A lelőtt játék katona is feldühítheti a vevőt

Vágólapra másolva!
Nem sétált a sétálómagnó - ilyen abszurd kifogás miatt is kikérték már egy üzlet panaszkönyvét, ám a többség jogosan bosszús. Legtöbbször a kiírt, majd fizetendő ár közötti különbség hergeli a vevőket, ám találni a panaszkönyvi bejegyzések között számos ajnározást is: leginkább a női vevők dicsérik a férfi eladókat.
Vágólapra másolva!

Nem városi legenda, az egyik műszaki áruházlánc szóvivője, valamint a cég egyik vezetője is megerősítette az [origo]-nak: egy üzletükben volt rá példa, hogy valaki visszavitte a sétálómagnót, mert az nem sétált. Hiába magyarázták neki, hogy mit jelent a "sétáló", kezébe kellett adni a panaszkönyvet. Ugyanennél a cégnél az is előfordult, hogy valaki visszavitte a háborús számítógépes játékot, mert játék közben lelőtték, ezért meghalt a főhős katona. Persze nem ez a jellemző, az esetek többségében valós sérelem nyomán ragadnak írószert a dühös vevők.

Minőségi kifogások, az áru kért cseréjének megtagadása és hamis akciós ígéretek miatt élnek jogukkal leggyakrabban a vásárlók, de ezeknél is gyakoribbak az árproblémák - közölte Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szóvivője. A legtöbbször az áru alá kiírt, majd a fizetés után a blokkon megjelenő összeg közti különbség miatt kérik ki a panaszkönyvet. A vonalkód lehúzása után ugyanis - a panaszkönyvi bejegyzések szerint - sokszor magasabb összeget kell kifizetni a vásárlóknak, mint amire számítottak.

Még tollat is kell adni a vevő kezébe

Kilós kenyérrel a hóna alatt pontosan emiatt állt sorban az egyik fővárosi hipermarket vevőszolgálatán az első ember, akit megszólítottunk. "99 forintért van kiírva, a pénztárnál meg már 169" - közölte a férfi, aki többször elmondta: mindig figyeli a pénztárgép kijelzőjét. Kathi Attila szerint a különbözetet ilyen esetekben ki kell fizetnie az üzletnek a vevő felé. A reklamáló középkorú férfi tudatosnak nevezte az áruház "árpolitikáját", állította: idős szüleit "mindig átvágják, ha nem viszik magukkal a szemüvegüket".

Valójában évek óta már nem is panaszkönyvnek, hanem Vásárlók könyvének hívják a jegyző által hitelesített, áruházi pecséttel ellátott, számozott oldalakat tartalmazó dokumentumot. Ez rendben volt mindenhol, tapasztalataink szerint viszont azzal a törvényi előírással voltak problémák, hogy a könyvet minden boltban jól látható helyen kellene tárolni. Sőt, a vásárlót "jól láthatóan és olvashatóan" tájékoztatni is kell arról a vevőt, hogy panaszával a jegyzőhöz és a fogyasztóvédelemhez is fordulhat, emellett előírás: íróeszközt is biztosítani kell.

A vásárló által bejegyzett panaszra minden esetben köteles 30 napon belül írásban válaszolni az érintett üzlet. Kathi Attila megsaccolni sem tudta, mennyi ilyen kifogásból születhet bejegyzés egy évben. Hozzájuk jellemzően már akkor fordulnak az emberek, amikor nem elégíti ki őket a bolt válaszlevele. A felügyelőséghez tavaly így is 110 ezer megkeresés érkezett. Ezek általában már nyugodtabb hangvételűek, a különféle kereskedelmi egységek panaszkönyveiben azonban van indulat bőven.

Hatszáz kétszázas

"Rohadék", lekezelő", "csaló", "flegma", "szemétláda" - csak néhány azokból a jelzőkből, amelyekből bőven találni a Vásárlók könyveiben. Leginkább az eladókat pocskondiázzák, és sokszor indokoltnak is tűnik a kritika, ha a minősítgetések nem is. Az egyik bejegyzés szerint például rózsaszín lett a falon a pirosként megvásárolt beltéri festék, míg egy másik esetben valaki két márkás porszívót is vásárolt egyszerre, ám az egyik el sem indult otthon, míg a másik pár percig bírta. Boltonként tapasztaltunk közel azonos tartalmú bejegyzéseket is: az egyik üzletben rendre a kevés eladóra panaszkodnak, míg a másikban azok stílusára.

Fotó: Pályi Zsófia

Gyakori panasz: nem megfelelő a minőség

A bejegyzések szerint vannak olyan esetek is, amikor képtelen megegyezni a vásárló és a vele szemben álló eladó, pénztáros vagy éppen az üzletvezető. Az egyik bejegyzés szerint ilyen volt, amikor hatszáz darab kétszázas címlettel akart valaki kifizetni egy LCD-tévét, a pénztáros viszont a hatályos törvényre hivatkozva közölte, csak száz darab azonos címletű bankjegyet vagy érmét fogadhat el. Hasonlóan bejegyzés lett abból is, amikor egy ronggyá taposott szőnyeget vittek vissza azzal, hogy "jön belőle a szál", cserélni kellene, de ezt elutasította a boltvezető.

A felkeresett műszaki áruház történetének eddigi legterjengősebb panaszát egy laptop miatt (mert nem volt rajta szoftver) két és fél órán át írta a vevő, mert nem volt rajta a gépen a számára szükséges szoftver. A hatoldalas panasz megírása miatt zárás után is fél órán át foglalkoztak vele az eladók. Végül - az áruház vezetőjének engedélyével, és jelenlétében - negyedáron odaadták a programot az eladók, amelyet vevői kérésre telepítettek is. Sőt, ki is kellett próbálni, elküldtek egy emailt a gépről. Aztán végül a vevő igazolást kért arról, hogy hol töltötte az elmúlt órákat, mert elmondása szerint be kellett azt mutatnia a kórházban.

Álmaink barkácsáruháza?

Ugyanakkor téved, aki azt hiszi, csak panasz van a panaszkönyvekben. "Válás után vagyok, egy új élet kezdetén" - írta be egy vásárló, majd közölte, hogy bár nagyon sok mindent pakolt kosarába a hipermarketben, a pénztáros "végig példásan, türelmesen" a segítségére volt. "Nagyon jól esett így év elején." Alatta aláírás, mobilszám.

Az egyik barkácsáruház vásárlói könyvében pedig már egymás után sorjáztak a dicsérő bejegyzések. Feltehetően idősebb hölgy írhatta, hogy az általa teljes névvel említett eladó "a mai fiatalsághoz szokatlan módon szolgált ki minket... Segítőkész volt, gyors és rendkívül kedves. Hozzáértése példátlan." Ezt követően pedig biztosította az üzletvezetést a vevő, hogy "legközelebb is itt vásárolok".

Fotó: Pályi Zsófia

A bejegyzések szerint az akciós ígéretek sem mindig valósak

Szintén nő, szintén névvel emlegetett egy másik fiatal férfi munkatársat. "... olyan lelkiismeretesen, kedvesen szolgált ki, hogy az bennem mély nyomot hagyott! Fáradtan felüdülés volt ez a délután itt" - zárta sorait. Férfi vásárló is dicsért ugyanott név szerint, tömören, ezúttal női munkaerőt. "Megköszönni szeretném (név) kedves segítségét! Választ nem kérek!"

Ebben a boltban még a kifizetett áru is elbűvölte a vevőket. Egyikük zuhanytálcát vásárolt, majd a blokkot megnézve az otthonában vette észre, hogy egy kabin is szerepel a papiron. Próbaképpen visszatelefonált, mire közölték vele, hogy valóban kettőt kap egy áráért, mehet a termékért. "Szóval én nem is reménykedtem, hogy zuhanykabinom is lehet ennyi pénzért. Köszönöm." - hálálkodott a Vásárlók könyvében a meglepett vevő.