Lucy Russell, egy cseppet sem elfojtós angol nő

Vágólapra másolva!
A Vízcseppek a forró kövönt és a Swimming Poolt is jegyző Francois Ozon némileg mindenkit meglepve tavaly egy nagyszabású kosztümös filmmel állt elő. A múlt hét óta nálunk is vetített Angel egy nem túl tehetséges, ám annál magabiztosabb lányról szól, aki a fejébe veszi, hogy híres írónő lesz és saját, romantikától túlcsorduló regényeinek hőseihez hasonló életet fog élni, és ezt - többé-kevésbé - meg is valósítja. Festő szerelmével nem jár túl jól, de egy hűséges társa mégis akad Nora, a költőnő személyében, aki legnagyobb rajongójából titkárnőjévé és feltétlen bizalmasává lép elő. A Norát megformáló, lenyűgözően lendületes Lucy Russell a Francia Filmnapok alkalmából jött Budapestre, és elbeszélgetett velünk a film érzelmileg defektes hőseiről, a szexuális téren elfojtós angol nőkről és a dudorászó Francois Ozonról.
Vágólapra másolva!

- Az Angel-ben sokféle filmes műfaj keveredik. Te hogyan határoznád meg a film zsánerét?

- Szerintem melodramatikus komédia, de éppenséggel azt is mondhatjuk, hogy komikus melodráma. Nagyon érdekesen keverednek benne a műfajok, nem is tudom, hogy bárki csinált-e már ilyet ezelőtt. Amikor Angliában játszották, a közönség nagyon viccesnek találta. Erősen jelen van benne az irónia, miközben egy nagy, elsöprő melodrámai történetet mesél el egy nő életéről a 30-as, 40-es évek őrült hősnőket felvonultató filmjeinek stílusában.

- Romola Garai Angeléhez képest a te figurád a visszafogottság szobra.

- Francois (Ozon, a film rendezője - a szerk.) ezt tudatosan alakította így. Azt akarta, hogy Angel legyen a film szíve, ez a hihetetlenül végletes nő, aki lényegében kitalálta és megteremtette önmagát. A saját világába zárva él, és minden, ami vele kapcsolatos, kicsit... ha nem is mű, de kitaláció. Francois azt akarta, hogy ez éles kontrasztot alkosson az Angelt körülvevő emberekkel, akik sokkal "valódibbak". Angel egészen más életet él, mint a többiek, akik ennek ellenére is szeretik őt, mert lapul valami a személyisége mélyén, ami vonzza őket.

- Te milyen embernek látod a figurád?

- A figura számomra részben Francois elképzelései, részben a film alapjául szolgáló könyv alapján állt össze. Elizabeth Taylor sokkal keményebben bánik a figurákkal, mint Francois a filmben. Angel a filmben sem kifejezetten szimpatikus, de a könyvben Nora sem túl szerethető. Nagyon énközpontú ugyanis, van benne egy nagy adag mártírkodásra való hajlam, és tulajdonképpen élvezi a szenvedést, ebben éli ki magát. Szerintem Francois úgy érezte, a filmben kicsit elnézőbbnek kell lennie a figurákkal, mert ha egyáltalán nem szimpatikusak, akkor a közönséget sem fogják érdekelni. Ebből a szempontból van eltérés a regény és a film közt, ugyanakkor Nora központi vonásai változatlanok maradtak. Francois úgy magyarázta el nekem, hogy Nora olyan ember, aki másokon keresztül éli ki magát. Nagy sztárok környezetében látni ilyen embereket, akik saját maguk nem állnának meg a reflektorfényben, nem tudnának mit kezdeni vele, de egy másik emberen keresztül kielégítik az ez iránti vágyukat.


Van ebben valami nagyon gyerekes, ezek olyan emberek, akik érzelmileg éretlenek, és folyamatosan vagy gyermeki, vagy szülői szerepben akarnak létezni. Nora is ezt a gondozószerepet ölti magára, mivel nagyon szereti Angelt, de ezt a szeretetet sohasem tudná igazán kifejezésre juttatni. Nem elég érett hozzá, hogy felismerje a saját érzéseit, azt, amit a bátyja azonnal felismer, mégpedig, hogy szerelmes Angelbe. Angel Nora egyetlen igazi szerelme, és ez az érzés eleinte egy tizennégy éves feltétlen rajongásához hasonlít, de aztán az együttélésük során érettebbé válik. Egyébként Norának szerintem ugyanúgy problémát jelentene ez a vonzalom, ha egy férfi iránt táplálná, egyszerűen azért, mert végtelenül elfojtós... De az angol nők általában már csak ilyenek, nekem elhiheted!

Forrás: [origo]
Romola Garai és Lucy Russell az Angel című filmben

- Szerinted Angel viszonozza azt a szeretetet, amit Norától kap?

- Amennyire képes rá, igen. De Angel is elmaradott érzelmileg, akárcsak a többi figura. Mindenkinek van valami becsípődése, de persze, ha nem volna, dögunalmas lenne a film. Angel csak magával van elfoglalva, még az Esmé iránti érzelmei is nagyon önzőek. Azt az Esmét szereti, akit elképzelt magának, nem pedig a valós személyt, akit igazából nem is ismer. Ő egy gyönyörű, romantikus festőbe szerelmes, holott Esmé igazából nem az. A férfi valójában sokkal összetettebb és izgalmasabb figura, de Angelnek nem ez kell, hanem a saját tündérmeséje.

- Nora tehetséges?

- Ez érdekes kérdés, mert sosem válik egyértelművé, hogy Nora jó költő-e, ahogy igazából az sem tisztázott, hogy Esmé jó festő-e. A könyvben Esmé egyértelműen tehetségtelen, de Francois úgy gondolta, érdekesebb lenne, ha jó festő volna, aki a saját kora előtt jár, ezért nem elismert. Nora talán nem rossz költő, de nem ápolta a saját tehetségét, hanem inkább átadta magát Angel ziháló keblekkel zsúfolt terjengős írásainak. Angelről nekem egyébként a mi Barbara Cartlandünk jut eszembe, aki hihetetlenül pocsék író volt, és mégis milliószámra adták el a könyveit világszerte, mert az emberek imádják a szerelmet, és imádnak kiszabadulni a valóságból.


- Francois milyen rendező? Nagyon kézben tartja a dolgokat?

- Francois csodálatos, és abszolút belefolyik mindenbe, olyannyira, hogy ő maga kezeli a kamerát. Teljesen elmélyed abban, amit csinál, és ilyenkor általában elkezd dúdolgatni. Nagyon halkan csinálja, én meg a felvétel közben egyszer csak meghallom, és rászólok, hogy "mit művelsz?!". Korábban ilyet csak egyszer hallottam, egy fantasztikus jazzkoncerten, ahol a zongorista dúdolt játék közben. Francois-val dolgozni felemelő, mert igazán szereti, amit csinál, és ez nagyon inspiráló. Neveket nem említenék, de volt már tapasztalatom ennek az ellenkezőjével is sajnos, nem mindenki szenvedélyből rendez.

- Úgy tudom, jóban vagy Christopher Nolannel. Nem tudsz megosztani velünk valami jó kis pletykát A sötét lovag-gal kapcsolatban? Abban is fel fogsz bukkanni, mint a Batman: Kezdődik-ben?

- Tényleg jóban vagyunk, együtt jártunk egyetemre, de nagy szomorúságomra A sötét lovag-ban nem leszek benne. Sajnos nem sokat tudok a filmről, de biztos vagyok benne, hogy remek lesz. Dolgoztam korábban Heath Ledgerrel, aki fantasztikus színész volt, és úgy hallom, briliáns alakítást nyújt A sötét lovag-ban, alig várom, hogy lássam.