Megerősítették a fénynél gyorsabb neutrínókat a felfedezők

Sokkal pontosabban megismételt mérések után is tartják állításukat az OPERA nevű részecskefizikai kísérlet kutatói: eszerint az általuk vizsgált, neutrínó nevű részecskék a fénysebességnél gyorsabban haladtak.

Mint arról szeptemberben beszámoltunk, fizikusok bejelentése szerint a neutrínó nevű részecskék átlépték a fénysebességet, annak húszmilliomod részével. A bejelentés azonnal nagy szakmai vitákat váltott ki: ha ugyanis sikerül igazolni az eredményt, akkor megdől a fizika egyik alaptörvénye és Einstein speciális relativitáselmélete (a részleteket lásd korábbi cikkünkben).

Röviddel a bejelentés után meg is támadták az eredményt: eszerint ha a jelenség valóban fellépett volna, akkor annak nyomait látni kellene a neutrínók energiavesztésében, erre utaló nyomok azonban nincsenek.

A legújabb fejlemény a felfedezők újabb cikke, amely ezen a címen lesz majd elérhető (egyelőre a régebbi, első cikk van ott). A legújabb hírek szerint megismételték a méréseket, de sokkal pontosabban, és az eredmény nem változott: a neutrínók 60 nanoszekundummal (a másodperc 60 milliárdod részével) gyorsabban érkeztek, mint amit a fénysebesség megengedett volna.

Mint azt korábban leírtuk, az OPERA nevű kísérletben neutrínók száguldanak a genfi CERN-ből a Rómától délre fekvő Gran Sasso föld alatti laboratóriuma felé, 730 kilométer hosszan a földkéregben. Ennek a neutrínónyalábnak a vizsgálata során mérték a fénysebességnél nagyobb értéket.

A CERN most sokkal rövidebb protonnyalábokat adott a kísérletekhez, ami lehetővé tette a neutrínók beérkezési időpontjainak pontosabb mérését (a korábbi 10 mikroszekundumos helyett 3 nanoszekundumos nyalábokat, 524 nanoszekundumos távolságokban). A protonnyalábokból keletkező neutrínókat vizsgálva 20 tiszta eseményt sikerült rögzíteni.

Az új mérések tehát nem változtatják meg kutatócsoport következtetéseit, amelyben az új cikkhez 180-an adták a nevüket, és 15-en vannak azok, akik nem értenek egyet a következtetésekkel. Az eredmények további megerősítéséhez azonban mindenképpen független mérések kellenek majd.