"Nem voltam megelégedve a webkeresőkkel"

Vágólapra másolva!
Tavaly hallottunk róla először, hogy egy 19 éves webfejlesztő, a Zerking "művésznéven" bloggerként is ismert Sajtos István saját webkereső fejlesztésébe fogott. A próbálkozás már csak azért is merész ötletnek hangzott, mert a Google az elmúlt években teljesen letartolta a hazai piacot. A projekt azonban nem halt el, mint számos hazai webes próbálkozás, sőt a napokban elérhető vált a netezők számára is. Interjúnkban a vállalkozás vezetőit kérdeztük. 
Vágólapra másolva!

A Szörcs.hu-t 2009 tavaszán meghívott tesztelők próbálhatták ki, nyáron már bárki regisztrálhatott az oldalon, aki meg szerette volna nézni, szerda óta pedig már nyilvánosan is elérhető. A fejlesztésbe idő közben beszállt Tóth Benedek is, akinek legismertebb munkája a Turulcsirip nevű twitteroldal. Őket kérdeztük a Szörcs.hu-ról - elsősorban arra voltunk kíváncsiak, biztos nem őrültség-e webkeresőt fejleszteni a Google árnyékában.

Miben más a Szörcs, mint a többi webkereső?

Sajtos István: A Szörcsöt kifejezetten a magyar felhasználók igényeire szabtuk. Egy általános kereső létrehozása a célunk, ahol az egyetlen megkötő tényező a magyar nyelv, vagyis ha magyar tartalmat keres valaki, akkor neki készül. Nem célunk szakosodott keresőt csinálni. Úgy véljük, hogy onnan, hogy valaki beírta a kulcsszavakat, a szoftvernek ki kell találnia, hogy mire kíváncsi: cikkre, friss hírekre vagy gombaleves receptjére.

A magyar piacon már most is több webkereső van, miben jobb szerintetek a Szörcs?

Sajtos: A Szörcs jobban ismeri a magyar piacot, egyrészt, mi tudjuk, honnan szeretnek a hazai internetezők tájékozódni, milyen weboldalakat, fórumokat, blogokat, helyi híroldalakat néznek, és így tovább. A Szörcs emellett a magyar nyelvet is jobban ismeri, például a szótöredékeket, vagy több jelentésű szavakat. Így tudja azt, hogy a krumplit burgonyának is nevezzük, vagy ha valaki azt írja be a keresőbe, hogy zöld, akkor lehet, hogy nem a zöld színt, hanem a zöld mozgalmakat keresi. Van tehát a keresőnek egy nyelvi asszociációs képessége. A programba mintegy 600 nyelvi axiómát tápláltunk be, de folyamatosan tanul a felhasználóktól, és képes arra, hogy saját szabályait átírja.

Tóth Benedek: Hozzá kell tenni azt is, hogy a Google egy, az amerikai piacon bevált terméket próbál meg ráhúzni a magyar piacra, de mi a hazai piac ismeretében, azt hiszem, jobban meg tudunk felelni az itteni igényeknek.

Forrás: [origo]
A Szörcs.hu nyitólapja az indulás után: trendek rózsazsínben

Sajtos: Nem voltam megelégedve a keresőkkel, és rengeteg ötletem volt, hogy hogyan lehetne jobbá és tenni a keresét. Persze azóta mások is sokat fejlődtek, de úgy gondolom, hogy még mindig vannak olyan bemutatásra váró ötleteink, amelyekkel tudunk újat és jobbat mutatni. A Szörcs nem csak egy szolgáltatás számunkra, hanem egy egyedi technológia is. Ezek a nyelvi pontosításban és relevanciában segítenek. Ezt a technológiát szeretnénk továbbfejleszteni, finomítani. Hosszú távú célunk az emberi gondolkodás jobb lemodellezése, hiszen egy kereső is erre épül.

Tóth: Az pedig egy téves közhiedelem, hogy a nagyokkal nem lehet kiállni. Éppen a jelenlegi keresők számítanak erre jó példának. Hol vannak már a tíz évvel ezelőtti keresőóriások? Az Excite-ot meg az Altavistát éppen ezek az olyan egykori garázscégek tüntették el, mint a Google. Az is tévedés, hogy keresőt írni lehetetlen és minimum mágia kell hozzá. Nem az: egy átlag webes alkalmazásnál persze nehezebb, de nem kivitelezhetetlen. Üzleti szempontból pedig, ha az ember végigszámolja a dolgot: megnézi a világ keresőpiacát, megnézi, mi mennyibe kerül, megnézi mik az erőviszonyok, a várható bevételek, várható kiadások, akkor látja, hogy ez egyáltalán nem egy kockázatos vállalkozás, pláne nem őrültség.

Szakmai körökben már tavaly bemutatkozott a Szörcs, milyen volt az oldal első fogadtatása?

Sajtos: Természetesen az ilyesmit a szakmai közönség jól szokta fogadni, számukra ez nagyon izgalmas téma. Nagyon sok visszajelzést és segítséget kaptunk. A szakma pozitív hozzáállása egészen meglepett minket és nagyon hálásak vagyunk érte.

Hányan fejlesztitek a Szörcsöt?

Sajtos: Jelenleg összesen 11-en vagyunk, ebből öten foglalkoznak a szó szoros értelmében vett fejlesztéssel teljes időben. A munkában részt vettek nyelvészek és a mesterséges intelligenciával foglalkozó szakemberek is. Jelenleg még bírjuk a munkát ennyien, de már gondolkodunk a bővítésen.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Tóth Benedek és Sajtos István

Ezek szerint a Szörcs nem olyan hobbiprojekt, mint a legtöbb hazai webkettes fejlesztés, amelyeket a gazdáik a szabadidejükben, a "rendes" pénzkereset mellett gondoznak.

Sajtos: Nem az, igaz, ehhez kellett három év. Az első billentyűleütés az algoritmusban 2007 elején történt meg, és eleinte 60-40 százalékos arányban dolgoztam más webes fejlesztéseken és ezen. Mostanra már 95 százalékban csak a Szörcsön dolgozom, a korábbi munkáimmal - webes tartalommenedzselő rendszerek, videotömörítő és így tovább - már csak karbantartás szintjén kell foglalkoznom.

Mennyibe került eddig a Szörcs fejlesztése?

Tóth: Nagyságrendileg néhány tízmillió forintba került eddig a projekt. Egy átlagos magyar induló vállalkozáshoz képest ez persze drágának számít, de nemzetközi mércével nézve abszolút nem kiemelkedő. Ahhoz képest pedig, hogy mekkora piacra szeretnénk betörni, ez elhanyagolható. Annak meg, hogy a tulajdonosok és befektetők között csak magyar magánszemélyek vannak, különösen örülünk. Hülyén vette volna ki magát, ha mondjuk egy angol bank vagy egy kaliforniai befektető pénzével vágunk neki a magyar internetnek.

Egy új webkereső önerőből való elindítása mégis elég merész vállalkozásnak tűnik, mekkora piaci részesedést szeretnétek elérni vele? Mikortól éri meg a dolog?

Tóth: Természetesen a következő pár évben semmiképp nem reális az esélye, hogy letaroljuk a hazai piacot, de jelentősebb piaci részesedésre szert tenni lehetséges.

Ez mégis hány százalékos részesedést jelentene?

Tóth: A jósnőm szerint sokat, de pontos számot tudnék mondani...

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Ha már az üzletről van szó: mi a Szörcs üzleti modellje, vagyis miből csinálnátok pénzt?

Tóth: Bevételszerzés szempontjából egy ilyen projekt két irányba tud elindulni. Egyrészt egy konzervatív keresőhirdetési stratégia jól működhet nálunk is, hiszen nem kell a hirdetőnek vagy a látogatónak elmagyarázni, hogy hogyan működnek a dolgok. A másik oldalról pedig nagyon sok mindent ki lehet próbálni, amit a nagyok nem csinálnak. Rengeteg kisebb piaci rés van még és egy kisebb cég előnye, hogy nagyon sok ilyet ki tud próbálni és van lehetősége kísérletezni.

Hogyan látjátok az oldal jövőjét 1, és mondjuk 3, 5 év múlva? Mi a hosszú távú stratégia?

Sajtos: Természetesen figyeljük és ismerjük a technológiai újdonságokat, és látjuk, hogy milyen irányba kell fejlődnie a Szörcsnek a jövőben. Ha jósolnom kellene, azt mondanám, hogy lesz Szörcs kereső egy, három és öt év múlva is. Idén már egy nagyon jó kereső lesz, 3-5 év múlva meg egy olyan kereső, amit ma még elképzelni se tudunk.

Tóth: Üzleti szempontból egy elég precíz terv van lefektetve és figyeljük, hogy nemzetközi szinten hogyan próbálkoznak ilyen cégek és milyen módszerek működnek. Persze a hazai internetes piac van annyira változó, hogy egy évnél sokkal előrébb csak nagyon elvont módon lehet tervezni. De így izgalmas.

Mi a helyzet a látogatottsággal, illetve a felhasználók számával? Gondolom, még főleg csak kísérletezgetnek vele az első fecskék, vagy...?

Sajtos: Egyelőre rengeteg kíváncsiskodó felhasználó próbálgatja a keresőt, de persze vannak már visszatérő látogatók, akik a Szörcsöt választották.

A kereső blogján is olvashattuk, hogy a Miner blogkereső találatait is beépítitek a találatokba, mással terveztek együttműködni, például a hazai portálokkal?

Tóth: Több más szolgáltatással és piaci szereplővel működünk együtt és még többel szeretnénk a jövőben, de a Mineren kívül mást egyelőre nem árulhatok el. Sajnos a nagy keresőóriások óriási lelkesedéssel nyomják el és veszik semmibe a hazai oldalakat és piaci szereplőket. Miközben pedig a jófiú képében tetszelegnek és tárják szét a kezüket, hogy ők semmi rosszat nem csinálnak. Meggyőződésünk, hogy egy magyar keresőnek ebből a szempontból is máshogy kéne működnie és ellenfélből partnerré kell válnia ezen a téren.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Illusztrációk már vannak a keresési találatok mellett, de kép, videó, vagy más specializált/vertikális keresőfunkcióval egyáltalán nem tervezitek a bővítését?

Sajtos: Természetesen kísérletezünk ilyenekkel, de elsősorban nem mint külön eszközökkel, hanem szeretnénk a (szabadszavas) keresőbe beilleszteni ezeket a funkciókat. Jelenleg is keresünk például videókat, de egy videókereső (ha lesz is), biztos nem lesz a fő irányvonal része. Viszont az, hogy a kereső felismerje, hogy a felhasználó egy videóra kíváncsi és erre válaszul több videó találatot mutasson, nagyon fontos.

Jelenleg az egyetlen kiemelt funkció a trendek, vagyis az aktualitásokhoz kapcsolódó találatok megjelenítése. Ez hogyan működik? Minden teljesen automatizált?

Sajtos: Ez egy nagyon érdekes és izgalmas szolgáltatás, az ehhez hasonlók miatt érdemes keresőt fejleszteni. A Szörcs a kezdőlapon kiemeli a legnépszerűbb friss témákat az internetről. A rendszer egy teljesen automatikus trend-sourcingra épül: nem az a legfontosabb, hogy mely kulcsszavakra keresnek a legtöbben, hiszen ha már eljutott egy téma odáig, hogy sokan keresik, akkor elkéstünk a kiemelésével; hanem folyamatosan az interneten létrejövő tartalmak között keresi a hasonlóságot és már a születésük időpontjában felfedezi a trendeket. Így például a PPO botrányról is órákkal hamarabb értesült a Szörcs, mint ahogy a híroldalak címlapján megjelent.

Ezek szerint a hírkeresés (vagy a trendek) lesz az egyik kiemelt funkció az oldalon a jövőben is?

Tóth: Igen, természetesen sokan keresnek friss hírekre eseményekre, de nem a híradó tartalmára kíváncsiak. A trend oldalak elég jó kiindulópontot adhatnak, de inkább csak ízelítőnek számítanak, hiszen egy koncert vagy sportesemény időpontja is hírnek számít. Egy modern kereső felismeri, hogy ha a felhasználó friss hírekre kíváncsi és ilyen találatokat ad vissza neki. Külön hírkeresőt csinálni a 21. században elég elévült megoldásnak számít.

A keresőn regisztrálni is lehet, amire igyekeztek is ösztönözni a felhasználókat. A fejlesztések erre épülnek majd, vagy regisztráció nélkül is teljes értékű szolgáltatást ad majd az oldal?

Nagyon sok olyan funkciót tervezünk, ami csak regisztrálás után elérhető és például ha valaki be van jelentkezve személyre tudjuk szabni a találatokat. De természetesen a szolgáltatások többsége elérhető lesz regisztráció nélkül, hiszen tudjuk, hogy csak a felhasználók kis szelete hajlandó regisztrálni.

Mi a helyzet a valós idejű kereséssel? Szerintetek ez fontos, vagy elég egy "hagyományos" webkereső?

Tóth: Tegyük hozzá, hogy valós idejű kereső, mint olyan nem sok létezik és azok se túl népszerűek. Egy jó keresőmotor ugyanakkor szinte valós időben dolgozza fel a keletkező új tartalmat és azokat ennek megfelelően tudja kezelni. Hogy egy példát mondjak. Michael Jackson halála napján, aki rákeresett a nevére, azt nem a megjelent lemezei érdekelték. Egy jó kereső látja, hogy ilyen helyzetekben egy aktuális dologról van szó és annak függvényében alakítja a találatokat. Ugyanakkor a világ az elmúlt pár évben nagyon felgyorsult. Tíz éve az esti híradót és a napilapokat frissnek gondoltuk. Öt éve azt hittük, hogy a portálok frissek. Három éve azt hittük, hogy a blogok frissek. Ma úgy gondoljuk, hogy a mikroblogok és közösségi üzenetküldők (ahol a pár perces hírekről van szó) friss híreket nyújtanak. Nem is merek belegondolni, hogy holnap mire fogjuk azt gondolni, hogy friss hír. Ez tehát egy nagyon gyorsan fejlődő és fontos terület. De ez is csak egy eszköz, hogy kicsit jobban megértsük, hogy mire kíváncsi igazából a felhasználó, amikor beír valamit a keresőbe.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Hogyan lehet a Szörcsre optimalizálni a weboldalakat, vagyis előkelőbb helyezést elérni a találatok között?

Sajtos: Egy kereső alapvetően úgy működik, hogy a lelke mélyén van több száz feltétel, ami alapján rangsorolja az oldalakat. Egy jó SEO szakember nagyjából ismeri ezeket tapasztalatból és ez alapján ki tudja javítani a hibákat az oldalon. Másrészt pedig megpróbál úgy ügyeskedni, hogy a fontosabb feltételeken a valósnál kicsit jobban teljesítsen az oldal. Onnantól kezdve azonban, hogy minden keresőnél kicsit más ez a feltételrendszer a szakembernek nehéz a dolga. A Szörcsnél ez kiemelten így van. Ezt a magyar internetre terveztük, ahol egész más szabályok működnek, úgyhogy mi is egészen más szabályokat alkalmazunk. Ráadásul, pont a visszaélésre lehetőséget adó szabályok többsége ("visszamutató linkek száma" például) sokkal kisebb súllyal szerepel nálunk.

Tóth: Szörcsre optimalizálni ugyanúgy kell, mint minden jó keresőre. Friss, releváns, értelmes tartalmat kell közzétenni. Onnantól már a kereső dolga, hogy megértse, rendezze és megmutassa az oldalt a találati listában. A SEO szakember dolga annyi, hogy a tartalommal és az oldallal kapcsolatos hibákat kijavítsa.

A szájt nagyon közvetlen, vicces hangnemben kommunikál a felhasználóval - pl. a jelszó-emlékeztető -, ez tudatos koncepció, vagy spontán alakult így? Meg lehet ezt tartani, meg akarjátok tartani, ha nagyobbra nőttök?

Sajtos: Igazából ez valahol a céges kultúránk részévé vált. Mindenképpen szeretnénk megtartani. Az internet talán a legszemélyesebb médium: nem nagyon látunk olyat, hogy "legyen szíves a regisztráció gombra kattintani", kicsit el is várunk egy személyesebb hangnemet. Egy nyomtatott újságban ez talán elfogadhatatlan, de az interneten megszokott. Unalmas sajtóközleményekkel is lehet kommunikálni, csak nem érdekes.

Mobilra optimalizált változat készül majd a Szörcsből?

Sajtos: Igen, már tudjuk hogyan fog kinézni, de nem szeretnénk a mobil verziót annyival letudni, hogy pici kijelzőre optimalizáljuk a felületet. Vizsgáljuk a lehetőségeket, hogy mik azok az okostelefonokban megtalálható technológiák, amelyeket kamatoztatni tudunk a keresésben és ezeket kívánjuk beépíteni a Szörcs mobil felületébe.

A szerdai indulás zökkenőmentes volt, vagy sok javítanivaló van még? Mikor lesz "kész", vagy teljes értékű a szolgáltatás?

Sajtos: A szó szoros értelmében egy ilyen szolgáltatás sosem lesz kész. A mostani változatba belekerült még pár jelentősebb hiba, de ezek javításán folyamatosan dolgozunk. Nyilván lesz egy pont majd a jövőben, amikor azt mondjuk, hogy kész, de ezt pár üveg pezsgőn kívül más nem fogja észrevenni. Másnap menni fog minden tovább, javítanivaló és továbbfejlesztendő dolgok mindig lesznek. Ezen a piacon mindenki folyamatosan és óriási tempóban fejlődik. Természetesen felmerült jópár probléma rögtön az indulás után is, ezeknek a többségét mostanra javítottuk, a többin meg folyamatosan dolgozunk.