2 billió galaxisból áll az univerzum

rejtett galaxisok
Művészi illusztráció az Elkerülési Zónában lévő csillagvárosokról
Asztronómusok nemzetközi csoportja arra a megállapításra jutott, hogy az univerzumban legalább 2 billió galaxis található, tízszer annyi, mint korábban gondolták, olvasható a brit királyi asztronómiai társaság folyóiratában ma megjelent cikkben.

A csillagászok már régóta kutatják a módját, hogy meghatározzák, hány galaxis lehet a megfigyelhető univerzumban, azaz a kozmosz azon részében, ahol a távoli objektumok fényének elég ideje volt ahhoz, hogy eljusson hozzánk.

Eddig 100-200 milliárd galaxissal számoltak

Az elmúlt 20 évben a kutatók a Hubble űrteleszkóp képeit használták, így jutottak arra a becslésre, hogy az általunk látható univerzum nagyjából 100-200 milliárd galaxisból áll.

A jelenlegi csillagászati technika csak e galaxisok 10 százalékának tanulmányozását teszi lehetővé,

és a maradék 90 százalék csak akkor lesz látható, amikor majd nagyobb és jobb teleszkópokat fejlesztenek ki.

A HST GOODS déli mezője, az égről eddig készült egyik legmélyebb kép, amely a teljes területnek így is csak az egymilliomod része Forrás: NASA / ESA / The GOODS Team / M. Giavalisco (UMass., Amherst)

A mostani kutatás, amelyet Christopher Conselice, a Nottinghami Egyetem asztrofizika-professzora vezetett, és 15 év munkájának csúcspontja a kezdeti galaxisszámolási analízissel indult, mely munka nélkülözhetetlen egy nagyobb skálájú tanulmány megvalósíthatóságának megalapozásához.

Sok galaxist kihagytak a korábbi számítási módszerekkel

Conselice professzor csoportja ezután

3D-térképekké alakította

a világ teleszkópjai, különösen a Hubble által a mélyűrről készült ceruzasugárképeket. Ez lehetővé tette számukra a galaxisok sűrűségének, valamint az űr egy kis régiója térfogatának egymást követő kiszámítását.

Művészi illusztráció az Elkerülési Zónában lévő csillagvárosokról Forrás: ICRAR

E fáradságos munka lehetővé tette a csoport számára annak megbecslését, hány galaxist nem vettünk korábban számításba. Ezt figyelembe véve jött ki a korábbinál tízszer nagyobb szám, azaz a 2 billió.

Az erről szóló tanulmány az Astrophysical Journal mai számában jelent meg.