Törvényre vár a kórházak magánosítása

Vágólapra másolva!
Több fórumon is vizsgálják a szegedi egészségügy-privatizáció terveit. Az Országgyűlés szakbizottsága a polgármester meghallgatását kezdeményezte. A jövő héten másik két egészségügyi magánosítás előtt álló város, Kiskunhalas és Sopron városvezetését is meghallgatják a képviselők a tervekről. Miután Mikola István egészségügyi miniszter egyértelműen jelezte: az új jogszabály értelmében csak nonprofit formában valósulhat meg a privatizáció, várhatóan sehol nem folytatódhat az eredeti tervek szerint az átalakítás.
Vágólapra másolva!

Az Országgyűlés egészségügyi és szociális bizottsága kezdeményezte Szeged polgármesterének jövő heti meghallgatását. Az elmúlt napokban több fórumon is foglalkoztak a szegedi egészségügy privatizáció ügyével. A szakmai szervezetek tiltakoztak, az Egészségügyi Dolgozók Demokratikus Szakszervezete pedig soron kívüli vizsgálatot kezdeményezett a szaktárca vezetőjénél. Többek között arról kérnek tájékoztatást az egészségügyi minisztertől, hogy az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatnak, valamint az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnak van-e hivatalos állásfoglalása az egészségügyi intézmények teljes vagy részleges privatizációja során követendő szempontokról.

Mikola István egészségügyi miniszter, mint ismert, Kiskunhalason leállíttatta a privatizációs folyamatot, most Szegeden is halasztást kért a város polgármesterétől. Hangsúlyozta: Szegeden semmilyen törvénytelenség nem történt, de felkérte a város vezetését, napolja el az egyébként éppen tegnapra tervezett döntést, s várja meg a készülő törvényt.

Ebben azonban már az szerepel majd, nonprofit szervezeti formában működtethető csak a betegellátás, tehát profitorientált befektetők legfeljebb alvállalkozóként jelenhetnek meg a működtetésben.

A Magyar Orvosi Kamara kifogásával azonban, amely szerint az egészségügyi termékeket gyártók, illetve forgalmazók részvétele az egészségügyi szolgáltatásban összeférhetetlenségi aggályokat is felvet, a miniszter már nem ért egyet, így ezek közreműködését nem zárja ki az új szabályozás.

Mindezek után egyelőre kérdéses, az eddigi privatizációs kezdeményezések - amelyeket mind a tárca vezetője, mind a szakma hol támogathatónak, hol vadprivatizációnak minősít - a törvény elfogadása után még megvalósíthatók-e, ugyanis mindegyik komoly vállalkozói csoportok részvételével magánosította volna a betegellátást. Sopronban egyelőre a kórház egyes egységeit, a művesekezelést, a labort és a röntgenrészleget működtetik vállalkozók, de szóba került az is, hogy egyikőjük akár a teljes intézmény működtetését átvenné. Kiskunhalason is a városi kórház bizonyos területeit vette volna át a vállalkozói csoport. A teljesen kidolgozott menetrend, képviselő-testületi támogatás után az utolsó pillanatban a miniszter közbenjárására az ÁNTSZ leállította az átalakítást: ugyanis nem adott működési engedélyt az új szereplőknek. A miniszter későbbi nyilatkozata szerint túl gyorsan jelent meg a profitérdekeltség.

Szegeden egyenesen részvénytársaság szeretné működtetni a betegellátást, s csak azon belül tervezi közhasznú társaság alakítását, kizárólag a szakmai feladatok ellátására. Ugyan a szakminiszter és a polgármester nyilatkozatai alapján most csak halasztásról van szó, vagyis arról, hogy várja meg a város vezetése az új törvényt: ez alapján a jogszabály alapján biztos, hogy a kezdeményezés jelenlegi formájában már nem valósulhat meg.

Jóllehet, a polgármesteri hivatal szakértői egy tegnapi fórumon úgy nyilatkoztak: megvárják a törvényt, annak szellemében alakítják át a szerződésüket, de továbbra sem állnak el a magánosítás jelenlegi terveitől. Tehát úgy tűnik, nem módosítanak s visszamenőleg nem indítanak közbeszerzési eljárást. A szakértői vélemények szerint ráadásul kizárt, hogy ebben a ciklusban az esetleg jó szándékú, úttörő kezdeményezés politikailag letisztuljon s valóban szakmai szempontok irányítsák az ottani átalakítást.

Az országgyűlési szakbizottság elnöke, Kökény Mihály szerint várható, hogy a szegedi munkát elölről kell majd kezdeni, a vitáknak és botrányoknak nem lehet kitenni egy ennyire kényes területet. A szocialista képviselő úgy véli, az elképzelések szerint a decemberre parlament elé kerülő egészségügyi közszolgáltatásról szóló törvény olyan keretet és támpontokat ad majd az önkormányzatoknak, amely alapján kénytelenek lesznek valamennyien átlátható pályáztatással, valóban a legalkalmasabb jelöltet kiválasztani.

A jelenlegi viharoktól függetlenül az átalakítást az egész szakma támogatja. Szakmán belül azonban sokan vannak, akik viszont éppen azt szeretnék biztosítani, hogy ne lehessen részeiben privatizálni az intézményeket: jóllehet, sokan úgy vélik, az egészségügyi rendszer jelenlegi helyzetében reménytelennek tűnik teljes intézményeket átalakítani. Az egyik kórházvezető szerint a mostani folyamat inkább nevezhető működtetési változtatásnak. Tényleges tulajdonosváltásról ugyanis nincs szó, így privatizációról sem lehet egyelőre beszélni: mindezek pénzügyi és orvosszakmai kényszermegoldások. Az egészségügy ugyanis ma nem piacképes.

A szerkezetváltásban bizonytalan egyelőre az is, változtat-e a tárca azon, hogy a rendszerbe belépő új szereplőknek haladékot ad az egészségügyi ellátórendszer fejlesztésére. Pillanatnyilag az is akadálya lehet az átalakításnak, hogy az ország öszszes kórháza ideiglenes engedélylyel működik, s különböző határidőket kaptak arra, hogy a végleges engedélyhez szükséges minimumfeltételeknek megfeleljenek. Ha egy-egy vállalkozás belép a rendszerbe, a jelenlegi jogszabályok szerint nem kaphat ideiglenes papírokat, így már az átvételkor teljesítenie kell a minimum-előírásokat.

Így egyelőre egyikük sem kezdhetné működtetni egészségügyi szolgáltatásait, mindaddig, amíg a rendszer az alapkövetelményeknek eleget nem tesz. A teljes körű minimális konszolidációra összesen 30-40 milliárd forintra lenne szükség, intézményenként is akár milliárdos befektetésekre. Ezt viszont az új résztvevőknek kellene előzetesen beruházniuk, anélkül, hogy biztosra vehetnék: később ÁNTSZ-engedélyt kapnak a működtetéshez.

Valamennyi szakmai szervezet egyelőre várja a letisztulást: világos törvényi háttér nélkül ugyanis még a legjobb szándékú kezdeményezés is veszélyes lehet.

Korábban:

Kockázatos kórház-privatizáció