Fideszre szavaznának, de mivel most elég valószínűnek látják a Fidesz győzelmét, megengedhetik maguknak, hogy inkább a Jobbikra szavazzanak. Az is lehet a céljuk, hogy minél erősebb ütés érje a baloldalt” – mondta Hegedűs.

3. Azok, akik protest szavazók vagy kormányváltást akarnak, de a baloldal hiteltelenné vált a szemükben, egyrészt a személyi összetétele, másrészt a programtalansága és üzenetnélkülisége miatt.

Mindazonáltal Hegedűs szerint mindhárom eset mögött ugyanaz az ok áll: az, hogy az arculatváltással, a pozitív kampánnyal sikerült csökkenteni az elutasítottságuk mértékét. Egy, a párt által készített nagymintás közvélemény-kutatás már 2011-ben megmutatta, hogy a párt legnagyobb növekedési tartaléka abban van, ha csökkenti az elutasítottságát. „Az asszociációs vizsgálatok alapján egyértelműen kijött, hogy a Jobbikhoz az agresszív attitűdöt párosítják. Az arculatváltással a vállalhatóság növekedett” – mondta Hegedűs. Szintén jó hatással lehet a párt népszerűségére, hogy a 2010-es választással szemben eddig elkerülték a botrányok, „a baloldal és a Fidesz pedig egymás lejáratásával van elfoglalva”.

„Nincs kereszttűzben a Jobbik, ránézésre a nyugodt erőnek tűnik, ami persze lehet múlékony, de most ez a helyzet” – mondta a politikus.

A Jobbik kampánymegnyitója Miskolcon Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Novák Előd, a Jobbik alelnöke szerint a lakossági fórumaik alapján a legnagyobb mértékben azokkal a csalódott szavazókkal nőtt a szavazótáboruk, akik az elmúlt egy-két évben még azt mondták, hogy nem mennek el szavazni. Novák szerint a változást az hozta meg, hogy az EU-ról vagy a cigányságról eleget beszéltek, mindenki ismeri a véleményüket ezekről a témákról, így már „nem a törzsbázisra kell koncentrálni, hanem tudunk nyitni más témák felé”. Előkerültek például a szociális kérdések, amelyekkel tudatosan célozzák az idősebbeket és a nőket. Szabó Gábor kampányigazgató szerint például leginkább az idősek közül jönnek egyre többen a fórumaikra.

Závecz Tibor szerint is leginkább azzal magyarázható, hogy főleg a vidéki, fiatal középosztály fordult a Jobbik felé, hogy a korábbi ideológiai alapon megközelített témák helyett egyre több racionális, pragmatikus kampányelemet használ a Jobbik, konkrét, egzisztenciális felemelkedést ígérnek, szakpolitikai témákkal foglalkoznak.