A méheket is veszélyeztetik a nemi betegségek

2015.08.05. 16:25

Ausztrál kutatók felfedezték, hogy szexuális úton terjed egy gyakori gomba, amely hasmenést okoz a méheknél. Az eredmény fontos lehet a világszerte zajló méhszaporítási program szempontjából.

A Nyugat-Ausztráliai Egyetem méhkutató központjának (CIBER) kutatói a brit Exeteri Egyetem munkatársaival együttműködve felfedezték, hogy a Nosema apis nevű gomba a beteg hím méhekről párzáskor átterjedhet a szűz királynőkre. A hasmenést okozó gombáról eddig úgy tudták, hogy csak az ürülékkel fertőz.

Veszélyeztetheti a méhszaporító programokat

A Scientific Reports folyóiratban megjelent tanulmány nagy jelentőségű a méhszaporító programok szempontjából, mondta a CIBER igazgatója, Boris Baer.

Mostanáig a mesterséges megtermékenyítéshez használt spermát általában véve biztonságosnak tartották és szabadon szállították a világ különböző pontjaira” – mondta Baer. „Ez a felfedezés megkérdőjelezi ezt a gyakorlatot. További teszteket kell végezni a spermán, hogy elkerülhessük a betegség elterjedését Ausztráliában és világszerte.

Háziméh (Apis mellifera)Forrás: Wikimedia Commons

Hosszú a lappangási idő

A CIBER kutatói azt tapasztalták, hogy három hétbe telik, amíg a fertőzött hímek spermaminősége leromlik, és a fertőzött rovarok kezdenek pusztulni. Ez azt jelenti, hogy a szaporodási programhoz gyűjtött sperma már fertőzött lehet, mielőtt észrevennék a fertőzést.

Elég idejük van a hímeknek arra, hogy kirepüljenek a kaptárból és párosodjanak, átadva a gombát a szűz királynőknek. Ez utóbbiak pedig hazahurcolhatják a fertőzést a saját kaptárjaikba, aminek katasztrofális következménye lehet” – mondta Baer.

Csökkenti a kolóniák produktivitását

A kutatók azt is kimutatták, hogy a gomba befolyásolja a háziméhkolóniák produktivitását. Rádiófrekvenciás jeladókat ragasztottak a dolgozó méhek hátára, így megfigyelhették, hogy a beteg méhek ritkábban hagyják el a kaptárt gyűjtögetés céljából, és kevesebb pollent hoznak haza a gyűjtőútjaikról, mint egészséges társaik.