Az év WTCC-versenye volt a Hungaroringen

michelisz wtcc
Vágólapra másolva!
A Túraautó-világbajnokság hungaroringi első futamát Alain Menu nyerte meg a pole pozícióból rajtolva, de folyamatosan szorongatta őt az ötödikről másodiknak feljött Michelisz Norbert. A második versenyen Michelisz a rajtnál csúnyán összetörte a BMW-t, aztán a zivatar miatt leállították a roncsderbire hasonlító futamot. Az újraindítást követően Yvan Müller nyert Robert Huff előtt.
Vágólapra másolva!

Fotó: Farkas Péter [origo]
A nézők nagy része Michelisz miatt jött ki, nagyon jó volt a hangulat
(Kattintson a képre a galériáért!)

Már reggel hatalmas dugó alakult ki Mogyoród több kilométeres környékén a WTCC első magyarországi versenyei miatt, becslések szerint 55 ezer néző látogatott ki a Hungaroringre. A dugók több óra múlva sem múltak el, sokan lekésték a negyed egykor rajtoló első versenyt.

Első verseny

Rosszul kezdődött a futam Micheliszéknek, ugyanis a rajtrácsot későn hagyták el a Zengő csapat szerelői, mert az emelő karja az autón maradt, ezért később még büntetést is kaphatnak.

Aztán a repülőrajtos első verseny remekül indult a magyar versenyzőnek, ugyanis már az első kanyar után feljött az ötödikről a második helyre. A kritikus első féktávon való tülekedésben egy pillanatra összeért Javier Villa BMW-jével, a spanyol pedig kevéssel később Yvan Müller Chevrolet-jét pöccintette meg, aki keresztbe állt, és több másik versenyzőt is lelassított.

Fotó: Farkas Péter [origo]
Szinte alig voltak kevesebben, mint egy Forma-1-es futamon

A második kanyartól így már a belső íven maradt Michelisz állt a második helyen, aztán követte a győztes Menut egészen a célig. A célegyenesben minden körben felállva buzdította őt a közönség, aminek eredményeképp a futam végére már egy másodpercen belülre felzárkózott a kék Chevrolet mögé, de előzési pozícióba sajnos így sem jutott.

A BMW-vel versenyző magyar a második hely mellett a verseny leggyorsabb körét is megkaparintotta (1:57.552).

Hatalmas volt a harc viszont a Michelisz mögött jócskán lemaradt bolyban az utolsó dobogós helyért. A sokáig harmadik helyen álló Gabriele Tarquini feltartotta Villát, Müllert és a 12. helyről felkapaszkodott Robert Huffot. Ez a csata az utolsó körben fajult el: először Villa megelőzte Tarquinit, aztán a veterán olasz visszaelőzte őt a Mansell-kanyarban. Villa kicsúszott az aszfaltozott bukótérbe, onnan lendületből tért vissza a pályára, és azzal a lendülettel kilökte Tarquinit. A nagy kavarodásban Huff is megelőzte csapattársát, Müllert, aztán még Villát is támadta, de megelőzni már nem tudta.

Forrás: MTI / Földi Imre
Michelisz, Menu és Villa az első futam eredményhirdetésén

Második verseny

A második verseny sokkal kevésbé alakult jól a magyar pilóta számára. Már a negyedik helyen haladt az állórajtot követően, amikor összeakadt a túl korán fékező Mehdi Bennanival, ezért leszorult az első kanyar előtt belső íven félig a fűre. A rossz tapadás miatt nem tudott lelassítani, és kiütötte az élen haladó Kristian Poulsent. Michelisz BMW-je komolyan megsérült a balesetben, de a bokszba még be tudott jönni.

Fotó: Farkas Péter [origo]
Michelisznek nem sikerült balesetmentesre a második futam

Közben megérkezett a zivatar a pályára, a szakadó esőben versenyben maradt autók estek-keltek a pályán a mintázat nélküli abroncsokkal, egyszerre kezdett roncsderbire és ralikrossz-versenyre hasonlítani a túraautó-futam. Tarquini hatalmas bravúrt hajtott végre, amikor az erősen vizes aszfalton a hármas kanyarban kívülről megelőzte a versenyben vezető Tom Coronelt és Alan Menut.

Három kör után megelégelték ezt a sportfelügyelők, és piros zászlóval ideiglenesen leállították a versenyt húsz percre.

Fotó: Farkas Péter [origo]
Tetemes kár keletkezett a BMW 320 TC-ben

Az első hét sorrendje Tarquini, Coronel, Menu, Müller, Fabiani, Huff, Monteiro volt az újraindítást követően. Tarquini nem sokáig tudta megtartani a vezetést, előbb Müller, majd Huff is megelőzte. Az első futamon győztes Menu ütközött Coronellel, megpördült, és a kerítésnek csapódott a hármas kanyar utáni egyenesben. Végül Coronel végzett a negyedik helyen, miután hosszas csatában maga mögött tudta tartani Tiago Monteirót és Michel Nykjaert. A sokáig negyedik helyen haladó Robert Dahlgren sokáig úgy tűnt, hogy a Volvo legjobb eredményét állíthatja be, de két incidense miatt (Monteiróval és Oriolával koccant) áthajtásos büntetésre ítélték, ezért visszaesett a kilencedik helyre.

Fotó: Farkas Péter [origo]
Tarquini nem tudta maga mögött tartani a Chevrolet-ket a vizes pályán

A kaotikus versenyben végül Yvan Müller győzött Robert Huff és Gabriele Tarquini előtt. Rengeteg autó feladta kisebb-nagyobb ütközések miatt, ilyen eseménydús verseny talán még nem volt a WTCC történetében.

Michelisz a hűtő- és lökhárítócsere miatt sajnos körhátrányból indult az újraindítást követően. Már csak a közönség kedvéért és a tesztelés miatt autózott, de a sérült autóval is ismét sikerült a leggyorsabb kört megfutnia. Erre az a magyarázat, hogy ő a többiekkel ellentétben száraz pályára való gumikkal jött ki a bokszból a szerelést követően, és a verseny végére nagyjából felszáradt a pálya.

Michelisznek most hátránya származott a pályaismeretből

Fotó: Farkas Péter [origo]
Michelisz fáradtsága az arcára volt írva

"Tudtam az időmérő után, hogy lesz esélyem fölállni a dobogóra. A szerencse most az én oldalamon állt a repülőrajtnál, sikerült magamat az ötödik helyről a másodikra fölverekednem, onnantól pedig éreztem, hogy tudom tartani a lépést Alain Menuvel. Nagyon-nagyon jó érzés volt végigversenyezni az első futamot. Volt olyan pillanat, amikor megfordult a fejemben, hogy harcolok az első helyért. Az első négy kör után volt egy apró hiba az első kanyarban, amikor keresztbe álltam, ekkor szerintem elmelegedtek a gumik, mert nem szálltam le a gázról, és próbáltam ellenkormányozni. Onnantól kezdve két-három kör volt, amíg visszahűltek a hátsó gumik. Beleadtam mindent az első futamon, de tudtam, ha nem hibázik Menu, akkor valószínűleg nincs esélyem" - nyilatkozta a futam után Michelisz Norbert a sajtótájékoztatón.

"Ugyan a nézőket nem hallottam, de láttam mindent, a célegyenesnél felállva tomboltak, ez fantasztikus érzés volt."

Forrás: MTI / Földi Imre
A nagy meleggel is meg kellett küzdeni

"Abszolút úgy érzem, hogy a második futamban is esélyem lett volna fölállni a dobogóra, nagyon sajnálom azt, ami a rajtnál történt. Nem akartam igazából előzni, Bennani iszonyatosan korán és nagyot fékezett az első kanyarnál, egyszerűen nem voltam rá fölkészülve, próbáltam kikerülni, picit eltaláltam, de amikor a két kerék már a füvön volt, én is csak utas voltam az autóban. Sajnálom, hogy ezen elment a második futam. Semmiféle szándékosság nem volt bennem a balesetnél, itt most hátrányom származott a pályaismeretből, szerintem egy állórajt után 60-80 méterrel később is lehetett volna fékezni, ezért nem számítottam arra, hogy lefékez Bennani előttem."

"Mivel megvan a dobogó, ami az elsődleges célom volt, nem vagyok túlságosan csalódott, mert ennél többet nem is igazán kívánhattam volna."

Fotó: Farkas Péter [origo]
A második futam végén szinte minden kanyarban állt egy roncs autó

"Jól aludtam éjjel, lehet, hogy ez volt a titka az első futamnak, tegnap tíz körül már lefeküdtem, és egészen fél hétig aludtam. Két hete nem fordult elő, hogy ennyit aludtam volna, ezért kipihentebb voltam ma, mint tegnap vagy tegnapelőtt."

"Fantasztikus érzés volt meglátni az élő zászlót a fő tribünön, hallani, ahogy skandálják a nevemet, nemhogy nyomást helyezett volna rám, de inkább levette rólam. Ilyenhez foghatót még soha nem éreztem, úgyhogy nagyon köszönöm mindenkinek, aki kijött ma."

"A második futamon az járt a fejemben, hogy mindenképp kimegyek a pályára, a fiúk azt mondták, hogy van esély megcsinálni az autót. Az eleje összetört, a vízhűtő megsérült, és a futómű is csámpás volt, de nem csinálhattam meg a hetvenezer nézővel, hogy nem adok bele mindent, és nem megyek teljes erőbedobással akkor is, ha az utolsó helyen voltam. Pár pozíciót azért sikerült előrejönnöm, nem tudom hányadik lettem, de nem is az volt a lényeg, hanem az, hogy együtt legyünk: én a pályán, a szurkolók meg kint."

Fotó: Farkas Péter [origo]
Csodával határos módon 20 perc alatt megjavították a BMW-t a Zengő csapat szerelői a második futamon történt baleset után

"A második rajt közel olyan jól sikerült, mint az első, azt hiszem, a negyedik voltam, három BMW volt előttem. Kicsit ugyan kipörögtek a kerekek, de ez a hátsókerék-meghajtás miatt nem olyan nagy gond, nem érzem úgy, hogy a második rajt rossz lett volna. Mindkét rajt átlagon felüli volt."

"Érdekes volt slickeken esőben menni, voltak olyan szituációk, amikor úgy érezem, csak utas vagyok, természetesen korán próbáltam ellenkormányozni. Ahhoz tudnám hasonlítani, amikor valaki utcai autóval megy jégen, nem tudtam fölkészülni rá, hogy pontosan mikor fogom elveszíteni az autót, de szerencsére sikerült átvészelni az első három-négy kritikus kört, onnantól kezdve pedig sajnos már nem volt elég hosszú a verseny, hogy kamatoztatni tudjuk a slick gumit. Úgy gondolom, hogy ezt a döntést (a slick gumi felrakását az esőgumi helyett a szerk.) meg kellett hoznunk közösen, mert gyakorlatilag így volt csak esély arra, hogy előreverekedjem magam. Semmi értelme nem lett volna esőgumival kimenni a mezőny után. Abszolút azt érzem, hogy szinte csak jó döntést hoztunk a hétvégén."

Fotó: Farkas Péter [origo]
Müller és Tarquini a futamok utáni sajtótájékoztatón

Alain Menu: "Mivel a pole-ból indultam, tudtam, ha az első kör végén vezetni fogom a mezőnyt, akkor jó esélyem lesz nyerni. De Michelisz nagyon gyors volt mögöttem, és egyre jobban felzárkózott. Ahogy vártam, a verseny felénél elkezdtek fogyni a gumijai, ahogy nekem is... Akárhogy is, sikerült magam mögött tartani, de soha nem volt túl messze, és nyomás alatt tartott a végéig. Ez nagyon jó eredmény volt!"

Yvan Müller: "Nagyon nehéz volt, az első körökben szinte lehetetlen volt a pályán maradni, olyan mély volt a víz. Amikor a versenyt újraindították, tudtam, hogy a pálya hamar fel fog száradni. Nem volt könnyű megelőzni Tarquinit, de miután sikerült, kicsit jobban tudtam nyomni a gázt, és ki tudtam építeni valamennyi előnyt. Ez elég volt arra, hogy megóvjam a gumijaimat az utolsó körökben. Eljött az ideje, hogy növeljem a győzelmeim számát."