A brit Serious Fraud Office (SFO) jelzése alapján a malajziai korrupcióellenes bizottság (MACC) vizsgálatot indított, miután felmerült a gyanú, hogy 50 millió dolláros vesztegetés történt annak érdekében, hogy az AirAsia légitársaság Airbus márkájú repülőgépeket vásároljon, számolt be a Reuters hírügynökség.
A britek egy 2012-es szponzori megállapodásra alapozzák a gyanút, ami a ma már nem létező Caterham F1-es csapatot érintette, amelynek tulajdonosa Tony Fernandes, az AirAsia ügyvezetője és Kamarudin Meranun, a légitársaság elnöke volt.
Az SFO szerint 2013 októbere és 2015 januárja között az Airbus anyavállalata, az EADS 50 millió dollárral szponzorálta a csapatot és a repülőgépgyár alkalmazottai további 55 millió dollárt ajánlottak fel, de ez a kifizetés nem valósult meg. A hivatal Döntéshozó 1 és Döntéshozó 2-ként hivatkozott az érintettekre, akik az „AirAsia és az AirAsia X kulcsfontosságú döntéshozói”, és
honorálták őket azért, mert 180 repülőgépet rendeltek az Airbustól.”
„A sportcsapat felé történő kifizetés célja az volt, hogy biztosítsák vagy honorálják az üzlet kapcsán tett helytelen szívességet.” Az AirAsia határozottan elutasította a felvetést, de együttműködik az MACC-vel, az Airbus nem kommentálta az értesülést.
Fernandest és Meranunt a Reuters nem tudta elérni, de a légitársaság később bejelentette, hogy az érintettek a következő két hónap során csupán tanácsadóként dolgozhatnak aláírási jog nélkül, miközben megvizsgálják a történteket. A közlemény leszögezte, hogy az AirAsia azután kezdte szponzorálni a Caterhamet, hogy azt az igazgatótanács is jóváhagyta.
Fernandes és Meranun egy külön közleményben szintén „kategorikusan tagadta”, hogy visszaélés történt és hozzátették, nem ártanának a cégnek, amelynek felépítésével foglalkoztak egész életükben.
„A Caterham F1 – amit a vád szerint helytelenül szponzorált az Airbus – akkoriban Forma-1-es versenyistálló volt, és világszerte népszerűsítette egyebek mellett az AirAsia, az AirAsia X, a GE és az Airbus [márkákat]. Amíg a Caterham tulajdonosai voltunk, a cég nem termelt profitot és végül 1 fontért adtuk el 2014-ben. Ez az elejétől fogva a márkázásról szólt és nem azért vágtunk bele, hogy profitáljunk belőle.”
A Caterham 2014 októberében csődvédelem alá került, közösségi finanszírozás segítségével a szezont befejezte, de 2015-ben már nem állt rajthoz, az eszközök értékesítése után is tartozás maradt utána.