Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc
Olaszország
21:002024. június 15.
Albánia

Megvannak az ételek, amelyek fiatalon tartják az agyat

Vágólapra másolva!
Az öregedés biológiai folyamatainak megértése segíthet abban, hogy hosszabb életet éljünk, és később is egészségesebbek maradjunk. Egy új tanulmány összefüggést talált az agy öregedésének sebessége és az étrendünkben található tápanyagok között.
Vágólapra másolva!

Az Illinois-i Egyetem és a Nebraska-Lincoln Egyetem kutatói 100, 65 és 75 év közötti önkéntes agyáról készítettek felvételeket, majd a kapott eredményeket összevetették a résztvevők táplálkozási szokásaival, hogy kapcsolatot keressenek bizonyos étrendek és az agy lassabb öregedése között.

táplálkozás
Egy új tanulmány összefüggést talált az agy öregedésének sebessége és az étrendünkben található tápanyagok között.
Fotó: Image Source via AFP

A vizsgálat során az agy öregedésének két különböző típusát azonosították; a lassabb ütemű öregedés olyan tápanyagokkal függött össze, amelyek legnagyobb mennyiségben a mediterrán típusú étrendben találhatók meg.

Olyan tápanyag-biomarkereket vizsgáltunk, mint például a zsírsavprofilok, amelyekről a táplálkozástudománynak hála tudjuk, hogy potenciális egészségügyi előnyökkel járhatnak"

 - mondja Aron Barbey idegkutató, az Illinois-i Egyetem munkatársa, aki szerint eredményeik összhangban vannak a korábbi kutatások megállapításaival, miszerint a mediterrán étrend jót tesz az egészségi állapotunknak.

Melyek az agyvédő élelmiszerek?

A vizsgálat nem önkéntesek beszámolóján alapult, a tudósok vérmintákat elemeztek, és ezekben keresték a különböző tápanyag-biomarkereket. Emellett a kutatók az agy öregedését MRI-felvételekkel és kognitív tesztekkel is értékelték.

Az azonosított jótékony biomarkerek között voltak a halakban és olívaolajban található zsírsavak, valamint az olyan antioxidánsok, mint a spenótban és mandulában fellelhető E-vitamin vagy a sárgarépában és sütőtökben jelenlévő karotinoidok; utóbbiakról korábban megállapították, hogy csökkentik a gyulladást a szervezetben és védik a sejteket a károsodástól. Egy másik hasznos biomarker, amelyet a kutatásban a lassabb öregedéssel hoztak összefüggésbe, a kolin volt. A  tojássárgája, a szervhúsok és a nyers szójabab tartalmaz nagyobb mennyiségű kolint.

Fontos megjegyezni, hogy ez a kutatás csak egy pillanatfelvételt rögzített, és nem elég átfogó ahhoz, hogy bizonyítsa az ok-okozati összefüggéseket. Hasonló következtetésekre jutott azonban egy 2023-as tanulmány, amely 12 éven át követte a résztvevőket, és 

szintén összefüggést talált a mediterrán étrend és az alacsonyabb kognitív hanyatlás között.

A kutatócsoport a jövőben nagyobb időszakot felölelő klinikai vizsgálatokat szeretne végezni, hogy megnézze, hogyan befolyásolhatja a táplálkozás az agy öregedését. Lehetséges, hogy az étkezésünk egyszerű módosítása segíthet csökkenteni az olyan neurodegeneratív betegségek kialakulásának veszélyét, mint az Alzheimer-kór.

A teljes tanulmány az npj Aging című szakfolyóiratban olvasható.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről