Szerda óta tovább roskadt az M6 autópálya Bátaszéknél épülő alagútja. Eddig nagyjából 120 méteres szakaszon omlott be az alagút, és további 60-80 méter nem biztonságos - mondta az [origo]-nak az autópályát építő Mecsek Construction Group (MCG) főmérnöke, Rakita András. Az alagút falán egyre terjednek a repedések, amely már nagyobb veszélyt jelent - tette hozzá.
"A folyamatot már nem tudjuk megállítani" - mondta a főmérnök. Műszakilag ez nem indokolt, ráadásul veszélyes bemenni az alagútba azon a végén, ahol az omlás és a repedések vannak. A deformáció egyelőre nem érinti az alagút másik végén levő mintegy 350 méteres biztonságos szakaszt, így Rakita nem tart attól, hogy az egész alagút beomlik.
A főmérnök már szerdán is arról számolt be, hogy felgyorsult a talaj süllyedése a Bátaszékhez közeli, részben beomlott A jelzésű alagútnál, ezért sürgősen meg kell találni a továbbépítéshez szükséges technológiát. A felszíni löszös talaj süllyedése elérte az úgynevezett felvonulási telephelyhez vezető utat, így ezt a szakaszt kedden le kellett zárni - mondta.
A főmérnök szerint a süllyedés és a deformáció megállhat, de újabb omlás is bekövetkezhet az alagútban. A probléma megoldására és a továbbépítés módjára két német és egy magyar szakértőből álló csoport tesz javaslatot, ennek részleteit a jövő hét közepén hozzák nyilvánosságra. Addig a probléma megoldása nem kezdődhet el.
A lehetséges forgatókönyvekről nem nyilatkoznak az illetékesek. Az M6 autópálya nyomvonalára a különböző variációkat a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. készítette, a nyomvonalak esetleges változásáról pedig a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) dönthet. A cég és a minisztérium is elhárította viszont a kérdéseinket, arra hivatkozva, hogy jelenleg egy szakértői csoport vizsgálódik az alagút ügyében. "A beomlás okára, a továbbiakban alkalmazandó technológiára, az esetleges tervváltoztatásra, valamint az eseményeknek a határidőre és az építési költségekre gyakorolt hatására vonatkozó kérdéseket a Nemzeti Közlekedési Hatóság által elrendelt, független szakértők által végzett vizsgálat eredményeinek ismeretében tudjuk megválaszolni" - válaszolta kérdéseinkre a KHEM.
Az A jelzésű alagút július végén, több felhőszakadás után 120-140 méter hosszan omlott be, a felszínén pedig 60-80 méter hosszú repedés keletkezett. Az alagútnál dolgozó 232 munkás jelenleg kényszerszabadságon van, az alagútnál áll a munka. A határidők azonban szorítanak, mert az autópálya-szakasznak el kellene készülnie 2010-ig, amikor Pécsett megkezdődik az Európa Kulturális Fővárosa rendezvénysorozat. A főmérnök szerint az M6/M60-as autópálya Szekszárd-Bóly-Pécs szakaszának építése az alagutaktól eltekintve terv szerint halad.
"Vagy tervezési, vagy kivitelezési hiba okozhatja a folyamatos omlást" - nyilatkozta a Blikknek Posta Zoltán építőmérnök, aki korábban azért távozott a közlekedési tárcától, mert nem értett egyet az alagutak építésével. Az építőmérnök szerint a probléma rendkívüli mértékű. "A tervezést is elölről kell kezdeni, ez pedig több hónapos, akár féléves csúszást is jelenthet. Számomra eddig is elképzelhetetlen volt, hogy az átadás határidejére, 2010-re elkészüljön teljes hosszában az út" - mondta a Blikknek.