Napelemek boríthatják a jövő útjait

Vágólapra másolva!
Egy kis amerikai cég fejlesztése segíthet az energiaválság enyhítésében: az aszfalttal borított úttestek helyett napkollektorokkal borított utcákban látják a megoldást.
Vágólapra másolva!

Az elsősorban ipari szereplők számára kiadott U.S. Infrastructure értesülései szerint az ohiói székhelyű Solar Roadways olyan speciális napkollektorokat fejlesztett ki, amelyeket modulszerűen összekapcsolva úttestet lehet létrehozni. Ez több szempontból is segíthet a környezeti problémák kivédésében, a jelenlegi utak aszfaltozásához ugyanis kőolajra van szükség, ráadásul a napelemek olcsó megújuló energiaforrásként működhetnek.


LED-izzók rajzolják ki az útburkolati jeleket

Az Egyesült Államokban, ahol csak autópályából több mint kilencmillió kilométernyi található, óriási megtakarítást lehetne elérni a panelek használatával. Egy előzetes becslés szerint csak a szén-dioxid kibocsátást a felére csökkentené az új fejlesztés használata. Az USA közlekedési minisztériuma százezer dollárral támogatta egy 6-szor 6 méteres prototípus kifejlesztését.

A környezetbarát közlekedéssel foglalkozó AutoBlogGreen értesülései szerint egy-egy ilyen panel három rétegből áll: a legalsóban futnak az áramot, illetve az adatokat továbbító kábelek, a középsőben találhatóak a napelemcellák, a kondenzátorok, amelyek előállítják és tárolják az energiát, illetve azok a LED-izzók és mikroprocesszorok, amelyek segítségével megjeleníthetőek az útburkolati jelek is.

Ennek használatával kiválthatóak az útépítések, forgalmi dugók miatt kihelyezett ideiglenes táblák. Az úttest borítása speciális üvegből készül, amely egyrészt kibírja a járművek tömegét, másrészt az aszfalttal azonos tapadást biztosít a gumiabroncsoknak.


Leolvasztja magáról a jeget az útburkolat

A különleges modulok emellett érzékelik, ha állatok keresztezik az úttestet, másrészt, a napkollektorok által begyűjtött energia felhasználásával képesek felfűteni magukat, ha télen hó, illetve jég borítaná be őket. A fennmaradó elektromossággal pedig a környezetbarát autókat lehetne tölteni, a segélyhívó telefonokhoz hasonló állomásokon.

Scott Brusaw, a fejlesztő cég első embere szerint, ha minden útfelületet és parkolót ilyen modulokkal helyettesítenének, annyi energiát lehetne termelni, amely megegyezik az USA 2003-ban mért teljes fogyasztásával. Nem elhanyagolható tényező, hogy az ambiciózus projekt több mint 2,5 millió munkahelyet teremtene, amely a Solar Roadwayt az Egyesült Államok legnagyobb munkaadójává tenné.

Ehhez még szükség van a technológia fejlődésére, jelenleg ugyanis egyetlen modul mintegy hétezer dollárba kerülne, ami annyit tesz, hogy az USA úthálózatának teljes cseréje 35 billió dollárba kerülne.