Nagyobb dugókra számítanak a fővárosban

Vágólapra másolva!
Mától ötvenhárom napon át lesz várhatóan a szokásosnál is nagyobb zűrzavar a főváros útjain: a nagykörúti villamosvonalak felújítása miatt pótlóbuszok szállítják az utasokat a négyes-hatos vonalán. Európa legterheltebb villamosvonalán ideiglenes buszsávokat állítottak fel: a parkolást megtiltották. A Nagykörút, a Thököly és a Rákóczi út már bedugult.
Vágólapra másolva!

"Az biztos, hogy káosz lesz. A környék útjai nem tudják elnyelni a forgalmat, és igazi elkerülő út sincs" - mondta egy taxitársaság diszpécsere az [origo]-nak. A taxisok ugyanakkor nem készülnek különösebben a dugókra, hiszen megszokták már: minden útfelújításnál ugyanez a helyzet.

A taxisok jóslata a jelek szerint kedd reggel beigazolódott: a Nagykörúton csak nagyon lassan halad a kocsisor. A Blaha Lujza téren rendőrök irányítják a forgalmat, itt fordulnak meg ugyanis a négyes-hatos villamost helyettesítő autóbuszok. A Thököly út és a Rákóczi út is bedugult - közölte a Fővinform az [origo]-val.

"Inkább válasszák a tömegközlekedést, az autósok pedig nagy ívben kerüljék el a Nagykörutat" - ajánlották a Fővinformnál a budapestieknek. Mától május 19-éig a Moszkva és a Blaha Lujza tér között nem jár a négyes-hatos villamos, helyette a pótlóbuszok számára ideiglenes buszsávot alakítottak ki az útszakasz körülbelül nyolcvan százalékán. A Fővinform tájékoztatása szerint elvileg mindenütt marad a kétszer két sáv a körúton, csak a parkolás lesz nehezebb - a pótlóbuszok ugyanis ott járnak majd, ahol eddig lehetett parkolni.

"Biztosan lesznek torlódások, főleg az első napokban" - jósolta a Fővinform ügyeletese. "Az elkerülő útvonalak is várhatóan telítettek lesznek, például a Kiskörút, az idevezető útvonalak" - sorolta, hozzátéve, hogy ugyanakkor felszabadul a pesti alsó rakpart, és a budai rakparton is lehet már közlekedni.

A négyes-hatos villamos vonalának felújítását a tervek szerint június 9-én fejezik be. Erre azért van szükség, hogy előkészítsék az új Siemens Combino villamosok bevezetését. Az első ütem május 19-ig tart. Ezalatt a Moszkva és a Blaha Lujza tér között pótlóbuszok járnak, a vonal többi részén közlekedik a villamos. A buszok a Blahánál fognak visszafordulni, ezért ideiglenes sávot jelölnek ki számukra a Rákóczi úton.

A május 20-21-i hétvégén egyáltalán nem jár majd a négyes-hatos, csak pótlóbuszok. Május 22-től június 9-ig a Blaha Lujza tér és a Móricz Zsigmond közti szakasz kerül sorra. Június 3. és 5. között rövidebb útvonalon, a Moszkva tér és az Oktogon között közlekedik majd a villamos. A pótlóbuszok forgalmát ideiglenesen kijelölt autóbuszsávok segítik, és átmenetileg nem lehet majd parkolni a nagykörúti szélső sáv egyes szakaszain.

A Moszkva és a Blaha közt 45 csuklós autóbusz közlekedik majd a hétköznapokon. A május 20-i hétvégén 30 pótlójármű lesz forgalomban. A Blaha-Móricz szakasz felújítása alatt hétköznap 36, hétvégén 27 autóbusz szállítja majd az embereket.

Forrás: BKV
Forrás: BKV

A beruházás 3,4 milliárd forintba kerül, összesen huszonegy megállópárt újítanak fel. A Király, a Wesselényi és a Mester utcánál, valamint a Rákóczi és a Baross téren kiszélesítik a megállókat, nagyobb utasvárót építenek a Nyugati téren. A közlekedés üzembiztosabb lesz, ritkábbak lesznek a forgalmi zavarok, komfortosabbak és akadálymentesítettek lesznek a megállók - ígéri a BKV. Amint befejeződik a munka, rögtön másnap hozzálátnak a metró felújításához. A körúti villamosok lecserélését augusztusra ígérik: még idén le szeretnének cserélni húsz villamost, az állomány felét.

Az új járművek a BKV várakozásai szerint csendesebbek lesznek elődeiknél, és a felsővezeték rengéséből eredő zaj is kisebb lesz. A főpolgármester-helyettes, Vajda Pál szerint Budapest idén "történetének legnagyobb vállalkozásába fogott bele", hiszen csak a közlekedésfejlesztésre több mint száztíz milliárdot költenek 2006-ban.

Wirth Zsuzsanna