Titkok a költségvetésben
2015. május 30. 08:10
A költségvetésből látszik, hogy most a munkahelyteremtés, a családok és a gazdaság élénkítése áll a középpontban - kezdte felszólalását Glattfelder Béla. Ma már a nemzetközi hitelminősítők is bizalmat szavaznak nekünk és látják, hogy Magyarország a vártnál jobban teljesít.
18 törvényt módosít a költségvetést megalapozó csomag. A stabilitási törvény változtat az államadósság növekedésének szabályain. A korábbi szabályozás túlzottan visszafogná a gazdaság teljesítményét - indokolta a könnyítést az államtitkár. A jövőben, a korábbi, szigorúbb stabilitási törvényt csak akkor kell betartani, ha a jegybank 3 százalékos inflációs célját meghaladó a pénzromlás és 3 százalék feletti a gazdasági növekedés. Minden más esetben legalább 0,1 százalékpontos csökkenést kell elérni.
Később lép hatályba az egykulcsos társasági adó, mert a mostani szabályok is elég vállalkozóbarátok.
Egy éven belül fel lehet törni a Stabilitási és Megtakarítási Számlákat 20 százalékos adó mellett, egy éven túl 10 százalékos adó mellett. Eddig csak öt év után lehetett feltörni. A jövőben minden új számla után minimum 10 százalékos lesz az adó.
A költségvetés azon háttérszámítású adatai lesznek titkosak, amelyeket benyújtáskor sem hoznak nyilvánosságra. A nemzetgazdasági miniszter azonban, amennyiben úgy dönt, nyilvánosságra hozhatja az adatokat. A módosítás nem megy az átláthatóság rovására, az adatok ugyanis a jövőben is közérdekűek maradnak - fogalmazott az államtitkár.
A reklámtörvény eltörli a reklámok után, az ügynökségeknek juttatott bónuszkifizetéseket. A reklámozók közvetlenül a médiumoknak fizetnének, francia mintára. Az ügynökségek a korábbi szabályozás szerint indokolatlanul magas, akár 20-50 százalékos bevételt is elérhettek, ezen kíván változtatni a módosítás, így a reklámozás a cégek számára olcsóbb lesz - indokolt az államtitkár.
Az új időpont szerint 2017-re tolódik a bevezetés - jelentette be Glattfelder Béla, de az integrált dohányellátó is két hónap csúszással fog felállni.
Felszólalása előtt bejelentették az ötórás vita időkereteit. A rendszerváltásnál kezdi. Adjuk vissza az embereknek adócsökkentés formájában munkájuk gyümölcsét: ezt a kormány meg is teszi, ezúttal 170 milliárd forint értékben. Tuzson Bence újra elsorolta az adócsökkentéseket: 1 százalékos szja, sertéstőkehús 5 százalékos áfája, kétgyermekes családi adókedvezmény, átlátható díjrendszer, ami a bürokrácia rezsicsökkentése - jutott el a mostani jogszabálycsomaghoz.
A mostani jogszabálycsomag is értékeket tükröz: ez az érték pedig az átláthatóság. Ne fordulhasson elő, hogy egyesek két oldalról fogadjanak el díjazást, mint a reklámügynökök a reklámozóktól és a reklámközvetítőktől. Ilyen a jövőben nem lesz. A kormánynak fontos a munkából élők és munkahelyteremtő vállalkozások támogatása. A jövőben 15 százalékos díj felett az ügynökségek nem fogadhatnak el bónuszokat a reklámok közvetítőitől. A franciák már 1990-ben elfogadták ezt a szabályozást. A kivezetésre kerülő szabályt ugyan a piac alakította ki, de az torzítja a piacot.
A kiemelt bevételű vállalkozások kedvezményt kapnak befektetésekre és munkahelyteremtésre. A cél, hogy kiszélesedjen a középréteg - jelentette be Tuzson Bence.
Normális esetben az alapoknál kell kezdeni egy házat. Ez a költségvetésre is igaz, de a Fidesz fordítva csinálja: tegnap délutánig lehetett beadni módosítást a költségvetéshez, miközben ma tárgyaljuk csak a költségvetés megalapozását. A józan paraszti ész és a logika alapján fordítva kellett volna csinálni - kezdte Burány Sándor, az MSZP vezérszónokaként.
A Fidesznek nincs átfogó gazdaságpolitikája, ad hoc változtatja a törvényeket - ez derül ki a most benyújtott csomagból. A kormány bicskája beletört az államadósság elleni harcba. Pedig minden eszközt bevetett, a 3000 milliárdos nyugdíjmegtakarítások elvételétő kezdve. Elemzők úgy tartják, hogy 15 év múlva összeomlik a nyugdíjrendszer, a 2010-ben elvett pénz a majdani nyugdíjasok nyugdíjából hiányozni fog, mert ennyit egyetlen kormány sem fog tudni visszapótolni. Az áldozatnak azonban semmi értelme nem volt, az államadósság nőtt - szögezte le Burány Sándor.
A korábbi adósságképlet betartása 700 milliárdos megszorítást jelentene, irreális növekedési várakozásokra épült, ami a külföldiek felé egyszerű kommunikációs célokat szolgált.
Néhány naiv Fideszhívőn kívül nem sok kormánytag jeleskedett, hogy pénzt tegyen az alapba, de mivel a Fidesz feladta az államadósság elleni küzdelmet, az alapot most szép csendben megszüntetik.
Az államadósság egyetlen napon, amikor mérik, jól áll, de előtte és utána rekordokat döntöget - véli az MSZP. Az, hogy ezt az eredményt egyetlen napra hozzák egyre többe kerül az országnak.
A törvénycsomag a közérdekű adatkérést egy sor új adat esetén megakadályozza, és ezzel kiterjeszti a titkosításra szánt adatokat: a háttérszámítások 10 évre, az állam finanszírózása és az adósság kezelésére vonatkozó adatsorok két évre lesznek titkosak. A titkosítás nem az átláthatóság irányába tett lépés, épp ellenkezőleg - cáfolta a korábbi, kormánypárti felszólalásokat az MSZP vezérszónoka.
A korábbi szabályozás arról szólt, hogy ha valaki állampapirokba öt évre beteszi a pénzét, akkor a kormány nem nézi annak eredetét. Az adóamnesztia az szja-hoz képest már korábban is indokolatlanul alacsonyan adóztatta az ilyen jövedelmeket, de most tovább lazul a szabályozás: öt év helyett már egy év után hozzáférhető lesz a pénz, azt nem is kell állampapirokban tartani. Ez azt jelenti, hogy a gyanús eredetű jövedelmek egy éven belül tisztára moshatók - fordította le köznyelvre a módosítást Burány Sándor.
Elkésett, mert a költségvetés előtt kellett volna tárgyalni. Elfogadhatatlan, mert elismeri az államadósság elleni harc bukását, megkönnyíti a pénzmosást, a beígért társasági adó könnyítéseket elhalasztja, az átláthatóságot rontja - összegzett az MSZP vezérszónoka.
A költségvetés nem házépítés: a vita koherens és logikus módon először a lényegről szólt, és utána a kabáthoz varrjuk a gombot - cáfolta Burány Sándor értékelését Aradszki András. A kereszténydemokrata képviselő nyolcévezéssel kezdi: az 52 százalékos GDP-arányos államadósságot a szocialisták 80 százalék fölé tornászták, és még 13 000 milliárd forint IMF kölcsönt is felvettek. Ha nincs kormányváltás, az MSZP következetes gazdaságpolitikája csődbe vitte volna az országot - fogalmazott.
A Fidesz-KDNP következetes gazdaságpolitikája olyan stabilitást és eredményeket produkált, amelyeket Európában már évtizedek óta követnek, és elismernek. Az adósságképlet megváltoztatását épp a megszűnt infláció, az alacsony államháztartási hiány és az államadósság csökkenése indokolja. Annak változására az Állami Számvevőszék és a Költségvetési Tanács tett javaslatot. Az új képlet jó üzenetet fogalmaz meg az adósságcsökkentés pályája szempontjából.
A társasági adócsökkentés helyett az szja- csökkentése mellett döntött a kormány. A kettő együtt nem megy, de hosszabb távon a 10 százalék alatti társasági adó nem elképzelhetetlen.
Összhangban van a hatályos adatvédelmi törvénnyel az adatok nyilvánosságra hozatalának a korlátozása. A magyar gazdaságot meghatározó tőzsdei szereplők oszalékának túl korai nyilvánosságra-hozatala nem szolgálja a cégek érdekét.
A stabilitást mutatja, hogy mindössze 59 szakaszból áll a költségvetést megalapozó törvény, erre korábban nem volt példa - összegzett Aradszki András kereszténydemokrata vezérszónok.
Hegedűs Lórántné a Jobbik vezérszónokaként Orbán Viktor ötéves kormányzásának évfordulóján, tegnap elhangzott, kormányfői értékeléséből idéz. A törvénytervezet sajnos még mindig az erő-, és nem a figyelem politikáját tükrözi: rossz kottából játszik, ezért vissza kell vonni.
Az államadósság növekedésénél nem kell figyelembe venni az uniós forrásokat - idéz a törvényből Hegedűs Lórántné. Tudjuk, hogy jelentős a források hibás és jogellenes felhasználása, ami arra kényszeríti az államot, hogy a forrásokat visszafizesse az uniónak. Ezeket a forrásokat már elköltötték, igenis növelik az államadósságot, ezért kérem, hogy ezt a kis elírást majd javítsák a 2-es paragrafusban.
A titkosítás szembemegy az alaptörvénynek a felelős közpénzfelhasználásról szóló passzusaival - véli a Jobbik. Az előkészítéseket rendszeresen titkosítják, például a Liget Projektnél, amikor pedig végre kiadják az adatokat, a döntéshozatal rendszerint már megtörtént.
A Jobbik kikérte a gyermekétkeztetésre vonatkozó számításokat, hogy megtudja, miért ugyanakkora összeg szerepel erre a célra 2016-ban a költségvetésben. A Jobbik képviselője reméli, ezeket nem fogják titkosítani, még akkor sem, ha az adatokból kiderül, hogy a számítások nem megalapozottak.
A költségvetési szervek költekezéseinek további összevonása nem segíti az átláthatóságot. Azok részletezettsége már eddig sem volt elégéses - véli a Jobbik vezérszónoka. Az erő politizálásának eszköze, hogy az önkormányzatok számára nyújtott támogatásoknál a felhasználás időkerete önkényesen lecsökkenthető. A kiszabható bírságok összegét eddig törvény szabályozta, a jövőben kormányredeletben döntik el, ami átláthatatlan és önkényes helyzeteket teremthet.
Vajon a lóversenyfogadások szabályozásánál most milyen kedvezményt kap Andy Vajna? Bele se merek gondolni, hogy ez mennyibe kerül majd az adófizetőknek. Az Eximbank megemelt forrásait nem indokolják, mint ahogy azt sem, hogy miért kap miniszteri szintű jogosítványokat a bank. A jövőben nem kell részletezni hogy az egyes nemzeti és kiemelt kategóriájú színházak pontosan mennyi támogatást kapnak. Nem ismerhetjük meg a minisztériumok és önkormányzatok működési szabályait az intézmények honlapján, mert azokat innentől nem kötelező feltölteni. Mi indokolja ezt?
A kormány a közmunka mesterséges világában és nem a valódi világban él. Az LMP szerint egyáltalán nem könyvelhető el sikerként a közmunkán alapuló gazdaságpolitika - mondta Schmuck Erzsébet, az LMP vezérszónoka. 2008 óta nem emelik a GYES-t és a családi pótlékot, ami a családi adókedvezménynél jóval több embert érintene. Kinek jó a 2-3 százalékos növekedés, ha az emberek ennek a hasznát nem érzik? - cáfolta a kormánypárti sikerpropagandát.
Utoljára az 1990-es években volt érdemi vita. A mostani költségvetés sem kivétel: nem az érdemi számításokról, a társadalompolitikáról szól, hanem az ellenzékkel szembeni zsigeri érvelésről. Önök nem veszik tudomásul, hogy 70-80 000 forintból nem lehet megélni - utalt a tegnapi, szociális tüntetésre. A rezsicsökkentés is szemfényvesztés. Ideje lenne befejezni a zsigerbeszédet - fogalmazott Schmuck Erzsébet.
Fordított a sorrend - értett egyet Burány Sándorral az LMP vezérszónoka. Önök nem ismerik az emberek és az ellenzék bevonását a döntéshozatalba, ezért tikolják el a költésgvetési adatokat. A kormány felmenti magát az átláthatóság és a háttérszámítások bemutatásának kötelezettsége alól, amelyre egyébként törvény kötelezi. Valójában nincsenek is hiteles és komoly számítások, folyamatosan a felülről jövő politikai akaratnak kell eleget tenni.
Értelmetlen, és vállalkozásokat tehet tönkre a reklámbónuszok eltörlésére irányuló piaci beavatkozás, azt egyedül a Fideszen belüli belháború indokolhatja - fogalmazott az LMP vezérszónoka.
Az LMP is a becsületes adózók arculcsapásának értékeli az adott esetben bűncselekményekből származó pénzekre kivetett adó 10 százalékra történő mérséklését. Az önkormányzatokhoz, állami cégekhez kirendelt felügyelőkkel kapcsolatban komisszártörvényt emleget.
Örömteli viszont, hogy a multik terheinek további csökkentését-, a társasági adó bevezetését elhalasztják, akárcsak a nevetséges adósságképlet megváltoztatása, és az álszent szociális temetés elhalasztása, utóbbit az LMP azonnal megszüntetné - fogalmazott Schmuck Erzésbet. Felszólalása az utlolsó a vezérszónoki körböl. Köszönjük a figyelmet!