Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Emlékfoszlányok az összevont osztályok kincsei

Vágólapra másolva!
Több mint húszezer gyerek tanul ma Magyarországon összevont osztályokban, fiatalabb vagy idősebb tanulókkal együtt. Az iskolák az alacsony gyereklétszám miatt kényszerülnek így tanítani a kisdiákokat, de a pedagógusok szerint a tanulók sok szempontból jól járnak: előre belehallgatnak a nagyobbak tananyagába, és megtanulnak figyelni egymásra.
Vágólapra másolva!

Becsöngetés után a tanterem plafonjáról lógó, őszi faleveleket utánzó papírdíszítés alatt szürke pulóveres, lófarkas kislány üldögél egymaga az ablak felőli sor első padjában. Nem büntetésből szakították el a többi gyerektől, egy hagyományos iskolában külön tanteremben lenne a helye, mert csak elsős, míg a terem másik végében másodikosok gyülekeznek. A répáshutai Herman Ottó Általános Iskolában azonban megszokott, hogy együtt tanulnak a különböző évfolyamokra járó gyerekek. A bükki település iskolája egyike annak a több mint hatszáz magyarországi oktatási intézménynek, ahol összevont oktatás folyik.

A 20. század elején működő osztatlan elemi népiskolák utódaban a csökkenő gyereklétszám miatt tanítják együtt a különböző korcsoportokat. A közoktatási törvény általános iskolákban legfeljebb három egymást követő évfolyam tanulóiból enged összevont osztályt szervezni. Tavaly 20 500 gyerek tanult összevont osztályban az oktatási minisztérium adatai szerint.

A répáshutai általános iskolába mindössze tíz gyerek jár. Két osztály van: egy elsős-másodikos és egy harmadikos-negyedikes. A felső tagozat tavaly átköltözött a közeli faluba, Bükkszentkeresztre, amikor a finanszírozás szabályainak változása miatt társulni kényszerült a két iskola.

Szerdán a tanítás szlovákórával kezdődik, melyet tulajdonképpen idegen nyelvként tanulnak a gyerekek. Bár a répáshutai nemzetiségi iskola, a tanulók már nem hozzák magukkal otthonról a nyelvet, csak nagyszüleik, dédszüleik beszélnek szlovákul - mondta Petőfi Valéria, az iskolában tanító három pedagógus egyike.

A szlovákórán ülő lófarkas kislány az iskola egyetlen elsőse, ő még csak most tanulja az alapszavakat, a négy másodikos viszont már a betűkkel ismerkedik. Az óra egy szlovák dalocskával kezdődik, ezt mindannyian együtt éneklik, majd a bemutatkozás gyakorlása és a teremben található tárgyak felsorolása jön. Az egész osztályhoz szóló kérdések sorjáznak, az elsős kislány látványosan töri a fejét, de mire kibökné a választ, a másodikosok többnyire megelőzik. Amikor sikerül mégis idejében válaszolnia, a tanárnő megdicséri. "Segítsetek Dorkának, ő ezt még csak most tanulja."

"Közösségi emberek lesznek"

Az óra második felében külön dolgozik a két korcsoport: az elsős kislány a munkafüzete fölé görnyed, a nagyobbak ezalatt a tanult betűket ismétlik át a tanárnővel. Később ők másolják egyedül a füzetükbe a táblára írtakat, amíg a pedagógus az elsőst tanítja. A gyerekek nem rendetlenkednek azalatt sem, amikor a tanárnő épp nem rájuk figyel, csendesen körmölnek.

"Nagyon jól tudnak önállóan dolgozni, de azért a pedagógus nincs könnyű helyzetben, a fél szeme mindig a másik osztályon kell hogy legyen" - magyarázza Petőfi. Ő maga mindig is összevont iskolában tanított, de emlékszik rá, hogy beletelt pár hónapba, mire a hagyományos intézményből érkező kollégája beletanult az összevont oktatásba. A tanárnő szerint a gyerekekre jó hatással van, hogy együtt tanulnak: "Jó közösségi emberek lesznek, az összevont oktatás az egymásra való odafigyelésre tanít". Szerinte a gyerekek tudása is alaposabb lesz, mert többször hallják ugyanazt a tananyagot, és nem ritka, hogy a kisebbek emlékeznek az idősebb korcsoportnak tanítottakra a következő évben.

A valamivel több mint ötszáz lelkes Répáshután mindig is összevont oktatás folyt, az utóbbi években viszont annyira lecsökkent a gyerekek száma, hogy kétségessé vált, egyáltalán fennmaradhat-e az iskola. A tanárnő szerint a faluban az iskolások szolgáltatják a kultúréletet, ők adnak műsort a nyugdíjas-találkozókon, nélkülük veszélybe kerülne a régóta működő néptánccsoport is. Az önkormányzat, a szülők és a tanárok már a felső tagozat elvándorlásán is bánkódtak. A felsősöket most reggelente Volán-busz viszi Bükkszentkeresztre, és a Répáshután tanító három pedagógus is ingázik, mindkét iskolában tanítanak.

Elkalandozó figyelem

Megszűnés fenyegeti a debreceni Nagysándor József Általános Iskola és Előkészítő Szakiskola gyógypedagógiai intézményegységét is, ahol első és második évfolyam már egyáltalán nincs, a harmadik-negyedik és az ötödik-hatodik évfolyamok tanulói pedig összevont osztályokban tanulnak. A speciális nevelési igényű, enyhén értelmi fogyatékos gyerekeket oktató intézményegységben épp matekóra van, mikor odaérkezünk. Az óra máshogy zajlik, mint Répáshután: itt nem egy, hanem két pedagógus foglalkozik a gyerekekkel, csak a termen osztozik a két harmadikos és a hat negyedikes.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

A két kisebb tanuló fejlesztő pedagógus irányításával számol a munkafüzetében, a nagyobbak az osztást gyakorolják: önállóan kell megoldaniuk a példákat, melyeket a tanárnő diktál. Ujjaikat hívják segítségül a számoláshoz, a megoldások ellenőrzésekor sűrű "nem jó" sóhajokkal nyugtázzák a hibákat. Az ügyesebbek ezután egyedül folytatják a feladatokat, a sokat hibázók mellé odaül a tanárnő.

"Mindenképpen differenciálni kell, mert mások a képességek, van, aki nagyon ügyes, más meg még összeadni sem tud" - mondta a tanítás vége után a matekórát tartó pedagógus. A Nagysándor József Általános Iskola gyógypedagógiai intézményegységében is a fogyatkozó gyereklétszám miatt kezdődött összevont oktatás.

A különböző korcsoportok együtt tanulása némileg nehezíti a speciális nevelési igényű diákok helyzetét az intézményegység vezetője, Horákné Béres Zsuzsa szerint. Ezeket a gyerekeket nehéz rávenni a ráhangolódásra, könnyen elkalandozik a figyelmük, és nehéz elkerülni, hogy a saját feladatuk helyett arra kezdjenek figyelni, amit a teremben a másik osztálynak tanít a pedagógus.

A "nagylányok nyugalmával"

Ebben az intézményegységben másként zajlik az összevont oktatás, mint Répáshután. A tanítón kívül minden órán jelen van egy gyógypedagógiai asszisztens is, és az egyik csoport önálló foglalkozását felügyeli, míg a másiknak tanórát tart a tanár. Az ötödikes-hatodikos összevont osztályba öt ötödikes és tíz hatodikos jár. A többség 12-13 éves, de van köztük egy 17 éves lány is, aki tanára szerint "a nagylányok nyugalmával" vesz részt az órákon. A gyógypedagógiai intézményegység tanárai szerint az összevont osztályokban a nagyobbak szívesen "pátyolgatják" a kisebbeket.

A Nagysándor József Általános Iskola gyógypedagógiai intézményegységben összevonás nélkül is előfordultak nagy korkülönbségek osztályon belül. "Elsősorban eddig is az egyénre koncentráltunk, nem az osztályra" - mondta az intézményegység vezetője.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Debrecenben két gyógypedagógiai intézmény is van a tanulásban akadályozott tanulók számára, de egyre kevesebb gyerek kerül ezekbe, mert elterjedőben van az integrált oktatás, vagyis a speciális nevelési igényű és az ép tanulók együtt tanítása a hagyományos iskolákban. A Nagysándor József Általános Iskola nevelői viszont attól tartanak, az integrált nevelésben ezek a gyerekek le fognak maradni.

"Nekik folyamatos segítségre van szükségük" - magyarázta a negyedikesek matekóráját tartó tanítónő. Az iskolában csak egyetlen olyan kislányra emlékeznek, aki egy integrációs program keretében innen átkerülve egy hagyományos iskolában is megállta a helyét. Szerencsétlenül végződött próbálkozást viszont többet is említenek a tanárok: például egy, a gyógypedagógia iskolában még színjeles kislány esetét, aki az általános iskolai integrált oktatás néhány éve alatt elfelejtett számolni.

Az intézményegység vezetője szerint a gyógypedagógiai iskola nemcsak a gyerekek tanulmányi eredményeire van jó hatással, hanem több sikerélmény is éri őket, mint egy hagyományos iskolában, ahol ép tanulók veszik körül őket.

A pedagógiai eredmények ellenére a debreceni iskola gyógypedagógigia intézményegységének jövője mégis kétséges, mert az idén már nem indult első és második évfolyam. Az intézményegység vezető lemondóan jegyezte meg: "A pedagógusok már számolgatják, hány éve van még az intézményegységnek."

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről